Co nowego

KLIMATyczne Centrum Gdyni

KLIMATyczne Centrum Gdyni - o projekcie opowiadają prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydent Marek Łucyk i wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz // fot. Dawid Linkowski

KLIMATyczne Centrum Gdyni - o projekcie opowiadają prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydent Marek Łucyk i wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz // fot. Dawid Linkowski

29.01.2020 r.

Zielone, bezpieczne, pełne życia i dostępne dla wszystkich – takie będzie serce Gdyni. Prezydent Wojciech Szczurek zaprezentował projekt KLIMATycznego Centrum. Pierwsze zmiany widoczne będą jeszcze przed tegorocznymi wakacjami, a jedną z zapowiadanych inwestycji jest przebudowa ulicy Starowiejskiej, na którą przetarg ogłoszony zostanie już 30 stycznia.
 
- KLIMATyczne Centrum to dojrzały projekt, nad którym pracowaliśmy od wielu miesięcy i który będziemy konsekwentnie realizować w najbliższych latach – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Reagujemy na zmiany klimatyczne i chcemy ograniczyć ich wpływ na nasze miasto. Jednocześnie zależy nam, by w sercu Gdyni panował jeszcze bardziej przyjazny klimat dla jej mieszkańców. Dlatego dziś rozpoczynamy tworzenie KLIMATycznego Centrum, które będzie zielone oraz pełne życia. Będzie w nim bezpiecznie i estetycznie.


 

EKOLOGICZNA GDYNIA

Tym samym Gdynia ukierunkowuje swój rozwój na neutralność klimatyczną i dążyć będzie do maksymalnego ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz równoważenia pozostałych zanieczyszczeń poprzez zwiększenie powierzchni terenów zielonych w mieście. Systematycznie powstawać będzie infrastruktura sprzyjająca zmianie nawyków transportowych.
 
- Na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów – to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń – tłumaczy prezydent Gdyni. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu – jako mieszkańcy – zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich.
 

KONKRETNE ZAŁOŻENIA

Szczegóły związane z KLIMATycznym Centrum, podczas konferencji prasowej zorganizowanej 29 stycznia, wraz z prezydentem Szczurkiem omawiali wiceprezydenci Gdyni: Bartosz Bartoszewicz i Marek Łucyk. W Gdyńskim Centrum Filmowym przedstawiono główne założenia projektu oraz listę i harmonogram najważniejszych inwestycji, które będą go współtworzyć. Zaprezentowano również wizualizacje ulic, które zostaną zmodernizowane – między innymi: Świętojańskiej, 3 Maja i Traugutta.
 
- Gdynia jest miastem dojrzałym urbanistycznie w wielu elementach. Dlatego obrany kierunek zmian nie wymaga rewolucji infrastrukturalnej, a przemyślanych korekt wspartych kompleksowymi działaniami o dostosowanej skali, które sprawią, że przestrzeń centrum będzie jeszcze bardziej przyjazna dla pieszych i umożliwi sprawne przemieszczanie się w formule zrównoważonej mobilności opartej o różne środki, w tym o efektywny transport publiczny wsparty siecią buspasów – tłumaczy wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk, który nadzoruje działania zespołu odpowiedzialnego za wdrażanie kolejnych zadań związanych z KLIMATycznym Centrum.
 

BEZPIECZNIE, INNOWACYJNIE, SPÓJNIE

- W Gdyni mamy mnóstwo miejsc, w których można przyjemnie spędzić czas. Wiele z nich znajduje się w centrum. Chcemy, aby ich otoczenie było jeszcze bardziej dostępne, spójne, bezpieczne i przyjazne dla osób, poruszających się po mieście pieszo, na rowerach czy komunikacją miejską. Wszystkie elementy składające się na KLIMATyczne Centrum Gdyni stworzą spójną całość. Wyciągamy wnioski z postulatów mieszkańców i permanentnie podwyższamy jakość życia w naszym mieście – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent ds. jakości życia. - Za nami miesiące konsultacji i rozmów z gdynianami. Zmiany, które zaczynamy wprowadzać, to również ich inicjatywa. Chcemy, aby centrum było przyjazne dla mieszkańców w każdym wieku: seniorów, dzieci, rodzin. Znacząco rozwiniemy infrastrukturę dla niechronionych uczestników ruchu: pieszych i rowerzystów. Jednym z priorytetów jest bezpieczeństwo, przede wszystkim w okolicach szkół oraz innych placówek edukacyjnych – dodaje.
Zwiększenie bezpieczeństwa pieszych jest celem przy planowaniu rozwoju europejskich miast. Przykłady Oslo czy Malmo udowadniają, że takie działanie przynosi skutek. Gdynia zamierza podążać tą drogą.
 
- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne – kontynuuje Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat.

PARKUJ I JEDŹ

- Co ważne, nie zamierzamy utrudniać życia mieszkańcom przemieszczającym się samochodami. Wręcz przeciwnie. Zamiast całkowicie wyprowadzać ruch samochodowy z centrum, zamierzamy wprowadzić takie zmiany, które umożliwią kierowcom szybsze i wygodniejsze znalezienie miejsca parkingowego – mówi wiceprezydent Łucyk.
 
W Gdyni wprowadzona zostanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania i stopniowo rozszerzany będzie zasięg obecnej strefy.
- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji – zapowiada Marek Łucyk. - Uważnie analizujemy rozwiązania z innych europejskich miast, m.in. z Pragi, Eindhoven czy Salzburga – najlepsze postaramy się wdrożyć w Gdyni. Wszystkie cechuje zintegrowanie parkingów z komunikacją miejską, dzięki czemu kierowcy mogą zostawiać samochody na obrzeżach miasta lub centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe i planujemy związane z nimi rozwiązania komunikacyjne. Prace są bardzo zaawansowane i wkrótce informować będziemy o szczegółach.
 
- Kolejna kwestia to komunikacja miejska, którą będziemy dostosowywać do zmieniających się realiów. Oferta musi być atrakcyjna: korzystanie z trolejbusów i autobusów powinno być jeszcze bardziej komfortowe, a rozkłady dostosowane w zakresie częstotliwości i dostępności. Efektywny transport publiczny powinien być wsparty siecią buspasów, nad którą pracuje miejski zespół specjalistów – mówi wiceprezydent Łucyk.
W 2019 roku w Gdyni zrealizowana została rekordowa liczba buspasów, a jest to jedynie początek zmian sprzyjających komunikacji miejskiej. Miasto z morza i marzeń posiada najnowocześniejszy tabor w Polsce, a kolejne inwestycje związane są z pojazdami w stu procentach elektrycznymi zapewnią rozwiązania wygodne i najbardziej ekologiczne z możliwych.
 

DZIAŁAĆ ZACZYNAMY JUŻ DZIŚ

Prezydent Wojciech Szczurek zaznacza, że część zapowiadanych projektów zrealizowana zostanie już w tym półroczu, z kolei inne wymagają nieco więcej czasu. Wszystkie składają się na spójną wizję KLIMATycznego Centrum i realizowane będą konsekwentnie w najbliższych latach.
- Dzięki zmodyfikowanej organizacji ruchu, wszechobecnej zieleni czy uporządkowanej przestrzeni współdzielonej każdy mieszkaniec odczuje pozytywną zmianę już w najbliższych miesiącach – zapowiada Wojciech Szczurek. - To pierwsze tak kompleksowe rozwiązanie, które poprzedzone było powstaniem specjalistycznych zespołów, a całościowo wiązane na poziomie Kolegium Prezydenta. Tempo działań jest również efektem przeprowadzonej reformy procesu realizacji inwestycji w Gdyni, który został skupiony w rękach jednego wiceprezydenta – dodaje.
 
Budżet przeznaczony na KLIMATyczne Centrum w latach 2020-21 wynosi 18 milionów złotych.
- Działać zaczynamy już dzisiaj. W ciągu 24 godzin ogłaszamy przetarg na przebudowę ulicy Starowiejskiej. Dalsze działania i harmonogram są szczegółowo rozpisane. Realizacja ostatniej z wyszczególnionych inwestycji, które złożą się na KLIMATyczne Centrum, powinna zakończyć się w 2021 roku. Jednak to nie wszystko. Systematycznie dopisywać będziemy do tej listy kolejne działania i wsłuchiwać się w głos mieszkańców, bowiem metamorfoza serca naszego miasta, jak podkreśla prezydent Wojciech Szczurek, to proces założony na wiele lat – podsumowuje wiceprezydent Marek Łucyk.
 
 
  

KLIMATyczne Centrum Gdyni

Lista ulic, które w latach 2020-21 zostaną zmodernizowane w ramach projektu
 
PIŁSUDSKIEGO
Powstanie tu dodatkowy szpaler drzew wraz z nowymi ławkami po północnej stronie ulicy. Aleja zyska charakter promenady, prowadzącej ku morzu. Dodatkowo, dzięki nowemu zagospodarowaniu przestrzennemu obszaru, zwiększone zostanie bezpieczeństwo rowerzystów oraz pieszych. Nowa przestrzeń stanowić będzie naturalne uzupełnienie Parku Centralnego, przy jednoczesnym zachowaniu spójności estetycznej.

Promenada zieleni wraz z małą architekturą przy alei Marsz. Piłsudskiego
 
ŚWIĘTOJAŃSKA
W pierwszym etapie zmian wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu (od strony ul. 10 Lutego w kierunku al. Piłsudskiego) z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. Celem jest zmniejszenie ruchu tranzytowego na reprezentacyjnej ulicy Gdyni. Ponadto, wprowadzone zostanie oznakowanie, ułatwiające poruszanie się rowerem (w szczególności w kierunku południowym).

Wprowadzenie jednego kierunku ruchu tranzytowego od strony ulicy 10 Lutego w kierunku alei Marsz. Piłsudskiego


 
TRAUGUTTA, KILIŃSKIEGO, OBROŃCÓW WYBRZEŻA, ŻWIRKI I WIGURY
W celu zwiększenia bezpieczeństwa i dostępności obszaru dla pieszych, stworzona zostanie przyjazna przestrzeń otoczona zielenią, która będzie zachęcać do przemieszczania się pieszo lub rowerem po Śródmieściu oraz do spędzania w nim czasu. Powstaną także specjalnie zaprojektowane skrzyżowania, na których pieszy będzie miał do pokonania krótszy odcinek drogi, a samochód bezpieczniej i spokojniej poruszać się będzie w ruchu drogowym. Ponadto, poprzez uporządkowanie sposobu parkowania, zwiększona zostanie powierzchnia chodników dostępna dla pieszych.

Bezpieczne skrzyżowania, regulacja pakowania oraz nasadzenie zieleni na ulicach: Obrońców Wybrzeża, Kilińskiego, Traugutta, Żwirki i Wigury

 
MOLO POŁUDNIOWE
Zorganizowany zostanie konkurs urbanistyczno–architektoniczny dla całego obszaru Skweru Kościuszki i Mola Południowego. Jako etap przejściowy, planowane jest zagospodarowanie przestrzenne obszaru, mające na celu zwiększenie jego atrakcyjności dla pieszych. Ustawione zostaną czasowe elementy, pozwalające na wypoczynek i spędzenie czasu wolnego w otoczeniu zieleni.
 
SKWER KOŚCIUSZKI
W celu uzupełnienia ciągu pieszego, prowadzącego od ul. Świętojańskiej do Skweru Kościuszki, wytyczone zostaną dwa przejścia dla pieszych. Wprowadzone rozwiązanie stworzy intuicyjną i komfortową infrastrukturę, dzięki czemu zdecydowanie zwiększy się bezpieczeństwo pieszych w tym obszarze.
 
3 MAJA
W przypadku tej ulicy wprowadzenie zmian będzie wynikiem przeniesienia komunikacji zbiorowej na ul. Władysława IV. Na całym odcinku, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Działania te zostaną uzupełnione poprzez realizację projektu połączenia drogi rowerowej z ul. Batorego (kładką nad ul. Podjazd). Ponadto, na ul. 3 Maja powstaną przestrzenie zielone wraz z ławkami, zachęcające do dłuższego przebywania w tym obszarze i zwiększające komfort poruszania się po nim. Odzyskana dla pieszych przestrzeń zostanie zagospodarowana na park kieszonkowy.

Strefa wypoczynku w parku kieszonkowym na ulicy 3 Maja

 
10 LUTEGO / 10 LUTEGO, WŁADYSŁAWA IV
Odtworzony zostanie szpaler drzew oraz kontynuowana będzie realizacja drogi rowerowej (na odcinku od ul. Szkolnej do ul. Władysława IV). W kolejnym etapie wytyczone zostaną dodatkowe przejścia dla pieszych na wysokości ulic: Abrahama, Zygmunta Augusta i Mściwoja. Tym samym zwiększone zostanie bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w tym obszarze.
 
WŁADYSŁAWA IV, WÓJTA RADTKEGO, JANA Z KOLNA, 3 MAJA
Wprowadzony zostanie kontrabuspas, zwiększający dostępność komunikacji zbiorowej i zachęcający do korzystania z autobusu podczas przemieszczania się po Śródmieściu.
 
ARMII KRAJOWEJ
Wprowadzone zostanie parkowanie równoległe, co uporządkuje zachowania kierowców oraz – po południowej stronie fragmentu ulicy – zwiększy przestrzeń chodnika dostępną dla pieszych. Stworzone zostanie również dodatkowe przejście dla pieszych na ul. Władysława IV – umożliwi ono lepsze skomunikowanie przystanku autobusowego z przeciwległą przestrzenią ulicy (i dalej: w kierunku Bulwaru Nadmorskiego). Odzyskana przestrzeń zostanie uatrakcyjniona licznymi elementami zieleni.
 
WŁADYSŁAWA IV
Powstanie dodatkowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Władysława IV – Obrońców Wybrzeża. Tym samym zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów oraz komfort ich poruszania się po Śródmieściu.
 
JANA Z KOLNA
W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w obszarze Miejskich Hal Targowych, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna, umożliwiająca bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy halami a przystankami komunikacji zbiorowej.
 
SZKOLNA
Odcinek drogi zostanie otwarty dla ruchu pieszego i rowerowego. Umożliwi to lepszą komunikację pomiędzy ulicami Starowiejską a 10 Lutego.
 
ZAWISZY CZARNEGO (I PARKING)
Przebudowa ulicy wraz z chodnikiem umożliwi utworzenie przystanku dla komunikacji miejskiej. Dzięki temu transportem zbiorowym będzie można przemieścić się w bezpośrednią okolicę bulwaru Nadmorskiego.
 
STAROWIEJSKA, ABRAHAMA (STAROWIEJSKA – 10 LUTEGO)
Decyzje dotyczące przebudowy ulic Starowiejskiej oraz Abrahama zostały podjęte po przeprowadzeniu konsultacji społecznych. W planach jest: rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie sposobu parkowania czy wprowadzenie licznych elementów zieleni miejskiej, w celu uspokojenia ruchu i zwiększenia komfortu pieszych oraz rowerzystów przy jednoczesnym podniesieniu estetyki przestrzeni.

  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, fot. DawiKonferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, od lewej Jakub Ubych - pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Bartosz Bartoszewicz - wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, fot. Dawid Linkowskid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju i Bartosz Bartoszewicz - wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, Bartosz Bartoszewicz - wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, Wojciech Szczurek - prezydent Gdyni, Marek Łucyk - wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju i Bartosz Bartoszewicz - wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, fot. Dawid Linkowski
  • Konferencja odsłaniająca projekt KLIMATyczne Centrum, fot. Dawid Linkowski