1412 (1112) 2020-05-29 - 2020-06-04

Polski dramat współczesny gotowy do R@portu!

W ramach Finału 13. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej czytania najlepszych sztuk zgłoszonych do konkursu odbędą się w dniach 1-5 czerwca online.
Czytania pięciu sztuk nominowanych do finału 13. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej będzie można oglądać online już od 1 czerwca 2020 na YT Teatru Miejskiego w Gdyni.
Codziennie, przez pięć kolejnych dni, od 1 do 5 czerwca o godz. 20.00, odbywać się będą premierowe odsłony finałowych sztuk. Przygotowane zostały dla szerokiej publiczności przez Piotra Ratajczaka i aktorów Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza.
Zapowiedź Jacka Sieradzkiego, dyrektora programowego Festiwalu R@Port dostępna na YT.teatrgombrowicza.GND.2020
Wszystkie linki do czytań GND 2020 będą aktywne do końca sierpnia 2020. Na czytania oczywiście wstęp wolny.
1 czerwca o godz. 20.00
„Debil” Maliny Prześlugi, reżyseria: Piotr Ratajczak.
Udział biorą: Olga Barbara Długońska, Dorota Lulka, Piotr Michalski, Szymon Sędrowski, Bogdan Smagacki, Maciej Wizner.
Malina Prześluga: – Kuba ma czterdzieści lat, fryzurę siedmiolatka, a z tyłu łyse. Chciałby umieć ugotować sobie zupę. Chciałby porozmawiać z panią w tramwaju. Więcej rozumieć i być bardziej serio. Chciałby po prostu przestać być debilem. Dlatego razem z Maćkiem Andrzejakiem sięga po władzę. I z jej pomocą zmienia świat. Debil dokonuje niemożliwego: świat staje się wspaniały, ludzie dobrzy, wszyscy są razem, przytulają się i mają sens.
Uwierzyliście?

2 czerwca o godz. 20.00

„Incydent” Jarosława Jakubowskiego, reżyseria: Piotr Ratajczak
Udział biorą: Monika Babicka i Grzegorz Wolf
Jarosław Jakubowski: – „Incydent” to kameralna historia dwojga ludzi - Siwy jest "starym, choć może wcale nie tak starym facetem", Czarna to "kobieta z apteki całodobowej". Los styka ich ze sobą w dramatycznych okolicznościach – w markecie niezrównoważony osobnik próbuje zabić Czarną. W jej obronie staje Siwy, który ginie od ciosu nożem, ratując życie kobiecie. Wszystkiego dowiadujemy się z dwóch monologów Czarnej i Siwego, a następnie z ich rozmowy do której dochodzi po śmierci Siwego.

3 czerwca o godz. 20.00
„Kapelusz: rys hagiografii” Michała Lachmana, reżyseria: Piotr Ratajczak.
Udział biorą: Agnieszka Bała, Beata Buczek-Żarnecka, Dorota Lulka, Martyna Matoliniec, Elżbieta Mrozińska, Weronika Nawieśniak, Małgorzata Talarczyk, Krzysztof Berendt, Rafał Kowal, Maciej Sykała, Maciej Wizner
Michał Lachman: – „Kapelusz: Rys hagiografii” opowiada o jednym bloku, jednym osiedlu, jednym mieście i jednym kraju. Pokazuje upadek człowieka, który przez chwilę poczuł, że może zbawić świat, a potem przez resztę życia ponosi za to konsekwencje. Aktywuje on spiralę nienawiści, która rośnie, rozlewa się, by w końcu dać szczęście wszystkim, a jego zgładzić. Jego śmierć przynosi ład i spokój. Odszedł ostatni sprawiedliwy, choć nieszczególnie mądry człowiek. Psy policyjne zgubiły trop, a na środku osiedla powstaje pomnik.

4 czerwca o godz. 20.00
„Listen to your heart Piotra Rowickiego”, reżyseria: Piotr Ratajczak.
Udział biorą: Olga Barbara Długońska, Marta Kadłub, Weronika Nawieśniak, Piotr Michalski, Szymon Sędrowski, Dariusz Szymaniak, Mariusz Żarnecki.
Piotr Rowicki: „Listen to your heart to dramat jednego dnia. Dzieje się w ciągu 24 godzin 10 grudnia 2019 roku. Jej bohaterami są ci, którzy byli głośni właśnie wtedy. Przypadek zdecydował kto stanie się częścią tej sztuki. Solenizanci z 10 grudnia, zamachowiec z Ostrawy, Władimir Putin, Zaginiona Tajka, Olga Tokarczuk, Marie Fredriksson z Roxette. Medialna papka, radio, reklamy, głosy, dźwięki, fakty, zdarzenia, a wszystko dzieje się w głowie mężczyzny w średnim wieku, wrzuconego w środek tego grudniowego wtorku.
Nienawiść. Śmierć. Nuda. Powtarzalność. Media. Chaos. Zagubienie. To główne tematy „Listen to your heart".

5 czerwca o godz. 20.00
„Swietłana” Przemysława Wojcieszka, reżyseria: Piotr Ratajczak.
Udział biorą: Monika Babicka, Krzysztof Berendt, Rafał Kowal, Szymon Sędrowski, Dariusz Szymaniak, Mariusz Żarnecki.
Przemysław Wojcieszek: „Swietłana” to tekst, który łączy moje spojrzenie na dzisiejszą Polskę, kraj złamany przez rządy autorytarne, z próbą zredefiniowania mojej roli artysty: nie tylko kronikarza tego czasu, ale także kogoś kto (płacąc za to wysoką osobistą cenę) zachowuje sobie prawo do surowego osądu społeczeństwa uległego wobec przemocy oraz sztuki uchylającej się od sprzeciwu wobec zła. Po premierach w Berlinie i we Wrocławiu widzę, że tekst obraża, gniewa i jątrzy, ale taki powinien być teatr, jeśli mamy traktować go poważnie.
***
Tradycyjnie finał GND odbywał się podczas majowego Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port, ten jednak, w tym roku, ze względu na panujący stan epidemii, został odwołany.
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni dokłada wszelkich starań, aby rozstrzygnięcie konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną nastąpiło w Gdyni w dniach 25-27 września 2020.
W tych dniach planowane są czytania/pokazy warsztatowe sztuk finałowych z udziałem Kapituły oraz publiczności, a także wyłonienie laureata GND.
Kapituła, która wybierze najlepszy tekst napisany dla teatru w ubiegłym roku, obraduje w składzie: przewodniczący Jacek Kopciński, Piotr Dobrowolski, Justyna Jaworska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek, Jerzy Stuhr. Do konkursu zakwalifikowało się 257 sztuk.
Zwyciężczyni albo zwycięzca konkursu otrzyma pamiątkową statuetkę w oraz nagrodę pieniężną w wysokości 50 tys. zł.
Ogólnopolski konkurs o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną został powołany przez prezydenta Gdyni w 2007 roku, jako rozwinięcie i uzupełnienie powołanego dwa lata wcześniej Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port.
Oba przedsięwzięcia są elementami jednego, wspólnego, najbardziej prestiżowego w Polsce projektu promocji i popularyzacji polskiej dramaturgii współczesnej. Ich dyrektorem programowym od 2015 roku jest Jacek Sieradzki. W obu nagrody główne wynoszą 50 tys. zł.