Nauka

Wirtualna szkoła, realna nauka

fot. pixabay.com

fot. pixabay.com

Gdyńscy uczniowie i nauczyciele – choć „uziemieni” w domach – nie są bezczynni. Czas w domu spędzają w atmosferze skupienia i zdobywania wiedzy. Na pomoc przychodzi im internet i technologia – wykorzystują dedykowane platformy edukacyjne bądź szukają własnych, kreatywnych rozwiązań.

Wywołana pandemią koronawirusa przerwa od zajęć szkolnych to doskonały pretekst do powtórzenia sobie wcześniej przerabianego materiału, czy nadrobienia czytania lektur. To także możliwość pogłębienia wiedzy ze szczególnie interesującego nas zakresu. Doskonale wiedzą o tym gdyńscy uczniowie i nauczyciele, którzy od pierwszego dnia przerwy w nauce organizują sobie pracę zdalną.

- Za nami trzy dni zupełnie nowej formuły działalności gdyńskich szkół. Placówki oświatowe funkcjonują głównie w formie on-line. Korzystają z nowych technologii, od tych najprostszych, czyli poczty elektronicznej i e-dziennika, po nieco bardziej skomplikowane, takie jak platformy edukacyjne. Wiem, że w niektórych szkołach prowadzone są zajęcia on-line, w innych zadania przekazywane są w formie mailowej. Wiem też, że najmłodsi mieszkańcy naszego miasta mają za zadanie poszerzania swoich horyzontów, czytanie nowych lektur, książek, dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i pomysłowością – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – To dzięki współpracy i zaangażowaniu wszystkich stron możemy gdyńską edukację nadal rozwijać i pozwalać najmłodszym mieszkańcom naszego miasta zdobywać wiedzę w tej nowej formule – dodaje, dziękując za aktywność rodzicom, nauczycielom i dyrektorom szkół oraz uczniom.


Ze swoich domowych biur wypowiedzieli się Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia oraz Witold Chudyszewicz, pełniący obowiązki dyrektora w ZSO nr 8 w Gdyni.

Do nauki z użyciem nowinek technologicznych przyzwyczajeni są uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8. Gdyńska Microsoft Flagship School od początku roku szkolnego wykorzystuje przygotowane przez produkty Microsoft Office 365 i Microsoft Teams, które stworzone są w oparciu o treści dostępne w chmurze. Teams to zestaw narzędzi służących wsparciu pracy zespołowej, który doskonale łączy się z programami dostępnymi w MS Office 365, takimi jak Word, Excel, PowerPoint czy Skype.

- Poprzez Microsoft Teams nauczyciele łączą się z uczniami w czasie rzeczywistym bądź też nagrywają swoje materiały. Załączają pliki, które wcześniej selekcjonują z internetu i zadają pracę. Uczeń musi się przygotować, później może przesłać nauczycielowi tę pracę, a on może wstawić komentarz. W ten sposób ten dwukierunkowy przekaz informacji funkcjonuje. - wyjaśnia Witold Chudyszewicz, pełniący obowiązki dyrektora ZSO nr 8 - Prowadzimy także plan lekcji, gdzie nauczyciele działając na chmurze Microsoftu wpisują każdego dnia, o której godzinie i z którą klasą będą mieli lekcje. W ten sposób próbujemy to wszystko usystematyzować, żeby z jednej strony dzieci i młodzież nie byli zbyt obciążeni materiałej, a z drugiej, by nauczyciele „nie wyrywali” sobie uczniów i godzin.

W dobie internetu możliwości tego typu nauczania jest wiele i szkoły korzystają z różnych form organizowania nauki zdalnej. 24 gdyńskie szkoły podstawowe uczestniczą w programach „Małe skrzydła, wysokie loty” oraz „Rozwiń skrzydła”, które zapewniają im dostęp do platformy NUADU. Ta z kolei na czas zamknięcia szkół udostępniła wszystkie dostępne materiały. Szkoła Podstawowa nr 16 wykorzystała swoją szkolną stronę internetową, gdzie utworzyła specjalną dział poświęcony pracy zdalnej na okres zagrożenia koronawirusem. Nauczyciele mogą tam samodzielnie wrzucać zadania, zdjęcia, filmy, itp. a uczniowie mogą się logować i pracować. W III Liceum Ogólnokształcącym do nauki wykorzystywane są platformy e-learningowe takie jak Khan Academy, Kahoot!, czy Quizizz. Popularnymi narzędziami są Dysk Google, materiały filmowe w serwisie YouTube, a także komunikowanie się pomiędzy nauczycielami i uczniami poprzez grupy facebookowe.

Działania nauczycieli i uczniów zdecydowanie wspiera miasto. Na portalu Wydziału Edukacji powstała specjalna, stale aktualizowana, lista polecanych platform edukacyjnych, serwisów i stron internetowych, pomocnych w organizacji nauki zdalnej. Wśród polecanych narzędzi znalazły się m.in.:

  • E-podręczniki – bezpłatne, stworzone i administrowane przez MEN narzędzie edukacyjne, oferujące nauczycielom i uczniom gotowe materiały dydaktyczne. Platforma stwarza także możliwość tworzenia własnych treści i dzielenie się z nimi uczniami, a także układania testów i śledzenia postępów uczniów.
  • Lekcjewsieci.pl -  to społeczny projekt nauczycielski, który ma za zadanie pomóc nauczycielom, uczniom i rodzicom w dotarciu do zweryfikowanych i poukładanych tematycznie treści edukacyjnych na wszystkich poziomach edukacyjnych. 
  • Portal lektury.gov.pl – zawiera większość szkolnych lektur, które udostępniane są bezpłatnie i bez konieczności rejestrowania się w portalu. Użytkownicy mogą je pobierać zarówno na swój komputer, jak i czytnik ebook czy smartfona.
  • Screencastify – to rozszerzenie przeglądarki Chrome, dzięki któremu możemy prowadzić tzw. „screencasting”, czyli nagrywanie wszystkiego, co dzieje się na ekranie komputera wraz z komentarzem. To dobry sposób na zdalne przygotowywanie materiałów przy zastosowaniu metody „odwróconej klasy”.
  • Strony CKE i OKE – portale powinny cieszyć się szczególnie dużym zainteresowaniem wśród maturzystów i ośmioklasistów, przygotowujących się do egzaminów. Znajdują się tam materiały przydatne i pomocne w systematyzowaniu i utrwalaniu wiedzy.

Pełna lista znajduje się w e-Pokoju Nauczycielskim na stronie Gdyni Edukacyjnej. Jednocześnie Wydział Edukacji UM Gdyni zachęca do uzupełniania tej bazy wiedzy i dobrych praktyk o inne. Chcąc podzielić się nimi lub udostępnić już przygotowane materiały należy skontaktować się poprzez adres e-mail: egio@gdynia.pl.

Przypomnijmy, od poniedziałku, 16 marca, zamknięte są placówki oświatowe w całej Polsce. Od czwartku, 12 marca, nie odbywają się w nich zajęcia dydaktyczne dla uczniów. Wszystko po to, by młodzi ludzie, chodząc do szkół i przemieszczając się pomiędzy domem a placówką nie stanowili potencjalnego zagrożenia koronawirusem dla siebie i ludzi w swoim otoczeniu.

  • ikonaOpublikowano: 09.03.2020 12:44
  • ikona

    Autor: Paweł Kukla (p.kukla@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.03.2020 17:06
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona