Co nowego

Pirs zachodni terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk gotowy

Pirs zachodni terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk gotowy // fot. materiały prasowe Portu Lotniczego Gdańsk

Pirs zachodni terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk gotowy // fot. materiały prasowe Portu Lotniczego Gdańsk

To nowa, komfortowa przestrzeń, dzięki której pasażerowie będą sprawniej obsługiwani. Zakończyła się trwająca od 2019 roku rozbudowa terminalu pasażerskiego T2 pomorskiego lotniska. Uroczyste otwarcie pirsu zachodniego odbyło się w czwartek, 23 czerwca. Wzięła w nim udział wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

 
Do jego budowy użyto 11 500 metrów sześciennych betonu, 1 100 ton stali zbrojeniowej, a także 9 300 metrów kwadratowych szkła. Mowa o pirsie zachodnim terminalu T2 pomorskiego lotniska. Jest on już gotowy na przyjęcie pasażerów. Zostanie oddany do użytku do końca czerwca.
 
Uroczyste otwarcie pirsu odbyło się w czwartek, 23 czerwca. Wzięli w nim udział m.in. były prezydent RP Lech Wałęsa, parlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele wykonawcy i pracownicy lotniska. Wśród gości pojawili się również przedstawiciele miast, które są współwłaścicielami pomorskiego lotniska: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz Marcin Skwierawski – wiceprezydent Sopotu.
 
– To krok na przód i spojrzenie w przyszłość. Myślę, że są dwa podstawowe powody, które przesądzają o tym, że tę inwestycję należy oceniać jako bardzo potrzebną i słuszną. Pierwszy i najważniejszy to dostępność transportowa, która warunkuje możliwość rozwoju gospodarczego. Już, historycznie, możemy powiedzieć, że bardzo dużo zyskaliśmy na tym, jak wiele połączeń oferowało to lotnisko i że dla bardzo wielu inwestorów był to czynnik decydujący o tym, że tutaj lokowali swoje biznesy. Za tym szły oczywiście miejsca pracy i różne inne profity gospodarcze dla całego regionu. Drugi powód to jakość życia.  Pandemia pokazała nam, jak bardzo mieszkańcy są przywiązani do możliwości podróży i jak wielką wyrwą w ich życiu jest zabranie tej możliwości. Oczywiście nie wiemy, co będzie w przyszłości. Nie wiemy, czy nie grozi nam rozwój tej samej pandemii, może inny wirus, może wojna, a może kryzys gospodarczy, ale dynamika odradzania się biznesu lotniczego pokazuje, że to dzieję się naprawdę szybko, a warunkowane jest potrzebami mieszkańców. My w Gdyni, czy szerzej – na Pomorzu, słyniemy z tego, że jakość życia jest tutaj najwyższa w Polsce. A zatem należy ją utrzymywać, stwarzając warunki do tego, aby połączeń było coraz więcej i jak najwięcej, a po drugie – oferując różnorodne udogodnienia na samym lotnisku. Myślę, że to, czego dzisiaj będziemy mogli się tutaj spodziewać to poziom wyższy od przeciętnej europejskiej. Mówię to jako wyjątkowo częsty użytkownik różnych lotnisk w całej Europie, także mam z czym porównywać – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. 


Dzięki pirsowi port lotniczy zyskał prawie 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni (dotychczas było to około 45 tys. metrów kwadratowych). Jest też więcej gate’ów odlotowych. Ich liczba wzrosła z 20 do 30. W terminalu znajduje się również więcej punktów odprawy paszportowej. Jest także większa hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Ponadto w nowym pirsie są dwa nowe bus gate’y, przez które pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio z terminalu do autobusów, a następnie jechać do samolotów. Przy nowym pirsie są 4 nowe rękawy dla samolotów. W sumie na lotnisku jest ich już 9.
 
– Generalnie zmienia się to, że w tej części naszego lotniska będziemy obsługiwać pasażerów, którzy odlatują do strefy non-Schengen. Są to m.in. Wyspy Brytyjskie i loty czarterowe do Turcji czy Egiptu. Ci wszyscy pasażerowie dzisiaj odlatują ze starego terminalu, budowanego jeszcze w 1997 roku. W związku z tym jest on już dzisiaj passe. Do końca czerwca pasażerowie przejdą do nowego obiektu. Jakościowo – nie do poznania. Mamy kolejne gate’y, rękawy, taśmociągi bagażowe, a dzięki temu większe możliwości obsługi pasażerów. I w związku z tym, że świat nie skończył się na pandemii, my będziemy z tego czerpać. Liczba pasażerów wzrasta. Jesteśmy przeszczęśliwi. Widzimy, jak ludzie wracają do latania. Dlatego myślę, że przyszły rok to będzie kolejny rekordowy rok w historii lotniska – mówi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
 
W nowej części terminalu T2 będą obsługiwani podróżni z krajów strefy Schengen, jak i spoza niej. Na parterze pirsu jest część przylotowa, a na piętrze znajduje się strefa odlotów. W obiekcie będzie też możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen.

Od lewej: Marcin Skwierawski - wiceprezydent Sopotu, Katarzyna Gruszecka-Spychała - wiceprezydent Gdyni, Lech Wałęsa - były prezydent RP, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Mieczysław Struk - marszałek województwa pomorskiego, Piotr Ciechowicz - przewodniczący rady nadzorczej Portu Lotniczego Gdańsk, Tomasz Kloskowski - prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk // fot. Magdalena Czernek
 
Pirs zachodni terminalu pasażerskiego został zaprojektowany przez biuro PIG Architekci, które prowadziło nadzór autorski nad inwestycją. Założeniem architektonicznym było kontynuowanie rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych, układu konstrukcyjnego i kompozycji fasad zewnętrznych jak w istniejącym terminalu. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma – poprzez powtarzalny układ świetlików – nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminalu.
 
Budowa nowego pirsu rozpoczęła się pod koniec 2019 roku. Prace zrealizowała korporacja budowlana Doraco. Koszt inwestycji to ponad 255 milionów złotych netto. Budowa została sfinansowana z obligacji, które wyemitował Port Lotniczy Gdańsk we współpracy z Bankiem Pekao, oraz ze środków własnych.
 
Historia budowy terminali pasażerskich na pomorskim lotnisku sięga 1997 roku. Wówczas powstał terminal T1. W 2012 roku została wybudowana największa część nowego terminalu T2. Było to związane z rozgrywanymi wówczas w Polsce i Ukrainie Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. W 2015 roku rozbudowano terminal T2 o część przylotową, a obecnie (2022) o nowy pirs, stanowiący przedłużenie terminalu T2 w kierunku zachodnim.
 
źródło: Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 24.06.2022 15:15
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 24.06.2022 15:28
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze