Co nowego

Sześć dni z młodzieżowym biznesem #wGdyni

Tegoroczni uczestnicy Gdynia Business Week wraz z instruktorami // fot. Magdalena Czernek

Tegoroczni uczestnicy Gdynia Business Week wraz z instruktorami // fot. Magdalena Czernek

Drzemie w nich smykałka do interesów, mają innowacyjne pomysły i biegle posługują się językiem angielskim. Blisko 100 uczniów z Gdyni, Białorusi i Gruzji uczestniczyło w 11. edycji programu Gdynia Business Week. Przez sześć dni poznawali tajniki świata biznesu od podszewki, rozwijali swoje umiejętności i uczyli się zarządzania finansami oraz marketingu. Pod okiem instruktorów ze Stanów Zjednoczonych tworzyli własne produkty i strategie działalności firmy. Warsztaty odbywały się od 18 do 23 sierpnia w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni.
 
Przedostatni tydzień wakacji to był bardzo intensywny czas dla młodych pasjonatów przedsiębiorczości. A to za sprawą odbywającego się w naszym mieście Gdynia Business Week. To program edukacyjny skierowany do młodzieży - uczniów 8 klas szkoły podstawowej, liceów i techników. Uczestniczą w nim ci, którzy pragną zgłębić wiedzę na temat praktycznych aspektów prowadzenia firmy i poznać tajemnice biznesowego sukcesu. W tegorocznej 11. edycji programu bierze udział  niemal 100 osób. To młodzież nie tylko z Gdyni, ale również z Białorusi i Gruzji. Wszyscy mają jeden cel – chcą zainwestować w siebie, poszerzyć swoją wiedzą o biznesie i rozwinąć umiejętności interpersonalne.
 
Priorytetem gdyńskiego samorządu jest dostosowywanie edukacji do indywidualnych potrzeb najmłodszych mieszkańców naszego miasta. Projekt Gdynia Business Week daje im realną możliwość poznania zasad funkcjonowania prawdziwego świata biznesu, zweryfikowania posiadanej wiedzy z najlepszymi ekspertami, wymianę doświadczeń i świadome planowanie swojej kariery zawodowej. To projekt cieszący się bardzo dużym zainteresowaniem nie tylko wśród gdyńskich uczniów, ale także firm, co najlepiej świadczy o tym, że jest to doskonała platforma do wymiany doświadczeń, budowania sieci kontaktów i współpracy przy planowaniu rozwoju naszego miasta – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
 
Gdynia Business Week rozpoczął się w niedzielę, 18 sierpnia. Pierwszego dnia zakwalifikowani do programu uczniowie rozpoczęli swój kurs kreatywności i przedsiębiorczości. Zostali podzieleni na 10 grup projektowych. Każda otrzymała to samo zadanie - stworzenie innowacyjnego produktu oraz przygotowanie symulacji działalności przedsiębiorstwa, walczącego o przetrwanie na konkurencyjnym rynku. Na jego wykonanie dostali sześć dni. Jednak, aby je zrealizować, przeszli fachowe szkolenie. Uczyli się biznesu od specjalistów ze Stanów Zjednoczonych, reprezentujących renomowane firmy i instytucje.
 
Podczas zajęć uczestnicy dowiadują się więcej na temat prowadzenia działalności gospodarczej na wysokim poziomie, tego, jak podejmować odpowiednie decyzje biznesowe i finansowe. Uczą się też opracowywania strategii i wprowadzania nowego produktu na rynek, a także pracy zespołowej i współpracy z dorosłymi – mówi Darby Vigus, instruktorka Gdynia Business Week.


 
Wiedzę zdobywali podczas kreatywnych zadań i gier. Poznali tajniki zarządzania przedsiębiorstwem, uczyli się autoprezentacji, podejmowania strategicznych decyzji oraz realizacji kampanii marketingowej. Całość programu odbywała się w języku angielskim. Dla uczestników programu była to więc wyjątkowa okazja na podszkolenie tzw. Business English.
 
W szkole nie mówi się za dużo o biznesie, a jest to jednak obszar, w którym znaczna część z nas będzie uczestniczyć. Taki program jak Gdynia Business Week pozwala nam się oswoić z całą otoczką i dzięki temu będzie nam łatwiej wkroczyć w biznesową rzeczywistość. Nauczyliśmy się tu, jak przygotować profesjonalny biznesplan i dowiedzieliśmy się, co trzeba w nim umieścić. Nabraliśmy też pojęcia o profesjonalnym angielskim oraz o tym, jak rozmawiać z inwestorami – mówi Klaudia Mielke, uczestniczka Gdynia Business Week, uczennica VI LO w Gdyni.
 
W trakcie tego intensywnego tygodnia, pomiędzy poszczególnymi warsztatami, spotkali się również z przedstawicielami firm z gdyńskiego Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Uczestnicy dowiedzieli się od nich m.in. jakie są zalety prowadzenia startupu. Wysłuchali też inspirujących historii sukcesu Parkowiczów. Hanna Galek z Portman Lights podzieliła się z nimi opowieścią o tym, jak w krótkim czasie, z „garażowej” firmy stać się potentatem w branży oświetlenia scenicznego. Natomiast Bartek Dołęga z firmy Catbots udowodnił swoim wystąpieniem, że nigdy nie warto się poddawać, a porażki mogą być ważną lekcją i kolejnym krokiem w rozwoju własnego biznesu. Młodzi pasjonaci przedsiębiorczości usłyszeli także, na co mogą liczyć dołączając do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Opowiedziały im o tym: Karolina Wenskowska ze Strefy Startup oraz Dominika Gałecka z Informacji Patentowej PPNT Gdynia. W programie znalazło się też trochę czasu na rozrywkę i chwilę relaksu. Po spotkaniu z przedstawicielami parkowych firm, uczestnicy Gdynia Business Week udali się do Centrum Nauki Experyment, gdzie mogli odprężyć się w naukowym stylu.
 
Uważam, że takie programy jak Gdynia Business Week są bardzo potrzebne, ponieważ nowe inwestycje w Polsce są wspierane, ale nie każdy wie, jak je prowadzić. Takie zajęcia bardzo mogą pomóc ludziom, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z biznesem oraz myślą o tym, żeby pracować na swoim – mówi Mikołaj Modelski, uczestnik Gdynia Business Week, uczeń II LO w Gdyni.



Najwięcej czasu grupy projektowe spędzały jednak na przygotowaniu pomysłów na swoje produkty i opracowaniu strategii biznesowej. Efekty swojej pracy młodzież zaprezentowała podczas piątkowych „Targów”. Pojawili się na nich potencjalni inwestorzy. Tak naprawdę byli to przedstawiciele lokalnego biznesu, którzy wchodzą w skład jury oceniającego uczestników programu. Jury wybrało najlepsze projekty, a ich autorzy - młodzi biznesmeni zostali wyróżnieni.
 
Decyzja będzie bardzo trudna, ponieważ ci młodzi ludzie są niesamowici. Ich znajomość języka angielskiego i zagadnień biznesowych przewyższa średnią nawet tych osób, które już zawodowo zajmują się biznesem. Wiem, że to jedno z ich pierwszych publicznych wystąpień, ale to, co sobą prezentują sobą jest imponujące. Byli w stanie przekazać nam swoją wiedzą w sposób wiarygodny. Widać u nich tę młodość i wiarę w siebie – zdrowy rozsądek nie przytłumia ich entuzjazmu – mówi Łukasz Kostanek, członek jury, firma C. Hartwig.

Oficjalne zakończenie Gdynia Business Week odbyło się w piątek, 23 sierpnia o godz. 18.00III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni. W uroczystości wziął udział m.in. radny Gdyni Jakub Ubych. Podczas gali finałowej wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające ich udział w projekcie. Natomiast przedstawicielom najlepszych stworzonych podczas projektu wirtualnych firm wręczono nagrody.  

W kategorii Trade Show Basic wygrała grupa A z projektem o nazwie Answer. W skład drużyny weszli: Krzysztof Kołodziej, Jan Kozikowski, Weronika Nieżorawska, Nicole Lubaczewska, Julia Włodarczyk, Filip de Laval, Jędrzej Rodzewicz, Tatin Maghlaperidze oraz Anhelina Yurevich

Zwycięzcami w kategorii Trade Show Advanced oraz BizSim Advanced została grupa I z projektem iDeal. Do zespołu należeli: Leon Gryszyn, Jakub Ulita, Alicja Raczunas, Łukasz Świątek, Patrycja Keslinke, Irena Szwonka oraz Maciej Browarczyk.  

W kategorii BizSim Basic najlepsza okazała się drużyna E z projektem Exclusive Advanced Software Technology. Grupa składała się z siedmiu osób: Elżbiety Jeziorskiej, Klary Święcickiej, Yuki Hayashidy, Jakuba Gurskiego, Wiktorii Oczk, Alana Perzanowskiego oraz Patryka Zatorskiego.  

Najlepszy biznesplan przygotował zespół J z projektem Just Jim. W składzie zespołu znaleźli się: Miłosz Romański, Filip Krawcewicz, Marek Ścibior, Klaudia Mielke, Patryk Świątek, Marcin Ruta, a także Patrycja Drojecka.   

Natomiast w kategorii Stockholder Presentation zwyciężyła grupa D z projektem Dima. Należeli do niej: Maja Gregorczyk, Maciej Błaszczak, Daria Pączek, Kamil Nowak, Zuzanna Koszałka, Łukasz Minasiewicz, Anna Witzling, Katarzyna Rohda oraz Mikhail Salavei
 
Program Gdynia Business Week został realizowany na dwóch poziomach – podstawowym i zaawansowanym. Na kursie Advanced Business Week swoją wiedzę i umiejętności poszerzali absolwenci poprzednich edycji programu. Wszyscy zdobyli tam umiejętności, które przydadzą im się w przyszłym życiu zawodowym.

Gdynia Business Week jest wzorowany na amerykańskim programie szkoły letniej – Washington Business Week. Wydarzenie organizuje Urząd Miasta Gdyni we współpracy z Foundation for Private Enterprise Education. Partnerami tegorocznej edycji programu byli: C. Hartwig, Boeing, Microsoft, Refinitiv, PPNT Gdynia – Strefa Startup oraz Centrum Nauki Experyment.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 23.08.2019 15:06
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 26.08.2019 08:08
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Najnowsze