Co nowego

Węzeł Chylonia gotowy. Zmieni komunikację w dzielnicy

Oficjalne oddanie do użytku węzła Chylonia. Przemawia wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz (przy mikrofonie). Za nim, od lewej, między innymi: radna Rady Miasta Ewa Krym, wiceprezydent Michał Guć, radny Rady Miasta Grzegorz Taraszkiewicz, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent Marek Łucyk, fot. Magdalena Śliżewska

Oficjalne oddanie do użytku węzła Chylonia. Przemawia wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz (przy mikrofonie). Za nim, od lewej, między innymi: radna Rady Miasta Ewa Krym, wiceprezydent Michał Guć, radny Rady Miasta Grzegorz Taraszkiewicz, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent Marek Łucyk, fot. Magdalena Śliżewska

Jedna z najważniejszych komunikacyjnych inwestycji ostatnich lat oddana do użytku. Gdynianie mogą korzystać z nowoczesnego węzła integracyjnego w Chyloni. Możliwość przesiadki do komunikacji zbiorowej będzie łatwiejsza i przyjemniejsza. Pomogą w tym nowe parkingi park&ride, infrastruktura dla pieszych, drogi i wiaty parkingowe dla rowerzystów czy nowa zieleń i oświetlenie.


Mieszkańcy m.in. Chyloni, Cisowej czy Pustek Cisowskich i Demptowa będą teraz mogli w łatwiejszy sposób korzystać ze zrównoważonego transportu, zamieniając samochód na autobus lub pociąg bądź przemieszczając się do punktu przesiadkowego na rowerze. Ułatwi to węzeł Chylonia, czyli warta ponad 88 milionów złotych miejska inwestycja, którą właśnie oddano do użytku.

W poniedziałek, 30 maja w briefingu prasowym dotyczącym odbioru inwestycji na placu Dworcowym w Chyloni wzięli udział m.in. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, wiceprezydent ds. jakości życia, Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk i wiceprezydent ds. innowacji, Michał Guć oraz miejscy i dzielnicowi radni.



- Zależy nam na tym, żeby miasto rozwijało się równomiernie, żeby także w dzielnicach realizowane były ważne inwestycje zmieniające jakość życia. To przede wszystkim węzeł integracyjny, przesiadkowy. Tu podjeżdżają autobusy i trolejbusy ze sporej części Gdyni, stąd można sprzesiąść się bądź na innych środek komunikacji miejskiej, bądź skorzystać z SKM. Temu też służy parking, który jest tak zaprojektowany, by odpowiadał idei park&ride, czyli „parkuj i jedź”. Osoby, które zamieszkują bardziej odległe tereny naszego miasta będąmogły tutaj przyjechać, zostawić samochód i przesiąść się na komunikację miejską, bo to oczywiście przyszłość transportowa w naszym mieście – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

To jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych w tej części Gdyni. Przypomnijmy, że w ramach prac przy dworcu kolejowym w Gdyni Chyloni kompleksowej przebudowy doczekał się cały plac przed budynkiem, który był naturalnym miejscem przesiadek gdynian w codziennych podróżach. Przygotowano wspomniany nowoczesny, podziemny parking na 140 samochodów, który po dopięciu niezbędnych formalności zacznie funkcjonować już w najbliższych tygodniach. Bezpośrednio z parkingu będzie można pod ziemią przejść na kolejowe perony.

Podziemny parking wybudowany w ramach węzła Chylonia, fot. Magdalena Śliżewska
Podziemny parking wybudowany w ramach węzła Chylonia, fot. Magdalena Śliżewska

Na powierzchni przebudowano natomiast nawierzchnię placu, gdzie powstały nie tylko miejsca dla autobusów, trolejbusów czy taksówek, ale także miejsca krótkiego postoju, nowe ciągi piesze, winda, która ułatwi osobom z niepełnosprawnością przejście m.in. na przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej lub osiedle Meksyk, nowe drogi rowerowe czy system informacji pasażerskiej. Zmiany mają zachęcić mieszkańców do częstszego łączenia różnych form transportu i korzystania z komunikacji zbiorowej.

- To niezwykle ważna inwestycja z uwagi na liczbę mieszkańców zamieszkujących tę część miasta. To 20 tysięcy mieszkańców Chyloni, 11 tysięcy mieszkańców Cisowej, blisko 8 tysięcy mieszkańców Pustek Cisowskich. To kwestia postawienia na zrównoważoną mobilność, na komunikację miejską, różnego rodzaju udogodnienia związane z komunikacją rowerową, z udogodnieniami dla pieszych czy też osób z niepełnosprawnością – mówił Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

W pobliżu już wcześniej zakończył się też gruntowny remont przystanku SKM Gdynia Chylonia, natomiast w „sąsiedztwie” toczą się wciąż prace, które dopełnią cykl inwestycji w tej części Gdyni – to kompleksowa rewitalizacja osiedla Meksyk. To sprawi, że mieszkańcy Chyloni będą mogli korzystać z zupełnie nowej, przystosowanej do ich potrzeb przestrzeni miejskiej rozciągającej się po obu stronach torów.

Jak nowy węzeł Chylonia prezentuje się w liczbach? Zgodnie z założeniami całego projektu, którego realizacja rozpoczęła się jeszcze jesienią 2019 roku na miejscu powstało łącznie ponad 5700 metrów kwadratowych nowych chodników, ponad 800 metrów kwadratowych dróg dla rowerów i ponad 1000 metrów kwadratowych nowej nawierzchni. Teren węzła integracyjnego oświetla za zewnątrz 46 nowoczesnych lamp LED, a na parkingu podziemnym – 170 lamp. Całości dopełnia zieleń, czyli ponad 2400 nowych drzew i krzewów i 1200 metrów kwadratowych trawników.

Przypomnijmy, że za realizację inwestycji odpowiadało wybrane w drodze przetargu konsorcjum spółek Roverpol sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Rover Infraestructuras SA z siedzibą w hiszpańskiej Walencji.

Projekt pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” był współfinansowany z unijnych środków pochodzących z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Ogólna wartość projektu to 88 414 081 PLN. Wydatki kwalifikowane w projekcie wynosiły 53 651 240 PLN, natomiast dofinansowanie ze środków UE – 40 238 430 PLN.

  • ikonaOpublikowano: 30.05.2022 15:32
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.05.2022 17:02
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze