Co nowego

„Paliwo przyszłości” w gdyńskim porcie

Pierwsze bunkrowanie LNG w gdyńskim porcie - statek „Ireland”, fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl

Pierwsze bunkrowanie LNG w gdyńskim porcie - statek „Ireland”, fot. Tadeusz Urbaniak / www.port.gdynia.pl

W gdyńskim porcie po raz pierwszy w Polsce przeprowadzono operację bunkrowania statku gazem LNG. Nowa technologia sprawia, że Gdynia dołącza do „zielonych portów” sieci bazowej TEN-T, które mogą korzystać z jednego z najczystszych dostępnych paliw.

Skroplony gaz ziemny, czyli LNG, bywa nazywany „paliwem przyszłości”. Trójmiejskie porty jako pierwsze w kraju mogą bunkrować statki korzystając z tego typu paliwa. W ciągu ostatnich dni w Gdyni pierwsze operacje tego typu przeprowadzono na zagranicznej jednostce.

Łącznie, razem z bunkrowaniem przeprowadzonym w gdańskim porcie, z cystern do zbiorników dwóch statków wtłoczono 72 tony paliwa. Pierwsze bunkrowanie (czyli tak naprawdę „tankowanie” zbiorników jednostki pływającej) było poprzedzone długimi i szczegółowymi przygotowaniami – port musiał spełnić wymogi pozwalające na korzystanie z nowej technologii.

- Nasi eksperci wzięli udział w kilkudziesięciu spotkaniach, warsztatach i konferencjach podczas których dzielili się wiedzą z zakresu LNG. Ich profesjonalizm, zaangażowanie oraz wkład merytoryczny przyczynił się do powstania regulacji i procedur, z których dzisiaj mogą korzystać inni - mówi Adam Meller, prezes Portu Gdynia.

W ostatnich miesiącach trwały też m.in. ćwiczenia ratowniczo-górnicze. Możliwość bunkrowania statków paliwem LNG sprawia, że gdyński port jest kolejnym „zielonym portem” sieci bazowej TEN-T. Tym samym udało się wyprzedzić wymogi – zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia tego rodzaju usługi.

LNG (skroplony gaz ziemny) jako paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Samo skraplanie gazu ziemnego w LNG powoduje zmniejszenie jego objętości o około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu paliwa.

Aktualnie stocznie na całym świecie coraz częściej budują jednostki napędzane paliwem LNG. W tej chwili Port Gdynia daje możliwość bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek, natomiast w przyszłości ma pojawić się także alternatywa - mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.

  • ikonaOpublikowano: 19.03.2019 14:45
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.03.2019 14:59
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze