Od 4 lipca ul. Świętojańska jednokierunkowa - sprawdź szczegóły Od 4 lipca ul. Świętojańska jednokierunkowa - sprawdź szczegóły
Społeczeństwo

Dzielnicowe ośrodki pomocy: cały tydzień w gotowości

Pracowniczki gdyńskich dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej pod specjalnymi numerami telefonów dyżurują przez cały tydzień // ilustr. Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni

Pracowniczki gdyńskich dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej pod specjalnymi numerami telefonów dyżurują przez cały tydzień // ilustr. Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni

04.05.2020 r.

Przez siedem dni w tygodniu pracownicy gdyńskich dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej dyżurują pod specjalnymi numerami telefonów, by pomagać tym, którzy z powodu epidemii znaleźli się w wyjątkowo trudnej sytuacji. Organizują posiłki, niezbędne lekarstwa, pomoc opiekunek czy psychologa. Coraz częściej jednak o wsparcie zgłaszają się osoby tracące pracę.

- Mierzymy się z problemami w skali, jaka jeszcze niedawno wydawała się niewyobrażalna, dlatego też nasze działania wspierające gdynian są szczególne – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. – Priorytetowe w pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej są dziś sprawy dotyczące życia i zdrowia. Zapewniamy posiłki, wparcie opiekunek, pomoc specjalistów, ale też wsparcie finansowe. Szeroki wachlarz pomocowy ma zminimalizować skutki, jakie dotkną gdynian z powodu epidemii koronawirusa.

Na trudny czas kryzysu związanego z pandemią Gdynia przygotowała Falochron: szeroki program wsparcia. Jeden z jego filarów dotyczy spraw społecznych. Obejmuje pomoc psychologiczną, informacyjną i prawną, a także odpowiednie wsparcie w związku z brakiem dochodów czy trudnościami w uiszczeniu opłat czynszowych lub eksploatacyjnych za mieszkanie komunalne. Szczegóły falochronu pomocy: https://www.gdynia.pl/koronawirus,8402/falochron-pomocy,549104



Już w pierwszej dekadzie marca, czyli na kilka dni przed tym, jak dzielnicowe ośrodki pomocy społecznej w Gdyni rozpoczęły pracę w trybie interwencyjnym, zaczęli się zgłaszać pierwsi mieszkańcy zaniepokojeni tym, co może się wydarzyć w związku z epidemią.

- Odbieraliśmy nawet siedemdziesiąt telefonów dziennie, głównie od osób zagrożonych utratą pracy. Chciały się dowiedzieć co robić, gdyby faktycznie do tego doszło – mówi Magdalena Bach, koordynator zespołu pracy socjalnej z Dzielnicowego Ośrodka Pomocy Społecznej nr 3 w Gdyni. Jest jedną z osób dyżurujących przy telefonie interwencyjnym. Taki numer działa w każdym z czterech gdyńskich dzielnicowych ośrodków pomocy społecznej: przez siedem dni w tygodniu, do godzin wieczornych w dni robocze i późno popołudniowych w weekendy (szczegóły na końcu tekstu). W systemie rotacyjnym dyżurują pod nim pracownicy, których zadaniem jest pierwsze rozeznanie sytuacji, by wiedzieć, w czym i jak pomóc osobie dzwoniącej.

Fundamentem dobrego wspierania była do niedawna - budowana miesiącami - bezpośrednia, często bliska relacja. Większość sukcesów w pokonywaniu trudności życiowych płynęła właśnie z tego elementu działań i dużego wysiłku wkładanego w to, aby relacje budować, by w nich trwać i żeby były czymś, co zmienia życie. Obecny czas pozbawił pomoc społeczną jednej z najważniejszych broni przeciwko życiowym kłopotom.

Dziś pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ze swoimi podopiecznymi kontaktują się wyłącznie telefonicznie bądź mailowo. – Wiem, że dla wielu z państwa fakt, że nie możemy się spotykać osobiście, jest trudny, ale te specjalne środki bezpieczeństwa wprowadziliśmy w trosce o nas wszystkich – podkreśla Mirosława Jezior, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Gdyni. – Choć wydajemy się mniej dostępni, pracujemy normalnie, ani na chwilę nie zwalniając tempa, w jakim wspieramy naszych podopiecznych.

- Każda zgłaszana sytuacja jest natychmiast wyjaśniana – zapewnia Joanna Nowicka, kierownik DOPS nr 1 w Gdyni. ­– Dziś coraz częściej widzimy skutki tego, że nasi podopieczni nie otrzymują wynagrodzenia. Wiele osób pracowało na tzw. umowach śmieciowych, niektórzy za dniówkę lub tygodniówkę. Gdy raz czy drugi pracodawca nie zapłacił okazywało się, że zaczyna brakować środków do życia. Każdy, kto wymaga wsparcia, od nas  je otrzymuje.

Monika Księżopolska, kierownik DOPS nr 2: - Mniejsze wynagrodzenie oznacza, że zaczyna brakować pieniędzy m.in. na opłacenie czynszu w często wynajmowanym mieszkaniu. By nie pogłębiać poczucia utraty bezpieczeństwa, przyznajemy pomoc celową. Nie możemy pozwolić na to, by gdy są kłopoty na rynku pracy, ludzie tracili dach nad głową. Pracujemy nad tym, by wychodzące z bezdomności osoby objęte programem Utrecht utrzymały się w swoim miejscu zamieszkania. Otrzymują stałe wsparcie, a gdy pojawiają się jakieś specyficzne potrzeby, staramy się je zaspokajać. Wszystko po to, by nie pogłębiać kryzysu.

Odbierane w DOPS-ach telefony dotyczą też pojawiających się kryzysów psychicznych. Bywa, że obniża się wytrzymałość rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, które wcześniej korzystały z codziennych zajęć terapeutycznych w placówkach wsparcia dziennego, czy opiekunów osób zaburzonych. Kierowani są na konsultacje telefoniczne bądź on line z zespołem specjalistów MOPS lub Ośrodka Interwencji Kryzysowej.

Jak zauważają pracownicy ośrodków pomocy społecznej, przedłużający się czas obowiązywania zakazów i obostrzeń odbija się na każdym z nas – często odbierają sygnały od osób, które nie radzą sobie psychicznie. Iwona Hadrzyńska, kierownik DOPS nr 4: - Nasza pomoc to nie tylko wsparcie materialne czy finansowe. Bardzo ważna jest terapia. Niestety, w sytuacji którą dziś mamy, mogą odnowić się zaburzenia psychiczne. A to będzie znaczyło, że pracę z niektórymi osobami będziemy musieli zacząć od początku.

Magdalena Dziedzic i Patrycja Machaj, asystentki rodzin, dyżurują pod telefonem interwencyjnym w DOPS nr 2.Wiele rozmów dotyczy zapewnienia pakietów żywnościowych czy posiłków zarówno osobom, które z powodu wieku czy stanu zdrowia nie wychodzą z domu, jak i pozostającym w kwarantannie – mówi Magdalena Dziedzic. – Utrzymujemy stały kontakt przede wszystkim z seniorami - dzwonimy regularnie i dopytujemy, czy wszystko u nich w porządku, czy nie potrzebują lekarstw, proponujemy pomoc wolontariuszy w zrobieniu zakupów. Widzę, że te nasze rozmowy – niektóre naprawdę długie - bardzo pomagają, bo bardzo potrzeba kontaktu telefonicznego. Gdy zaczynałam dyżury, miałam obawy. Ale zdarza się dużo pozytywnych sytuacji, odbieram wiele podziękowań od osób otrzymujących paczki.

Magdalena Bach: - Szczególnie ujmujące są telefony od seniorów. Wiedząc, że ktoś może mieć teraz ogromną potrzebę porozmawiania wyrażają zgodę na podanie ich numeru telefonu, by osoba potrzebująca kontaktu z drugim człowiekiem zadzwoniła i porozmawiała.

Jednocześnie, pracownicy DOPS-ów proszą, by kontaktować się z nimi w sytuacjach dotyczących naprawdę pilnych potrzeb - problemów, których gdynianie nie są w stanie rozwiązać samodzielnie czy z pomocą najbliższych. Dostarczenie posiłków oznacza zapewnienie przygotowanych przez ośrodek paczek żywnościowych, nie dostawę dania z ulubionej restauracji. Oczywiście, jeśli osobom pozostającym w przedłużającej się kwarantannie brakuje np. ciepłych posiłków, w miarę możliwości są one dostarczane – ale w ramach usługi zamówionej w firmie cateringowej współpracującej z MOPS.

Od 14 marca do końca kwietnia Miejski Ośrodek Pomocy Społczenej w Gdyni odnotował prawie 650 interwencji i ponad pięć tysięcy telefonów informacyjnych. W związku z sytuacją pandemiczną w gdyńskim systemie wsparcia społecznego odnotowano 213 nowych rodzin (376 osób w tych rodzinach). Analiza zgłoszeń wskazuje, że głównym powodem wystąpienia z wnioskiem o wsparcie MOPS jest utrata zatrudnienia lub dochodu (dotyczy blisko połowy rodzin) oraz kwarantanna (dotyczy średnio co czwartej rodziny).

 
W dzielnicowych ośrodkach pomocy społecznej uruchomiono dyżury telefoniczne oraz mobilne zespoły reagowania kryzysowego – z myślą o osobach poszukujących wsparcia w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Do DOPS należy zgłaszać się telefonicznie, zgodnie z rejonizacją. Dyżur pod telefonem pełniony jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 20.00, a w weekendy w godzinach 10.00 - 18.00.

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 1 
tel. 58 627 20 00
e-mail: dops1@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Wzgórze św. Maksymiliana, Redłowo, Dąbrowa, Karwiny, Wielki Kack, Wiczlino, Mały Kack, Orłowo

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 2
tel. 58 625 17 49
e-mail: dops2@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Oksywie, Babie Doły, Pogórze, Obłuże

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 3
tel. 58 663 20 20
e-mail: dops3@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Cisowa, Chylonia, Pustki Cisowskie, Demptowo, Leszczynki, Grabówek

Dzielnicowy Ośrodek Pomocy Społecznej nr 4
tel. 58 620 24 00
e-mail: dops4@mopsgdynia.pl
Obsługuje dzielnice: Śródmieście, Kamienna Góra, Działki Leśne, Witomino, Chwarzno

  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM Gdynia
  • mat. UM GdyniaDziel