Społeczeństwo

ORP Orzeł gotowy do działania

ORP Orzeł po szkoleniu wrócił do Portu Wojennego Gdynia, fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO

ORP Orzeł jest już po szkoleniu // fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO

W piątek, 22 stycznia do Portu Wojennego Gdynia wrócił okręt podwodny ORP Orzeł. Przez pięć dni jednostka uczestniczyła w szkoleniu morskim. W tym czasie przygotowywała się do zaliczenia egzaminu dopuszczającego okręt i załogę do działań zgodnych z przeznaczeniem.


W ramach szkolenia morskiego załoga okrętu testowała różne warianty obrony morskich szlaków komunikacyjnych, monitoringu żeglugi, poszukiwania, wykrywania i śledzenia jednostek nieprzyjaciela. Podwodniacy doskonalili też procedury: nawiązywania i prowadzenia łączności, obrony przeciwawaryjnej oraz ratowania załogi okrętu podwodnego. Określone zostały także elementy manewrowe okrętu. Skalibrowano również urządzenia nawigacyjne.

Tego rodzaju manewry przygotowują załogę okrętu podwodnego ORP Orzeł do prowadzenia działań zapewniających bezpieczeństwo na międzynarodowych drogach transportu morskiego przechodzących przez polską wyłączną strefę ekonomiczną. W ten sposób marynarze gdyńskiej flotylli doskonalą swoje umiejętności na wypadek faktycznych operacji bojowych oraz ćwiczeń na szczeblu krajowym i międzynarodowym.
 

ORP Orzeł i okręty podwodne


ORP Orzeł - widok z lotu ptaka, fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO
ORP Orzeł - widok z lotu ptaka, fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO
 
ORP Orzeł to okręt podwodny klasy Kilo. Do służby wszedł w 1986 roku. Może się zanurzyć na głębokość do 300 m, posiada nieograniczoną dzielność morską (możliwość operowania w każdych warunkach pogodowych) oraz zasięg przekraczający 6 tysięcy mil morskich. Dysponuje sześcioma wyrzutniami torpedowymi. Posiada także możliwość stawiania min morskich.

Główne zadania okrętów podwodnych to przede wszystkim: zwalczanie okrętów nawodnych i transportowców przeciwnika, zwalczanie okrętów podwodnych, prowadzenie rozpoznania i transport grup specjalnych. Okręty podwodne osłaniają przejścia ważnych pod względem operacyjnym bojowych zespołów okrętowych oraz linie komunikacyjne państwa.

Działanie okrętu podwodnego charakteryzuje skrytość i mobilność, dlatego może być on wykorzystany do działań antyterrorystycznych poprzez skryty przerzut jednostek specjalnych w rejon działań. Okręty podwodne wykonują również zadania stawiania min i przerywania zagród minowych. Duża autonomiczność i nieograniczona dzielność morska umożliwia ich wykorzystanie w dużej odległości od macierzystych baz morskich. Dzięki temu okręty podwodne jako pierwsze zdolne są do wykrywania i rozpoznawania wczesnych symptomów działań wojennych z dala od morskiej granicy państwa.

Samo prawdopodobieństwo obecności okrętu podwodnego w rejonie wymaga od sił przeciwnych zaangażowania nawet do stu okrętów i śmigłowców. Jeden okręt podwodny jest w stanie efektywnie zablokować dużą bazę morską.

W aspekcie zadań sił sojuszniczych okręty podwodne współdziałają ze stałymi zespołami okrętów NATO oraz z okrętami klasy fregata i korweta. Obecnie są jednymi z najdroższych środków bojowych na morskim teatrze działań.


ORP Orzeł zacumowany w Gdyni, fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO
ORP Orzeł w Porcie Wojennym Gdynia, fot. kmdr ppor. Radosław Pioch / 3.FO

 
Źródło: www.wojsko-polskie.pl

  • ikonaOpublikowano: 25.01.2021 10:30
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.01.2021 19:03
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona