Co nowego

Targowisko jak dzieło sztuki

Metamorfozę przeszedł front orłowskiego targowiska, fot. Kamil Złoch

Metamorfozę przeszedł front orłowskiego targowiska, fot. Kamil Złoch

Zamiast chaotycznych graficznie banerów – artystyczne murale, zamiast zlepku witryn – jeden, spójny i przemyślany szyld. Metamorfozę przeszło orłowskie targowisko przy placu Górnośląskim, którym zajęło się znane z estetyzacji miejskich przestrzeni stowarzyszenie Traffic Design. Kolejny ruch należy do samych przedsiębiorców – ci otrzymali dedykowane poradniki dotyczące identyfikacji wizualnej.

„Targowisko Orłowo” - taki frontalny szyld, umieszczony na specjalnie zbudowanej konstrukcji będzie od teraz zapraszał na zakupy przy placu Górnośląskim. Elementów zmian jest więcej, a są efektem wizualnej metamorfozy, którą na popularnym targowisku w Orłowie przeprowadziło Traffic Design. Zakończyły się prace, za nami także symboliczny wernisaż kolejnej akcji „Re:design”.

- Nad nowym wyglądem targowiska pracował zespół projektantów ze Stowarzyszenia Traffic Design. Spośród kilku koncepcji ostatecznie postawiliśmy na uspójnienie stylistyki reprezentacyjnych elementów i wypracowanie koncepcji, z której w przyszłości będą mogli korzystać wszyscy przedsiębiorcy z targowiska – wyjaśnia Jacek Wielebski, kurator stowarzyszenia Traffic Design.



To kolejne zmiany w tym miejscu – przypomnijmy, że jeszcze tej jesieni zrealizowano drugi etap projektu z Budżetu Obywatelskiego 2018 dotyczący estetyzacji samego placu.

Przy metamorfozie samego ryneczku postawiono na minimalizm i stonowane kolory, podobnie jak w przypadku wcześniejszych realizacji Traffic Design. Teraz orłowskie targowisko od strony ulicy Wielkopolskiej jest na pierwszy rzut oka po prostu schludne.

- Głównym elementem jest szyld, który będzie znakiem rozpoznawczym tego targowiska. Nanieśliśmy zaprojektowane przez nas litery, nawiązujące do szyldów przemysłowych i do liternictwa z suwnicy Stoczni Gdynia. Zrobiliśmy oprócz tego instrukcję, katalog dobrych i łatwych rozwiązań dla przedsiębiorców. Stworzyliśmy też uzupełniające dwa murale, które okalają front targowiska od strony dwóch różnych wejść, do sklepu zoologicznego i do kwiaciarni. Odświeżyliśmy też cały przód – wylicza Jacek Wielebski.

Poradnik szyldowy z opisem zastosowanych krojów pisma i praktycznymi poradami o prawidłowym umieszczaniu informacji wizualnych jest ogólnodostępny m.in. na stronie internetowej Traffic Design.

/storage/uzytkownicy/galeriagdynia@gmail.com/2019/12 grudzień/2019-12-18 Traffic Design targowisko Orłowo KZ/22 poradnik dobrych praktyk.pdf

Przy metamorfozie targowiska stowarzyszenie współpracowało m.in. z Centrum Designu Gdynia oraz Plastykiem Miasta.

- Idea to „im mniej, tym więcej” i to się udało – mówi Jacek Piątek, Plastyk Miasta. - Myślę, że każde targowisko mogłoby tak wyglądać, to też początek pewnego procesu i zmiany myślenia przedsiębiorców o komunikacji z klientami. Podnosimy jakość estetyczną przestrzeni publicznej, miejsca w którym jest prowadzony biznes. W Trójmieście to chyba pierwszy taki projekt, jeżeli chodzi o targowisko. Jak najbardziej słuszny i potrzebny – podsumowuje.

Dalsze zmiany graficzne, szczególnie w przypadku szyldów znajdujących się wewnątrz targowiska są uzależnione już od samych przedsiębiorców. Projekt został zrealizowany ze środków pochodzących z budżetu Gdyni w ramach otwartego konkursu ofert dla podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego o wsparcie lub powierzenie zadań z zakresu wdrażania dobrych praktyk projektowych w 2019 roku.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 18.12.2019 15:25
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 18.12.2019 15:45
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze