Społeczeństwo

#zostańwdomu i myśl lokalnie

Kampania Trójmiasto zostaje w domu// projekt Joanna Zofia Krzempek

Kampania Trójmiasto zostaje w domu// projekt Joanna Zofia Krzempek

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa postawiła przed nami nowe wyzwania. Konieczność ograniczenia kontaktów z rodziną i przyjaciółmi, rezygnacja z codziennych przyzwyczajeń, odwołane podróże. To rzeczy, które mogą nas frustrować w naszej osobistej mikroskali. Kryzys przeżywa też rynek usług i turystyki. W całym tym szaleństwie gdyńska Fundacja Planet for Generations wskazuje pozytywne aspekty i zachęca do refleksji.

Utrudnienia w transporcie i logistyce oraz obostrzenia transgraniczne stawiają rynek lokalnych produktów i usług w lepszym położeniu. Nie wszystkie usługi są obecnie dostępne, ale warto pomyśleć, jak można wykorzystać lokalność i wypracować zamknięty obieg usług, który nie tylko może pomóc firmom odbudować kapitał, ale jest też przyjazny dla środowiska.

Twórcy kampanii „Trómiasto zostaje w domu”  pokazują, że warto zwolnić w tym trudnym czasie i znaleźć czas na refleksję. To przymusowe skupienie na świecie blisko nas pozwala spojrzeć  z dystansu na przyrodę wokół nas i na nasze otoczenie. A budząca się do życia wiosna pozwala nam skorzystać z tego, co lokalne i sezonowe. Nie marnować, naprawić, co zepsute lub użyć ponownie. Każde działanie jest istotne, zarówno to odgórne, jak i oddolne. Ważne są budowane wcześniej sąsiedzkie inicjatywy i zmiana własnyh przyzwycajeń.

Konieczność ograniczenia kontaktów z rodziną i przyjaciółmi, przymusowa rezygnacja z codziennych przyzwyczajeń, takich jak wyjście do kawiarni, restauracji, siłowni, wspólny wypad z przyjaciółmi do kina, odwołanie podróże. Może nas to frustrować, ale nie da się ukryć, że uspokojenie konsumpcjonizmu oznacza też wytchnienie dla miast i ograniczenie skutków niskiej emisji.

Same firmy też mogą budować zieloną strategię w oparciu o zrównoważone rozwiązania z wykorzystaniem tego, co blisko. Wymaga to kreatywności i przede wszystkim współpracy, ale ta może opłacić się nam wszystkim. Mogą też połączyć wcześniejsze ekologiczne rozwiązania z opcjami wypracowanymi w czasie wymuszonej stagnacji. 

Powrót do normalnego życia będzie może trudny, bo wiele się zmieniło w naszym postrzeganiu świata, ale to też czas, kiedy możemy wdrożyć w życie projekty rozwiązań i wykorzystać w praktyce obecne przemyślenia, wnioski i pomysły. To też czas, kiedy nasze wsparcie będzie szczególnie ważne dla lokalnego biznesu, handlu i turystyki.

plakat Trójmiasto zostaje w domu// projekt Joanna Zofia Krzempek

  • ikonaOpublikowano: 30.03.2020 13:29
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.03.2020 13:06
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona