Nauka

O tym, co będą robić absolwenci „Trójki”

Grafika promująca raport Muzeum Emigracji. Dwie rysunkowe postaci - chłopiec i dziewczyna - oglądają figurę cyfry

Raport Muzeum Emigracji pozwolił na przeanalizowanie życiowych planów przyszłych absolwentów III LO w Gdyni, fot. Muzeum Emigracji w Gdyni

18.11.2020 r.

Muzeum Emigracji dzieli się ze światem raportem dotyczącym dalszych losów absolwentów gdyńskiego III LO. To obszerna publikacja analizująca życiowe wybory oraz plany ludzi, którzy kończą jedno z najlepszych liceów w Polsce.


Jakie plany na dalszą edukację mają absolwenci liceów? Czy wybierają się na studia, być może za granicą? Co wpływa na taką decyzję, jak płeć determinuje wybór kierunku nauczania i dokąd najchętniej wyjeżdżają?

Na te wszystkie pytania odpowiedzi szukali autorzy raportu „Gdyńska Trójka i co dalej? Emigracyjne plany edukacyjne maturzystek i maturzystów z III LO w Gdyni”. Muzeum Emigracji opublikowało już opracowanie, które podsumowuje wiedzę o planach absolwentów jednej z najbardziej prestiżowych szkół ponadpodstawowych w Polsce. Badania prowadzono wśród maturzystów z gdyńskiej „Trójki”.

- Muzeum Emigracji w Gdyni, które od kilku lat przygląda się trendom migracyjnym wśród Polaków, postanowiło zbadać te tendencje na podstawie planów maturzystów jednego z trójmiejskich liceów. Efektem tego działania jest projekt pt. Gdyńska Trójka i co dalej? Emigracyjne plany edukacyjne maturzystek i maturzystów z III LO w Gdyni – wyjaśnia Karolina Grabowicz-Matyjas, dyrektor Muzeum Emigracji w Gdyni.

- To kolejny projekt realizowany przez Muzeum Emigracji, który dostarcza nam bardzo ciekawe dane. Badaliśmy już, we współpracy z fundacją PLUGin Polish Innovation Diaspora, Polaków i osoby o polskich korzeniach zatrudnione za granicą w nowoczesnych sektorach gospodarki. Jedną z największych możliwości rozwoju są ludzie, którzy chcą z Polską współpracować albo planują tu wrócić. Niosą oni ze sobą olbrzymi potencjał. Badanie uczniów gdyńskiej Trójki, które nawiązuje do raportu „E-migracja. Polska diaspora technologiczna", wskazuje utrzymujący się trend łączenia wyjazdu na studia z pracą za granicą. Nam zależy, by ten ogromny potencjał wykorzystać lokalnie, a oba badania pokazują ścieżki, jakie można obierać, by ten cel osiągnąć - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

W prowadzonym przez redakcję polskiego czasopisma „Perspektywy" rankingu szkół średnich gdyńskie III Liceum Ogólnokształcące od lat znajduje się w krajowej czołówce (w 2019 r. zajęło miejsce czwarte, w 2018 – piąte, a w 2017 – siódme miejsce). W szkole od 1993 roku realizowany jest program matury międzynarodowej, prowadzony w ramach Gdynia lnternational Baccalaureate World School. Uczniowie i uczennice gdyńskiego liceum mogą być dzięki temu postrzegani jako młoda polska elita intelektualna.

Maturzystów pytano m.in. o powody i osobiste motywacje, które skłaniają do podjęcia studiów poza Polską, doświadczenia biograficzne, które sprzyjają podjęciu edukacji na zagranicznych uczelniach czy potencjalne plany życiowe i zawodowe po zakończeniu edukacji za granicą. To także preferowane kierunki emigracji edukacyjnej, uczelnie czy dyscypliny.

Jak wynika z badania, przyszli absolwenci „Trójki” najczęściej chcą studiować w Wielkiej Brytanii – w Anglii lub Szkocji. Na kolejnych miejscach stawiają Holandię, Danię, USA lub Francję. Dla wielu maturzystów i maturzystek niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje związane z wyjazdem jest „logistyka" studiowania, a przede wszystkim koszty studiów i życia za granicą. Nauki społeczne, nauki humanistyczne ze sztuką oraz biznes i prawo wybierane są częściej przez maturzystki, natomiast maturzyści częściej wskazują na nauki techniczne i matematyczno-przyrodnicze.

Wśród kluczowych elementów, które wpływają na decyzje badanych uczniów i uczennic znajduje się wybór III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, a przede wszystkim wybór klasy z międzynarodową maturą.

- Uczniowie gdyńskiej „Trójki”, jednego z najlepszych liceów w kraju, mają wysokie aspiracje naukowe i chcą je realizować w topowych uczelniach. Studia za granicą niosą ze sobą wiele korzyści, zarówno związanych z rozwojem osobistym, jak i zawodowym, a wielu z tych młodych ludzi ma już doświadczenia migracyjne, bo dość wcześnie musieli opuścić dom, by dołączyć do społeczności III LO. Są otwarci, ciekawi świata i nowych doświadczeń, mają ogromne możliwości i warto śledzić ich losy, by ten potencjał umiejętnie wykorzystać – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Z pełną treścią raportu „Gdyńska Trójka i co dalej? Emigracyjne plany edukacyjne maturzystek i maturzystów z III LO w Gdyni” można zapoznać się na stronie internetowej Muzeum Emigracji w Gdyni.