Społeczeństwo

Gdynia wspiera nie tylko w Gdyni

gdyniawspiera.pl to baza informacji o bezpłatnych formach wsparcia dla osób doświadczających problemów w codziennym życiu // fot. Pixabay

gdyniawspiera.pl to baza informacji o bezpłatnych formach wsparcia dla osób doświadczających problemów w codziennym życiu // fot. Pixabay

14.02.2020 r.

Dokładnie od trzech lat działa portal gdyniawspiera.pl – jedyna w Polsce baza, w której punktem wyjścia do znalezienia pomocy specjalistów jest określenie problemu, a nie lista adresowa placówek, w których potencjalnie można go rozwiązać. Za nami czas rozwijania projektu i zbierania doświadczeń. Dziś Gdynia jest gotowa, by swoją dobrą praktyką dzielić się z innymi samorządami w Polsce.
 
Serwis www.gdyniawspiera.pl to autorska, stworzona w Gdyni, uniwersalna baza informacji o bezpłatnych formach wsparcia dla osób doświadczających problemów w codziennym życiu. Przeznaczona jest również dla każdego, kto widzi lub zna osobę potrzebującą pomocy. Korzystają z niej profesjonaliści, którzy dzięki łatwemu dostępowi do informacji mogą szybko zaproponować szeroką pomoc, oraz wolontariusze.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy z portalu skorzystało prawie 8300 osób, liczba odsłon przekroczyła 78 000. To więcej, niż w okresie 2018 / 2019, gdy portal miał 5500 użytkowników i około 51 000 odsłon rocznie.

- Tym, co wyróżnia gdyniawspiera.pl spośród innych tego typu baz, jest prosta dla użytkowników wyszukiwarka. Odwróciliśmy porządek. Rozwiązania problemu nie szuka się u nas przedzierając się przez spis adresów i telefonów miejsc w których możemy, ale nie musimy znaleźć wsparcie potrzebne w danym momencie. Punktem wyjścia jest problem, który chcemy rozwiązać. Kolejne, coraz bardziej szczegółowe pytania prowadzą użytkowników za rękę, dokładnie do placówki, która może pomóc – wyjaśnia Przemysław Lebiedziński, dyrektor Zespołu Placówek Specjalistycznych w Gdyni, pomysłodawca portalu www.gdyniawspiera.pl. - W ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy działalności baza adresowa serwisu gdyniawspiera.pl powiększyła się o ok. 50 proc. Dziś mamy informacje o prawie 130 miejscach, w których można uzyskać wsparcie. W roku 2019 na portalu pojawiło się 21 nowych zadań, dziewięć nowych miejsc, siedmiu nowych partnerów oraz 122 użytkowników posiadających możliwość logowania się, a dzięki temu lepszą sposobność odnajdywania konkretnych zadań oraz miejsc.

Wśród partnerów, o których mówi dyrektor Lebiedziński, są zarówno duże instytucje publiczne, takie jak Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień, Powiatowy Urząd Pracy, policja lub Zespół Placówek Specjalistycznych, ale i małe organizacje pozarządowe, świadczące pomoc potrzebną grupom osób, borykających się z bardzo specyficznymi, unikalnymi problemami.

Liczba instytucji, organizacji czy fundacji, które mogłyby dołączyć do serwisu, jest rzecz jasna ograniczona. Rośnie jednak liczba użytkowników, a sam portal stale się rozwija – istniejące działy są rozbudowywane, pojawiają się nowe. Informacje dostępne w istniejących już sekcjach są stale aktualizowane, by każdy użytkownik otrzymał precyzyjną odpowiedź na pytanie, które zadał i dotarł prosto do miejsca, w którym może uzyskać pomoc i ściśle określonej sytuacji.
- Chcemy, by sieć powstająca dzięki gdyniawspiera.pl była gęsta, a połączenia w niej przyspieszały integrację i wymianę informacji – mówi dyrektor Lebiedziński.

Nieplanowaną wcześniej, a utworzoną w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, jest sekcja „Chcę oddać”. Skupia partnerów przyjmujących np. żywność lub odzież. W planach na rok 2020 jest jej rozwinięcie.  
W ciągu najbliższych miesięcy wyszukiwarka gdyniawspiera.pl ma pojawić się w aplikacji gdynia.pl, dzięki czemu portal będzie jeszcze bardziej dostępny.
 
Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji: - Dziś, po trzech latach funkcjonowania serwisu, możemy śmiało powiedzieć, że Gdynia wspiera nie tylko w Gdyni. Prezentowaliśmy nasz projekt m.in. na ogólnopolskim Kongresie Poradnictwa oraz na spotkaniu Narodowej Rady Rozwoju i spotkał się z  dużym zainteresowaniem. Wiele ośrodków w Polsce wciąż zastanawia się nad tym, jak zintegrować istniejące systemy poradnictwa ze wszystkich obszarów i jak sprawić, by informacja o wsparciu była łatwo dostępna dla osób potrzebujących. Tymczasem my taki system mamy i chętnie go udostępnimy. Przygotowaliśmy mini-podręcznik opisujący zasady działania portalu, gotowy jest też szablon strony www, z którego po skontaktowaniu się z nami mogą korzystać wszyscy zainteresowani uruchomieniem podobnego portalu.
  • Materiały Laboratorium Innowacji Społecznych
  • Materiały Laboratorium Innowacji Społecznych
  • Materiały Laboratorium Innowacji Społecznych
  • Materiały Laboratorium Innowacji Społecznych