Społeczeństwo

SP nr 16: projekty uczniów stworzą koncepcję

Najciekawszym propozycjom zagospodarowania szkolnego dziedzińca przyjrzał się wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz, fot. Kamil Złoch

Najciekawszym propozycjom zagospodarowania szkolnego dziedzińca przyjrzał się wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz, fot. Kamil Złoch

Wewnętrzny dziedziniec, który powstanie po rozbudowie Szkoły Podstawowej nr 16 powinien być zielony i służyć do wypoczynku oraz rekreacji – tak wskazali w swoich pracach sami uczniowie, których miesiąc temu poproszono o kreatywność. Ich propozycje posłużą architektom do stworzenia koncepcji tego, jak będzie po zmianach wyglądać placówka na Pustkach Cisowskich.

Uczniowie tworzą dziedziniec

Na początku listopada – spotkanie w szkole, pierwsze wizualizacje i prośba o propozycje uczniów, teraz – gotowa ankieta i różne wizje szkolnego dziedzińca, które wskażą konkretny kierunek autorom koncepcji. Pomysł włączenia społeczności Szkoły Podstawowej nr 16 w proces projektowania nowej, ogólnodostępnej przestrzeni zdał egzamin.

Wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz wspólnie z przedstawicielami szkoły zapoznał się z pracami, które zwyciężyły w szkolnym konkursie na projekt wewnętrznego dziedzińca. Ten powstanie po dobudowaniu do istniejącego budynku placówki na Pustkach Cisowskich m.in. nowej sali gimnastycznej, sali do nauki gotowania, biblioteki i Przystani Chabrowa.

- Miesiąc temu zaprosiliśmy do udziału w procesie tworzenia nowej przestrzeni samych uczniów. Zrobiliśmy to z głębokim przekonaniem, że partycypacja młodych gdynian w tym procesie przyniesie znakomite efekty – cieszy się Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - Uczniowie jasno określili, jakich funkcji oczekują i jakie elementy otoczenia przydadzą się przy codziennym życiu szkoły. Dodatkowo pracownicy szkoły przeprowadzili ankiety, które dały nam dużo dodatkowych informacji. Zarysowała się konkretna koncepcja, nad którą śmiało mogą pracować projektanci, a młodzież przekonała się, że dzięki działaniu społecznemu można mieć realny wpływ na wygląd swojej okolicy – podsumowuje wiceprezydent Bartoszewicz.

Do dyspozycji młodych mieszkańców Pustek Cisowskich - a docelowo architektów opracowujących koncepcję na zlecenie miasta - oddano pusty w tej chwili plac, którego powierzchnia to około 900 metrów kwadratowych. To centralny punkt szkoły, w której aktualnie w 31 oddziałach uczy się około 640 uczniów. Wkrótce z tego miejsca będą mogli też korzystać dorośli, którzy po rozbudowie odwiedzą nową siedzibę dzielnicowej biblioteki, przystań sąsiedzką czy obiekty sportowe.

Wypoczynek i zieleń


Uczniowie w swoich propozycjach zwrócili uwagę na wiele aspektów - trzymali się wizji wykorzystania kształtów okręgu, we wszystkich pracach uwzględniając przede wszystkim zieleń, w tym drzewa, krzewy, a nawet całe ogródki kwiatowe. Co ciekawe, dzieci jednoznacznie opowiedziały się za stworzeniem przestrzeni o charakterze bardziej wypoczynkowym i rekreacyjnym niż za tradycyjnym placem zabaw. Przewijał się też m.in. motyw „klasy pod chmurką” oraz żywej choinki umieszczonej w centralnym punkcie placu.

/storage/uzytkownicy/galeriagdynia@gmail.com/2019/12 grudzień/2019-12-03 Projekt dziedzińca SP 16 KZ/Szkoła Podstawowa nr 16 Szkolne patio.pdf

Co dalej z pomysłami uczniów? Posłużą za podstawę do opracowania koncepcji dotyczącej całej rozbudowy SP nr 16. Koncepcja wraz z programem funkcjonalno-użytkowym powinna powstać jeszcze w tym roku, a później na jej podstawie miasto będzie w przetargu poszukiwać firmy, która zrealizuje zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także