Co nowego

„Oceanograf” wypływa z Gdyni w świat

„Oceanograf” wypłynie z Gdyni w kilkudziesięciodniowy rejs po akwenach Europy - aż do hiszpańskiego Kadyksu, fot. mat. prasowe Uniwersytetu Gdańskiego

„Oceanograf” wypłynie z Gdyni w kilkudziesięciodniowy rejs po akwenach Europy - aż do hiszpańskiego Kadyksu, fot. mat. prasowe Uniwersytetu Gdańskiego

Ponad miesiąc poza macierzystym portem w Gdyni, około 4000 mil morskich do pokonania i ważna misja badawcza na międzynarodowych wodach – to skrót rejsu, w który już za moment wypłynie charakterystyczny katamaran „Oceanograf”. Statek badawczy Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczyna w ten sposób swoją wymagającą wyprawę przez Bałtyk, Morze Północne i Atlantyk, aż do hiszpańskiego portu w Kadyksie.


Ci, którzy przyzwyczaili się do widoku statku badawczego „Oceanograf” przy gdyńskim nabrzeżu Prezydenta będą musieli przez kilkadziesiąt dni pogodzić się z jego nieobecnością. Lada moment katamaran Uniwersytetu Gdańskiego z naukowcami na pokładzie wyruszy w długi rejs, aby prowadzić badania we współpracy z kilkoma uczelniami z całej Europy – z hiszpańskiego Kadyksu, francuskiego Brestu, niemieckiej Kilonii, chorwackiego Splitu oraz Malty.

To projekt badawczy o nazwie „SEA-EU Alliance 2022”, który zainicjował sam rektor lokalnej uczelni. Jak podał branżowy portal GospodarkaMorska.pl, przed załogą „Oceanografa” w ciągu łącznie 39 dni na morzu do pokonania czeka około 4000 mil morskich na trasie z Gdyni do Kadyksu i z powrotem, a po drodze aż 18 przystanków badawczych na różnych akwenach – od Bałtyku po Atlantyk.

Mapa przybliżonej trasy rejsu statku badawczego, mat. Alan Stocki / ZP / Uniwersytet Gdański
Mapa przybliżonej trasy rejsu statku badawczego, mat. Alan Stocki / ZP / Uniwersytet Gdański

Oceanografowie z Trójmiasta będą badać na wodach terytorialnych Polski, Niemiec, Holandii, Francji i Hiszpanii skupiać się na trzech najważniejszych celach badawczych: sprawdzą kwestię akumulacji gazu w osadach powierzchniowych szelfu kontynentalnego, zbadają jakość powietrza w obszarach przybrzeżnych Europy i przeprowadzą badania porównawcze mikroplastików w europejskich akwenach.

- Celem rejsu jest połączenie międzynarodowej wiedzy partnerów w celu zbadania ważnych kwestii środowiskowych w skali ogólnoeuropejskiej. (…) Statek oferuje wysokiej jakości sprzęt nawigacyjny i badawczy oraz nowoczesną przestrzeń laboratoryjną i magazynową do prowadzenia interdyscyplinarnych badań na morzu – informował jeszcze przed rejsem Uniwersytet Gdański.

Dla każdego projektu z osobna powołano międzynarodowe zespoły badawcze złożone z naukowców ze wszystkich partnerów SEA-EU. To zarówno doświadczeni badacze o uznanym dorobku, jak również początkujący, którzy zdobędą cenne doświadczenia. Do ich codziennych zadań będzie należało m.in. pobieranie próbek na morzu i pomiary in-situ oraz analizowanie pobranych próbek i przetwarzanie zarejestrowanych danych.

Łącznie w ten kilkudziesięciodniowy projekt zaangażowanych będzie aż 43 naukowców morskich i studentów oceanografii. Planowana data powrotu naukowo-badawczego katamaranu UG do portu w Gdyni to 3 lipca tego roku.

Przypomnijmy, że zwodowany w 2015 roku R/V „Oceanograf” to nowoczesna jednostka należąca do Uniwersytetu Gdańskiego, która ma ponad 46 metrów długości i 14 metrów szerokości. Przez uczelnię jest nazywana wprost „najnowocześniejszą jednostką tego typu w Europie”. Posiada napęd hybrydowy. Jej prędkość maksymalna to 12 węzłów, a zasięg statku – maksymalnie do 2400 mil morskich, co pozwala przebywać na morzu bez zawijania do portu nawet do 21 dni. Na pokładzie znajduje się łącznie 6 pomieszczeń badawczych z nowoczesnym sprzętem: laboratorium mokre, laboratorium pomiarowe, laboratorium sterylne, laboratorium termostatyzowane, stacja badań aerozoli oraz pokład namiarowy.

  • ikonaOpublikowano: 26.05.2022 10:38
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.05.2022 11:26
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze