Co nowego

Badanie dna pod budowę Portu Zewnętrznego

Plan Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Źródło: www.port.gdynia.pl

Plan Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Źródło: www.port.gdynia.pl

Po 100 latach od powstania Portu Gdynia ruszył najważniejszy projekt w jego historii – budowa Portu Zewnętrznego. Na początku maja zaczęły się badania dna morskiego, gdzie planowany jest pirs zewnętrzny, który będzie przedłużeniem istniejącego molo Węglowego.

Badanie dna morskiego, które rozpoczęło się 3 maja, to efekt decyzji środowiskowej od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z końca ubiegłego roku. Dzięki temu, że naukowcy nie znaleźli przeciwwskazań do realizacji projektu, można było postawić kolejny krok ku przedsięwzięciu.

Aby rozpocząć budowę pirsu zewnętrznego należy wcześniej sprawdzić dno morskie, na którym ma się rozpocząć budowa. Rozpoznanie dna zaczęto od badań ferromagnetycznych, które mają na celu zlokalizowanie obiektów ferromagnetycznych (wytwarzających wokół siebie pole magnetyczne, jak żelazo, nikiel, kobalt i niektóre ich stopy), w tym przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych oraz określenie ich parametrów. Na podstawie takich badań można oszacować ilość oraz rodzaj obiektów znajdujących się na danym akwenie przed ich wydobyciem i utylizacją. Po zakończeniu badań ferromagnetycznych, ruszą badania geologiczne.

Prace wykonywane są w ramach przetargu z końca 2021 r. na wykonanie prac geologicznych oraz opracowanie niezbędnej dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i rozpoznanie ferromagnetyczne dna morskiego. To początkowy, ale bardzo ważny etap projektu budowy Portu Zewnętrznego, mający na celu zbadanie całej powierzchni akwatorium, na terenie którego miałyby powstać falochrony i pirs zewnętrzny.

– Jest to kolejny krok na etapie przygotowania dokumentacji do uruchomienia projektu uniwersalnego pirsu zewnętrznego w Porcie Gdynia – mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. handlowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Badania są niezbędne do pobrania odpowiednich próbek, które następnie przekażemy do analiz. Na tej podstawie powstanie dokumentacja geologiczno-inżynierska, która zostanie przedłożona do zatwierdzenia w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Projekt budowy Portu Zewnętrznego przewidziany jest do realizacji w partnerstwie publiczno-prywatnym. Obejmuje on budowę nowego uniwersalnego pirsu portowego i jest najważniejszym etapem rozwoju Portu Gdynia w jego stuletniej historii. Sposób jego wykorzystywania zostanie określony przez jego przyszłego operatora. Obecnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest w trakcie procesu jego wyboru.

- Jednocześnie realizowanych jest szereg inwestycji dostępowych oraz ułatwiających obsługę przyszłego terminalu – inwestycje w infrastrukturę kolejową w Porcie Gdynia i na jego zapleczu. Zwiększy to przepustowość i pozwoli na bezproblemową obsługę Portu Zewnętrznego. Dostosowywana jest jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Co więcej, nowe falochrony staną się osłoną dla całego portu, który jest portem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania polskiej gospodarki. Realizacja inwestycji wzmacnia rolę Polski w transeuropejskiej sieci transportowej – informuje Port Gdynia.

Dzięki rozpoczęciu prac przy budowie Portu Zewnętrznego znikają ograniczenia dla dalszego rozwoju Portu Gdynia, co z kolei przełoży się na wzrost potencjału przeładunkowego i konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego.

  • ikonaOpublikowano: 26.05.2022 11:25
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.05.2022 11:27
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze