Co nowego

Najlepsze projekty dyplomowe z ASP nagrodzone

Nagroda Grand Prix w kategorii architektura. Autorka: Klaudia Towarnicka. Projekt: „Dom słów. Kultura pisma i książki. Adaptacja wnętrz dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie” // materiały organizatorów

Nagroda Grand Prix w kategorii architektura. Autorka: Klaudia Towarnicka. Projekt: „Dom słów. Kultura pisma i książki. Adaptacja wnętrz dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie” // materiały organizatorów

Zaproponowali ciekawe koncepcje, sięgnęli po niecodzienne materiały i formę. Dzięki temu ich projekty zostały zauważone i nagrodzone. Znamy laureatów konkursu na najlepsze dyplomy Wydziału Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, który jest organizowany w ramach Gdynia Design Days. Jury przyznało dwie nagrody główne oraz po dwa wyróżnienia w dwóch kategoriach.


Konkurs na najlepsze projekty dyplomowe zrealizowane na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku odbył się już po raz ósmy. Jego cel to promocja twórczości oraz pokazanie różnych sposobów myślenia młodych i utalentowanych projektantów.

Nagrody przyznano w dwóch kategoriach: architektura oraz wzornictwo. Kto stworzył najciekawsze projekty?

Nagroda Grand Prix w kategorii architektura trafiła do Klaudii Towarnickiej. Stworzyła ona projekt „Dom słów. Kultura pisma i książki. Adaptacja wnętrz dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie”. Zaproponowane przez nią rozwiązanie to przestrzeń, która jest nie tylko funkcjonalna, ale i przemyślana pod względem ścieżki użytkowania. To podróż przez poszczególne etapy kontaktu z książkami. W pierwszym z nich użytkownicy poznają papier, który mogą dotknąć. Następnie przechodzą do przestrzeni wypełnionej książkami. Podróż kończy się w czytelni, gdzie mogą zagłębić się w wybraną lekturę. Grupa docelowa to młodzi ludzie. Projekt wyróżnił się również sposobem adaptacji zastanej przestrzeni dawnego klasztoru św. Moniki w Lizbonie. Projektantka zaproponowała proste rozwiązanie, które w delikatny i nieingerujący w zastaną tkankę sposób buduje przestrzeń oraz narracje. To dobry przykład tego, jak można zachować historyczną architekturę, nadając jej nową funkcję.

W tej kategorii przyznano również dwa wyróżnienia. Pierwsze otrzymała Jolanta Sędzicka za projekt „Lokalne i odnawialne. Projekt fasady wrzeszczańskiej z biomateriałów”. Jury zwróciło tu uwagę na materiał, z którego została wykonana elewacja budynku w Gdańsku Wrzeszczu. Autorka postawiła na eksperyment z naturalnymi materiałami, dodatkowo podkreślając lokalność poprzez wykorzystanie roślin rosnących przy rzece Strzyża. Zastosowanie nowoczesnej technologii może stanowić alternatywę dla wielu kompozytowych materiałów budowlanych. Skorzystanie z naturalnych materiałów przyczynia się również do zmniejszenia negatywnego wpływu na zdrowie. To wszystko powoduje, że rozwiązanie może zyskać uznanie wśród potencjalnych użytkowników kamienicy.

Drugie wyróżnienie powędrowało do Sary Saltarskiej. Jej projekt to „Mozaika ceramiczna dla szkoły podstawowej. Motyw regionalny”. To innowacyjne podejście do regionalnej tradycji i kultury, która stała się punktem wyjścia do stworzenia nowoczesnego detalu architektonicznego. Podstawą projektu jest haft kaszubski, który poddano dekonstrukcji na poszczególne moduły stanowiące podstawę nowoczesnej mozaiki architektonicznej. W efekcie projektantka uzyskała sześć abstrakcyjnych form przestrzennych, pozwalających na swobodne tworzenie kompozycji wpisujących się zarówno w nowoczesną, jak i tradycyjną architekturę miasta i regionu. Dodatkową wartością projektu jest jego przestrzenna forma, która pozwala na sensualne poznawanie miasta, oraz inkluzywne odbieranie architektury.

Wizualizacja ściany budynku z różnymi wzorami. Wyróżnienie w kategorii architektura. Autorka: Sara Saltarska. Projekt: „Mozaika ceramiczna dla szkoły podstawowej. Motyw regionalny” // materiały organizatorów

Grand Prix w kategorii wzornictwo otrzymała Daria Wypiór za projekt „Pokaż, gdzie masz nos, ucho, srom”. Porusza on niezwykle ważny i aktualny temat edukacji seksualnej. Autorka zwraca uwagę na zagadnienia często zaniedbywane w projektowaniu, a odgrywające istotną rolę w podejmowaniu dialogu uwzględniającego poczucie wstydu, wpływu norm kulturowych na samoakceptację oraz zagadnienia tożsamości płciowej. Projekt składa się z modeli narządów płciowych, które można łączyć za pomocą magnesów neodymowych. W zestawie jest też instrukcja obsługi oraz opakowanie. Materiały są przeznaczone dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako pomoc dydaktyczna. Jury doceniło nie tylko merytoryczny przekaz projektu, podjęcie przez projektantkę ważnego i trudnego obecnie tematu, ale również sposób wykonania, jego nieinwazyjną, delikatną, daleką od wulgarności formę.

Modele żeńskich i męskich narządów płciowych, a obok instrukcja z informacjami. Nagroda Grand Prix w kategorii wzornictwo. Autorka: Daria Wypiór. Projekt: „Pokaż, gdzie masz nos, ucho, srom” // materiały organizatorów

W tej kategorii także przyznano dwa wyróżnienia. Pierwsze dostała Anna Citko. Jej praca ma tytuł „Mistrzostwa Polski seniorów we florecie. Trofeum w ujęciu komunikacji wizualnej”. To projekt medalu. Autorka bazując na rozpoznawalnych elementach związanych z szermierką, takich jak punta czy klinga, stworzyła czytelny i bardzo charakterystyczny wzór. Projekt wymagał też przeprojektowania logotypu Polskiego Związku Szermierczego. Autorka zrobiła to z wielkim wyczuciem, zachowując dotychczasowe elementy, a jednocześnie nadając mu bardziej nowoczesny i szlachetny charakter. Całość jest bardzo spójna i pokazuje dojrzałość projektantki, która podkreśliła najważniejsze elementy związane z szermierką.

Trzy różnokolorowe medale. Wyróżnienie w kategorii wzornictwo. Autorka: Anna Citko. Projekt: „Mistrzostwa Polski seniorów we florecie. Trofeum w ujęciu komunikacji wizualnej” // materiały organizatorów

Drugie wyróżnienie otrzymał Michał Prażmo za projekt „Oświetleniowa oprawa sceniczna”. Jury doceniło, że obrał on cel projektowy w obszarze, który jest mu bardzo dobrze znany. Projekt cechuje się minimalizmem estetycznym okraszonym nutą odwołującą się do fascynacji technicyzacją, industrialnością. Ogranicza pole operowania efektami scenicznymi do granic ściśle określonego i precyzyjnie przemyślanego schematu. Dowodzi tego jasno i klarownie zaprojektowana aplikacja. Wskazane powyżej założenia projektu tworzą logiczną całość wyartykułowaną w formie – swojego rodzaju – technicznego minimalizmu. Projekt koresponduje z trendami współczesnej muzyki rozrywkowej, również tej z nurtów alternatywnych.

Trzy stojaki. Na pierwszym z nich (od lewej) są umieszczone lampy. Wyróżnienie w kategorii wzornictwo. Autor: Michał Prażmo. Projekt: „Oświetleniowa oprawa sceniczna” // materiały organizatorów

Nagrody przyznało jury w składzie: Ewa Janczukowicz-Cichosz – wicedyrektor Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni, Ewa Chudecka z Centrum Designu Gdynia, dr hab. Anna Wejkowska-Lipska i prof. dr hab. Tadeusz Pietrzkiewicz z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Wojciech Trzcionka z Design Alive.

Laureaci nagrody głównej otrzymają roczną subskrypcję pakietu Adobe Creative Cloud, a ich projekty zostaną zaprezentowane na wystawie „Nowa Generacja”, która jest organizowana w ramach festiwalu Gdynia Design Days w dniach 3-11 lipca.

Szczegółowe informacje o laureatach i konkursie znajdują się na stronie Gdynia Design Days.

ikona

Najnowsze