Co nowego

Wielki transport na farmy wiatrowe w Gdyni

BCT rozładowuje ogromny transport elementów farm wiatrowych, fot. GospodarkaMorska.pl

BCT rozładowuje ogromny transport elementów farm wiatrowych, fot. GospodarkaMorska.pl

Dziesiątki ogromnych, kilkudziesięciometrowych skrzydeł czy gondole silnikowe ważące po kilkadziesiąt ton. To największy transport w historii, który dotarł do gdyńskiego portu. Trwa przeładunek elementów turbin wiatrowych, które docelowo stworzą kilka farm wiatrowych w Polsce.

To spektakularny widok i niecodzienne gabaryty. Najprościej je zobrazować, przypominając sobie wielkość turbin wiatrowych, które już funkcjonują w Polsce i wytwarzają energię, a później odnieść je do rozmiaru statku. Jak podaje branżowy portal GospodarkaMorska.pl, w gdyńskim porcie trwa rozładunek największego transportu w jego historii.

To blisko 140 elementów ponadgabarytowych, z których powstaną farmy wiatrowe w kilku miejscach w Polsce. Z początkiem sierpnia przypłynęły do Gdyni z Chin na pokładzie 175-metrowego statku Liberty Harvest. Ich rozładunkiem zajmuje się BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy. Postęp tej skomplikowanej operacji dobrze widać np. z trasy Kwiatkowskiego. Z Gdyni wielkie elementy turbin wiatrowych wyruszą w Polskę.

Rozładunek Liberty Harvest w gdyńskim porcie - materiał wideo portalu GospodarkaMorska.pl:



Więcej farm wiatrowych


To największy transport w historii Portu Gdynia, ale nie jedyny tego typu w ostatnich dniach. Jeszcze 30 lipca port informował o przyjęciu statku Chipolbrok Galaxy, który przetransportował do Gdyni z chińskiego Dafengu i Xingangu 60 kilkudziesięciometrowych śmigieł, 30 kilkudziesięciotonowych gondoli silnikowych i piasty utrzymujące konstrukcję wiatraków.

Transport elementów farm wiatrowych na pokładzie Chipolbrok Galaxy, fot. mat. prasowe Portu Gdynia / port.gdynia.pl

Te elementy trafiły na budowę farmy wiatrowej „Jasna”. Port nie ukrywa, że chce silnie uczestniczyć w procesach logistycznych związanych z turbinami wiatrowymi.

- Bardzo mocno przygotowujemy się do projektów, które będą realizowane nie tylko na lądzie, tak jak w tej chwili ma to miejsce, ale również na Morzu Bałtyckim. Chcemy stworzyć przyjazne środowisko do tego, aby przeładunek elementów związanych z budową farm wiatrowych na morzu odbywał się właśnie w naszym porcie – mówił Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Portu Gdynia.

ikona

Najnowsze