Co nowego

Bezpieczniej na lotnisku

Sprzęt do prześwietlania bagażu brytyjskiej firmy Smith Detection. Źródło: www.airport.gdansk.pl

Sprzęt do prześwietlania bagażu brytyjskiej firmy Smith Detection. Źródło: www.airport.gdansk.pl

W Porcie Lotniczym Gdańsk, którego jednym z udziałowców jest Gdynia, uruchomiono dwie nowe maszyny do prześwietlania bagaży, które wykryją automatycznie zagrożenie i wyświetlają obraz 3D. Dzięki temu na lotnisku wzrasta bezpieczeństwo, komfort pracy operatorów oraz wygoda pasażerów.

Nowy sprzęt za 22 mln zł pokazuje prześwietlony bagaż w 3D, dzięki czemu operator ogląda go ze wszystkich stron, ponadto ma lepszą zdolność do automatycznej kontroli bagażu. Zwiększa to dokładność kontroli, a tym samym zmniejsza ilość zakwestionowanych bagaży i odsyłanych na kontrolę ręczną. Wszystko to sprawia, że poziom bezpieczeństwa na lotnisku jest teraz większy, podobnie jak komfort pracy i podróży.

- Bezpieczeństwo pasażerów, obsługi i całego lotniska jest naszym absolutnym priorytetem. Ciągle poprawiając jakość, inwestujemy w coraz bardziej nowoczesny sprzęt. Zakupiliśmy i uruchomiliśmy wyjątkowo czułe urządzenia do wykrywania przedmiotów, mogących stanowić potencjalne zagrożenie w ruchu lotniczym. Dokładność prześwietlania nowych maszyn jest taka, jak badania medycznego wykonanego zwykłym RTG w stosunku do badania wykonanego tomografem komputerowym – mówi Sławomir Kurowski kierownik Działu Technicznego i Cargo Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Urządzenia mają szybki, wielopoziomowy system wykrywania materiałów wybuchowych nowej generacji dla bagażu rejestrowanego i ładunków lotniczych. Wyposażone są też w dwuwidokowy skaner linii rentgenowskiej o podwójnej energii z pełnym obrazowaniem i rekonstrukcją 3D wolumetrycznej tomografii komputerowej. Każda maszyna zapewnia przepustowość do 1800 sztuk bagażu na godzinę, a przewoźnikom lotniczym daje możliwość kontroli 2500 paczek na godzinę.

Prześwietlacze wyprodukowała brytyjska firma Smith Detection, która od 40 lat dostarcza zintegrowane rozwiązania, zapewniające bezpieczeństwo i wydajność operacyjną na lotniskach. Nowy sprzęt powinien według zapewnień producenta służyć od 15 do 20 lat.

Wymianę urządzeń do prześwietlania zaleciła lotniskom w całej Europie Komisja Europejska rozporządzeniem z 5 listopada 2015 roku w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.

  • ikonaOpublikowano: 11.05.2022 15:07
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.05.2022 15:32
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze