Co nowego

„Miasto przyszłości” według Gdyni

Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała podczas panelu dyskusyjnego na temat waterfrontów na stoisku Invest In Pomerania, fot. Maja Studzińska

Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała podczas panelu dyskusyjnego na temat waterfrontów na stoisku Invest In Pomerania, fot. Maja Studzińska

Gdynia aktywnie uczestniczy w największych targach nieruchomości na świecie i poszukuje okazji do dialogu z potencjalnymi inwestorami. Miasto, które wczoraj odebrało prestiżowy tytuł „Polskiego Miasta Przyszłości” w dwóch kategoriach promuje m.in. możliwości związane z zagospodarowaniem gdyńskiego waterfrontu.


Gdynia – Miasto Przyszłości


Tegoroczne targi MIPIM w Cannes są dla przedstawicieli Gdyni niezwykle pracowite. Miasto, wspólnie z innymi samorządami z województwa pomorskiego w ramach wspólnego stoiska Invest in Pomerania przedstawia najważniejsze walory i możliwości, które pojawiają się przed potencjalnymi przyszłymi inwestorami.

Wiceprezydent ds. rozwoju, Marek Łucyk, podczas rozmów na wspólnym stoisku Invest in Pomerania, fot. Maja Studzińska

Przypomnijmy, że udział w MIPIM zaczął się dla miasta od odbioru nagród. Gdynia w organizowanym przez fDi Intelligence oraz GIS Planning rankingu najlepszych lokalizacji dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych uplasowała się w czołówce w aż siedmiu kategoriach, a w dwóch zajęła pierwszą lokatę. Jesteśmy „Polskim Miastem Przyszłości” w kategorii miast średniej wielkości, pod względem potencjału ekonomicznego oraz za całokształt („Top 5 Mid-sized Polish Cities of the Future 2019/2020 – Economic Potential” oraz „Top 5 Mid-sized Polish Cities of the Future 2019/2020 – Overall”).

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek w rozmowie z Marcinem Piaseckim z "Rzeczpospolitej" w Cannes, fot. Maja Studzińska

Prestiżowe wyróżnienia odebrał na miejscu prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Prezydent był też gościem terenowego studia „Rzeczpospolitej” na targach MIPIM, gdzie poruszono kluczowe z perspektywy Gdyni kwestie, szczególnie związane ze strategią inwestycyjną miasta. Rozmowę prowadził redaktor Marcin Piasecki.

- Inwestycje to działania, które będą wyprzedzały i przenosiły cykle koniunkturalne. Myślimy o tym, by szukać nowych szans rozwojowych. Z jednej strony kreować nowe obszary rozwoju gospodarczego miasta, z drugiej strony odpowiadać na rosnące oczekiwania – wyjaśniał prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. - Nadal w Polsce brakuje bardzo wielu mieszkań, zmieniają się też oczekiwania. Potrzeba bardzo zróżnicowanej oferty na rynku mieszkaniowym, zarówno dla tych najzamożniejszych, ale także dla tych, którzy składają często w rodzinie swoje zdolności kredytowe i chcą ambitnie realizować swoje marzenia o mieszkaniu. Chcemy wychodzić temu naprzeciw, budujemy nowe dzielnice w mieście i szukamy inwestorów do takich projektów. Chcemy, by wspólnie z nami zmieniali nasze miasto – mówił prezydent Szczurek.



Gościem redaktora Piaseckiego była także wiceprezydent ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, która przybliżyła największe atuty Gdyni w staraniach o ściągnięcie nowych inwestorów.

- Oferujemy pewne unikalne możliwości. Atrakcyjnych miast w Polsce jest z pewnością wiele, my natomiast oferujemy coś, czego nie mają inne miasta. Jest to bardzo wysoka jakość życia w bardzo kompaktowym mieście – zaznaczyła w wypowiedzi dla „Rzeczpospolitej” Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - To ważne w dwóch aspektach. Po pierwsze coraz silniej stawiamy na rozwój naszej turystyki, ale przede wszystkim tej biznesowej, adresowanej do zamożniejszego klienta, który niekoniecznie przyjeżdża leżeć na plaży, ale raczej by wziąć udział w ciekawej konferencji, załatwić biznesowe interesy, a przy okazji wpaść na świetną wystawę, pójść na koncert, czy wziąć udział w światowej rangi wydarzeniu sportowym. Drugi aspekt to kwestia pracowników. Wszyscy zgodnie mówią, że dzisiaj inwestorzy, szukając nowej lokalizacji, kierują się przede wszystkim tzw. talent poolem, czyli badają to, gdzie znajdą pracowników. Jesteśmy w stanie zaoferować ciekawe kwalifikacje i obiecywać, że możemy też oferować bardzo korzystne warunki migracyjne, w szczególności spoglądając tuż za granice miasta. Dziś mówimy o pokoleniach ludzi, którzy cenią nie tylko rozwój kariery zawodowej, ale także to, jak im się żyje. I tutaj możemy ewidentnie wygrywać – wyjaśniła wiceprezydent Gruszecka-Spychała.




Z ekspertami o waterfroncie


Panel dyskusyjny poświęcony waterfrontom, przemawia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, fot. Maja Studzińska

Pomorsko-gdyńskie stoisko jest w tym roku także gospodarzem m.in. prestiżowego panelu dyskusyjnego poświęconego tematowi tzw. waterfrontów. Jeszcze przed środowym południem o szansach i możliwościach drzemiących w nadmorskich terenach, tak ważnych z perspektywy miasta, dyskutowali eksperci związani z Urban Land Institute. Panel poprowadził ceniony urbanista Greg Clark, a oprócz Gdyni głos zabierali przedstawiciele Belfastu, Lizbony czy Rotterdamu.

Przypomnijmy, że to już łącznie trzydziesta odsłona targów we francuskim Cannes. Przyciągają one największych inwestorów z branży nieruchomości komercyjnych, fundusze inwestycyjne, deweloperów, liderów politycznych i przedstawicieli miast z całego świata. To łącznie ponad 25 tysięcy uczestników reprezentujących ponad 100 państw.

  • ikonaOpublikowano: 13.03.2019 14:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.03.2019 14:10
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze