Co nowego

Chwarznieńską pod prąd? Tak, ale tylko autobusem ZKM!

Tak będą wyglądały informacje drogowe po uruchomieniu kontraruchu dla autobusów na ulicy Cwarznieńskiej, mat. ZDiZ Gdynia

Tak będą wyglądały informacje drogowe po uruchomieniu kontraruchu dla autobusów na ulicy Cwarznieńskiej, mat. ZDiZ Gdynia

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada po dwa pasy ruchu, ale w godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest zawsze bardziej zatłoczona niż druga. I właśnie po tej mniej zatłoczonej jezdni będzie mógł się poruszać autobus, jadący w przeciwnym kierunku, czyli „pod prąd”. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o około 10 minut. To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie ma już zapewnione dofinansowanie z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych. Umowa o dofinansowanie projektu powinna zostać podpisana jeszcze w maju tego roku.

Projekt nosi nazwę „Utworzenie kontrapasa autobusowego w ciągu ul. Chwarznieńskiej w Gdyni”  i polega na przebudowie leśnego odcinka ulicy Chwarznieńskiej. Celem przebudowy jest  wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu, która umożliwi pojazdom transportu publicznego ominięcie zatoru drogowego w kierunku Centrum, pomiędzy dzielnicami  Chwarzno-Wiczlino a Witominem. 

- To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów. Niedawno zakończyliśmy budowę buspasów wzdłuż ulicy Morskiej, które również uzyskały dofinansowanie zewnętrzne. Tym razem przenosimy się na ulicę Chwarznieńską, gdzie powstanie zapowiadany wcześniej kontrapas autobusowy. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej. – mówi Marek Łucyk  wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak to będzie działać?

Projekt jest oparty na wykorzystaniu elektronicznych pomiarów natężenia ruchu na drodze. To nic innego jak system TRISTAR, funkcjonujący w naszej aglomeracji od 2015 roku.  W sytuacji, kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku Centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina -  zmienia funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

Specjalne skanery, pracujące w oparciu o przesył danych technologii  w systemie bluetooth/wifi, będą analizowały czas przejazdu ul. Chwarznieńską. Jeśli czas przejazdu osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany i będzie miał możliwość uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią „pod prąd”. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut. Dane te pochodzą z modelu transportowego dla Miasta Gdyni.

- Otrzymane dofinansowanie oraz plan oddania inwestycji w tym roku bardzo ucieszy mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ jest to kolejny i bardzo znaczący krok wspierający transport publiczny. Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - mówi Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Mapka z istniejącymi i planowanymi buspasami w rejonie ulicy Chwarznieńskiej

Opisane rozwiązanie wymaga rozbudowy istniejących rozwiązań teletechnicznych systemu TRISTAR. Pojawią się pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni, maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny, dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej i nastąpi rozbudowa istniejącego sterownika na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej. Dodatkowo ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi 50% szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Ostateczny koszt i harmonogram realizacji poznamy po zakończeniu przetargu na wykonanie inwestycji.

  • ikonaOpublikowano: 02.05.2019 10:00
  • ikona

    Autor: Grażyna Pilarczyk (g.pilarczyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.07.2019 13:01
  • ikonaZmodyfikował: Monika Kowalska
ikona

Najnowsze