Co nowego

Umieją to. Licealiści z Gdyni uczą... jak się uczyć

Fioletowe tło, rysunek żarówki i kartka z notatkami z napisem

Licealiści z Gdyni burzą zasadę „zakuć, zdać, zapomnieć” i uczą rówieśników metod efektywnej nauki z zapamiętywaniem, fot. facebook.com/umiemtoprojekt

05.03.2021 r.

Zakuć, zdać i zapomnieć? W żadnym wypadku. Licealiści z Gdyni rozkręcają swój internetowy projekt, w którym uczą rówieśników sposobów efektywnej nauki. To mnemotechniki, metody rysunkowe i inne techniki, które mają pomóc w przyswajaniu wiedzy podczas nauki zdalnej. „Umiem to” to projekt przygotowany z myślą o olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”, ale niewykluczone, że będzie kontynuowany nieco dłużej.


Jest ich dziewięcioro, pochodzą z trzech różnych szkół i docierają ze swoimi treściami już do 10 tysięcy rówieśników. To autorzy projektu „Umiem to”, czyli Marta, Zuzia, Ania, Patrycja, Maja, Janek, Maciek i Weronika - grupa licealistów z gdyńskiego III LO i IX LO oraz II LO w Kaliszu.

Zaczęło się niewinnie, bo ich pomysł powstał z myślą o olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii” i nauce zarządzania projektami, a dziś rozrasta się do takich rozmiarów, że najprawdopodobniej uda się go rozwinąć poza konkursową rywalizacją.

Pokazują, jak się uczyć


O co chodzi? O efektywną naukę. Mniej więcej tak, jak w słynnym powiedzeniu o rybie i wędce, a w tym przypadku chodzi właśnie o wędkę. „Umiem to” to nie korepetycje, ale zbiór przydatnej wiedzy na temat tego, jak najskuteczniej powtarzać, zapamiętywać i utrwalać wiedzę zaczerpniętą z lekcji i podręczników.


Cześć!???? ????????Tak jak zapowiadaliśmy, dzisiaj przedstawiamy Wam drugi sposób na tworzenie notatek. Jest to metoda...

Opublikowany przez Umiem to Poniedziałek, 1 lutego 2021


Licealiści samodzielnie sięgają do naukowych źródeł, odkrywają tajniki ludzkiego umysłu i dzielą się nimi z rówieśnikami przez media społecznościowe. Ich cel to ułatwienie „wkuwania” podczas nauki zdalnej, która wywróciła ich dotychczasowy szkolny świat do góry nogami.

- Efektywna nauka jest w tym momencie tak szeroką dziedziną, że praktycznie co chwilę odkrywamy coś nowego, czym można podzielić się z naszymi odbiorcami. Staramy się pokazywać takie metody, które pomagają utrwalać wiedzę. Pokazujemy różne mnemotechniki, nowatorskie sposoby nauczania i konsultujemy się też z nauczycielami, którzy zajmują się tym na co dzień. Chcemy pokazywać inne oblicze nauki, chodzi o pracę naszego mózgu, o to, jak działa pamięć i tym podobne – wyjaśnia Marta Dołębska z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni, która kieruje projektem „Umiem to”.


W mediach społecznościowych i nie tylko


Wybrali najpopularniejsze kanały, którymi można dotrzeć do nastolatków. „Umiem to” to strona na Facebooku, profil na Instagramie i kanał YouTube, które w tej chwili obserwuje łącznie ponad 1500 osób. Stale rośnie też sam zasięg treści publikowanych w ich mediach społecznościowych.

Ich materiały są dopracowane, różnorodne pod względem treści i spójne graficznie. Autorzy projektu zamierzają też korzystać z nowych sposobów dotarcia do swoich rówieśników.

- Na Facebooku publikujemy dłuższe artykuły, a na Instagramie różne grafiki z szybkim przypomnieniem przygotowywanych przez nas porad. Prowadzimy też podcast edukacyjny, który niedługo zostanie opublikowany na stronie Brainly. Udało nam się nawiązać partnerstwo z największą platformą edukacyjną w Polsce, która zajmuje się pomaganiem młodzieży w zadaniach domowych. Będziemy też publikować artykuły popularnonaukowe – zapowiada Marta Dołębska.


Jeden z materiałów przygotowanych przez licealistów - nauka zapamiętywania metodą słów-kluczy, mat. Umiem to

Zapamiętywanie metodą słów-kluczy, czytanie metodą PQ4R, smartfonowe aplikacje do nauki przedmiotów ścisłych, webinar o ludzkiej pamięci czy tworzenie notatek metodą Flow – brzmi skomplikowanie? Nic trudnego. To część z treści, które już udostępniono za pomocą „Umiem to”.

Poradom związanym z tajnikami umysłu towarzyszą też nieco inne, ale równie praktyczne treści, jak np. zestaw ćwiczeń z fizjoterapeutą na czas zdalnych lekcji i ograniczonego ruchu.


Webinar opublikowany w ramach projektu na Facebooku, mat. facebook.com/umiemtoprojekt

- Jest zapotrzebowanie na treści tego typu. Szczególnie teraz, gdy siedzimy w domu i musimy przeorganizować naszą naukę na nowo, a wszystko zależy od nas, naszej samodyscypliny i na przykład planowania czasu – dodaje kierująca projektem Marta.

Jak sami przyznają, na początku nie spodziewali się aż tak pozytywnego odbioru swojego pomysłu. Projekt zaczęli realizować głównie z myślą o „Zwolnionych z Teorii”. Teraz zdobyli już tyle nowej wiedzy i pozytywnych reakcji, że dostali poważny zastrzyk energii do działania i rozważają kontynuowanie swojej pracy oraz rozwinięcie „Umiem to” do czegoś w rodzaju marki, która będzie pomagać ludziom także w przyszłości.

Projekt „Umiem to” swoim honorowym patronatem objął prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Z treściami przygotowywanymi przez gdyńskich licealistów można zapoznać się na Facebooku (facebook.com/umiemtoprojekt), na Instagramie (instagram.com/umiem.to) i platformie YouTube (kanał „Umiem to!”).