Co nowego

Fińskie prace Crista

Pierwszy prom hybrydowy

Pierwszy prom hybrydowy "Elektra" zbudowany dla Finferries w 2017 roku w stoczni CRIST S.A.. Obecnie powstaje w niej trzecia tego typu jednostka. Materiały prasowe CRIST S.A.

Gdyńska stocznia CRIST S.A. zacieśnia współpracę z Finami. Obecnie ma na warsztacie kadłub nowoczesnego, ekskluzywnego wycieczkowca dla stoczni Helsinki Shipyard oraz ekologiczny prom hybrydowy dla Finferries.

Prace przy obu fińskich zleceniach ruszyły w czerwcu, tradycyjnie zaczęły się od ceremonii pierwszego cięcia stali, które zawsze jest miłym wydarzeniem dla całej załogi stoczni.

Ceremonia pierwszego cięcia stali w stoczni CRIST S.A., fot. materiały prasowe CRIST S.A.

Wycieczkowiec

Powstający w hali produkcyjnej między ulicami Czechosłowacką i Kadłubowców kadłub nowoczesnego, luksusowego statku wycieczkowego o numerze budowy NB518 jest już trzecią tego typu jednostką, którą buduje stocznia Helsinki Shipyard dla Swan Hellenicbrytyjskiej linii wycieczkowej, specjalizującej się w wyprawach o profilu historycznym i kulturalnym, skierowanych na górny segment rynku wycieczkowego.

Długi na 125 metrów statek wyposażony zostanie w kadłub klasy lodowej PC6. Został on zaprojektowany z myślą o odkrywaniu najciekawszych i najbardziej niedostępnych miejsc na Ziemi. Na swoim pokładzie pomieści 192 żądnych przygód pasażerów, zaokrętowanych w 96 kabinach i apartamentach, w większości z dużymi balkonami. O komfort i bezpieczeństwo podróżnych zadba 140 członków załogi.

CRIST odpowiedzialny jest za wykonanie wszystkich bloków kadłuba, które następnie popłyną do Helsinek, gdzie zostanie złożonych z nich cały kadłub oraz wyposażony. Prace w Helsinkach rozpoczną się pod koniec roku i potrwają przez około 12 miesięcy. Trzeci wycieczkowiec jest większy od poprzedników i w przeciwieństwie do nich, stalowe bloki kadłuba powstają w Gdyni.

Przy tym zleceniu gdyńska stocznia współpracuje z gdańskim biurem projektowym Seatech Engineering, które zajmuje się modelowaniem i dokumentacją roboczą kadłuba statku.

Jednocześnie, gdy na hali stoczniowcy tną stal na bloki kadłuba, zarząd stoczni CRIST S.A. prowadzi rozmowy z fińskimi partnerami mające na celu kontynuację i zacieśnianie współpracy przy budowie statków specjalistycznych.

Wizualizacja statku wycieczkowego powstającego w stoczni CRIST S.A. dla stoczni Helsinki Shipyard. Źródło: gospodarkamorska.pl
Wizualizacja statku wycieczkowego powstającego w stoczni CRIST S.A. dla stoczni Helsinki Shipyard. Źródło: gospodarkamorska.pl

Prom

Drugim fińskim partnerem stoczni CRIST jest armator Finferries. To dla niego powstaje właśnie nowoczesny, przyjazny dla środowiska prom z napędem hybrydowym typu plug-in o numerze budowy P317. Jest on trzecią już w pełni wyposażoną jednostką tego typu, budowaną w gdyńskiej stoczni dla fińskiego operatora promowego.

Ta budowa jest kontynuacją kilkuletniej współpracy obu firm oraz ugruntowaniem ogromnego doświadczenia, jakie stocznia CRIST zdobyła realizując poprzednie projekty.

Przypomnijmy, że pierwszym wybudowanym przez CRIST dla Finferries dwustronnym promem hybrydowym, była zwodowana w 2017 roku „Elektra” - pierwszy tego typu prom wybudowany w Unii Europejskiej a drugi na świecie. Okazał się on wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe zostały nagrodzone m.in. międzynarodową nagrodą „Ship of the Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018 oraz nagrodą CEMT 2018 przyznaną za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskiego przemysłu morskiego wręczoną podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

Budowany obecnie prom o długości 70m jest o 26 metrów krótszy od „Elektry” i przeznaczony do eksploatacji na wodach o ograniczonym dostępie, specjalnie zaprojektowany dla połączenia Nauvo-Korppoo w Finlandii. Jednostka będzie mogła zabrać na pokład do 52 samochodów osobowych lub kombinację przyczep, ciężarówek, autobusów i samochodów, a także do 200 pasażerów.

Wizualizacja promu budowanego w stoczni CRIST S.A. dla Finferries. Źródło: gospodarkamorska.pl
Wizualizacja promu budowanego w stoczni CRIST S.A. dla Finferries. Źródło: gospodarkamorska.pl
Prom hybrydowy będzie pokonywać swoją trasę, korzystając wyłącznie z własnych baterii ładowanych bezpośrednio z lądu podczas ładunku i rozładunku, natomiast spalinowe zespoły prądotwórcze będą służyły jedynie jako rezerwowe źródło zasilania jednostki w przypadku złych warunków pogodowych na trasie.

  • ikonaOpublikowano: 14.07.2021 12:27
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 14.07.2021 12:51
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze