Co nowego

Technologie wodorowe z nowymi szansami

Ekran rzutnika w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym Gdynia. Na ekranie na białym tle wyświetla się logo Klastra Technologii Wodorowych

Gdynia dzięki współpracy w ramach Klastra Technologii Wodorowych zamierza m.in. pracować nad komunikacją miejską napędzaną wodorem, fot. Kamil Złoch / archiwalne (2019)

27.07.2021 r.

Europejski Bank Inwestycyjny będzie doradzał pomorskiemu Klastrowi Technologii Wodorowych, do którego należy m.in. Gdynia. To szansa na uzyskanie dofinansowania na nowe projekty i szerokie doradztwo inwestycyjne.

 
Technologia przyszłości będzie mogła rozwijać się w szybszym tempie – mowa m.in. o zeroemisyjnych napędach wodorowych. Klaster Technologii Wodorowych, który powstał w 2017 roku z inicjatywy Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza, zawarł właśnie umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
 
Umowa obejmuje świadczenie usług doradczych na rzecz klastra. Przede wszystkim chodzi o przegląd tzw. portfela produktów, dzięki któremu uda się wskazać projekty mogące uzyskać dofinansowanie ze wspomnianego Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Prowadzone będzie też doradztwo dla promotorów projektów, które wskaże m.in. strategie finansowania i możliwości inwestycyjne związane z technologiami wodorowymi.
 
Sam Europejski Bank Inwestycyjny jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych. Udziałowcami są państwa członkowskie. Bank zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej.
 
Przypomnijmy, że Klaster Technologii Wodorowych powstał jako wielopłaszczyznowa platforma współpracy, do której należą m.in. Polska Agencja Energetyczna, Port Gdynia, Lotos, Sescom, Poltraf, Toyota czy Hydropress. Członkiem klastra jest także miasto Gdynia, które stawia na rozwój nowej zeroemisyjnej technologii.
 
– Współpraca w ramach Klastra Technologii Wodorowych to wspólny głos wielu podmiotów, którym zależy na rozwijaniu nowej technologii. Wodór to istotna alternatywa dla silników elektrycznych i kolejny krok na drodze do zeroemisyjności. Jako miasto jesteśmy zainteresowani napędem wodorowym chociażby w kontekście komunikacji miejskiej i czystego powietrza, ale żeby do tego doszło, potrzebny jest ciągły rozwój, stąd już wcześniej zdecydowaliśmy się na współpracę z ekspertami – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
 
Głównym celem Klastra Technologii Wodorowych, którym zarządza Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, jest wdrażanie projektów z zakresu technologii wodorowych i dążenie do zeroemisyjnej gospodarki. To proces, który już trwa. Obecnie klaster wspiera chociażby projekt „Hy-way to Hel”, który ma na celu budowę zasilanego wodorem transportu szynowego i drogowego na Pomorzu.
 
Trwają także działania związane z programem Pomorskiej Doliny Wodorowej, który ogłoszono w październiku 2019 roku w Gdyni podczas konferencji PCHET 2. Jednym z głównych interesariuszy projektu jest nasze miasto. Cel programu to właśnie doprowadzenie do uruchomienia zasilanego wodorem transportu publicznego.