Gdynia Mobilna

Masz już własny rower cargo?

Mieszkańcy, przedsiębiorcy, urzędnicy - rowery cargo już sprawdziły się w praktyce, teraz łatwiej mogą kupić je gdynianie

Mieszkańcy, przedsiębiorcy, urzędnicy - rowery cargo już sprawdziły się w praktyce, teraz łatwiej mogą kupić je gdynianie

To od dziś – gdynianie jako pierwsi w Polsce mogą skorzystać z miejskiego wsparcia przy zakupie własnego roweru towarowego! Można już składać wnioski. Dotacje sięgają pięciu tysięcy złotych. Promujemy w ten sposób innowacyjny środek transportu, którym można ekologicznie przewieźć dzieci, paczki, większe zakupy czy psa.

Jeżeli chcesz zmienić swoje przyzwyczajenia i zastąpić samochód czymś bardziej ekologicznym, to jednym z najciekawszych rozwiązań będzie rower towarowy. Odwiezienie dzieci do szkoły, wyprawa na piknik w parku, transport towaru do firmy czy większe zakupy w hipermarkecie – to tylko niektóre z zadań, w których cargo bike może spełnić rolę zarezerwowaną wcześniej dla auta. Bez spalin, bez kosztów paliwa i czasu spędzonego na poszukiwaniu miejsca parkingowego!

Dotacje wystartowały


W Gdyni postawienie na rower towarowy jest łatwiejsze niż gdziekolwiek indziej. To pierwsze miasto w Polsce, które udziela swoim mieszkańcom dotacji na jego zakup! Nabór wniosków ruszył właśnie dziś, we wtorek 4 sierpnia.

Można je składać tradycyjnie, w formie papierowej oraz elektronicznie, przez ePUAP. W Biuletynie Informacji Publicznej już pojawiła się zakładka z niezbędnymi informacjami i wzorami wniosków, a Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością jest gotowy na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości czy pomoc w dopełnieniu formalności. Mieszkańcy mogą otrzymać dotację sięgającą maksymalnie 5 tysięcy złotych (do 50% ceny roweru). Łącznie miasto zarezerwowało na ten cel pulę 50 tysięcy złotych.

- Projekty unijne pozwalają nam na wdrażanie innowacyjnych rozwiązań. Dzięki CityChangerCargoBike jako pierwsze miasto w Polsce wprowadzamy dotacje do zakupu rowerów cargo. Liczymy, że więcej takich pojazdów pojawi się na gdyńskich ulicach – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Podstawą do ubiegania się o miejską dotację na rower cargo jest dowód jego zakupu po 4 sierpnia 2020, czyli od momentu uruchomienia programu. Minimalny okres użytkowania dotowanego roweru to trzy lata od dnia zawarcia umowy z miastem. Przez ten okres użytkownik zobowiązuje się także do mieszkania na terenie Gdyni.

Z dofinansowania mogą też skorzystać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, który spełnią wymogi określone dla pomocy de minimis.

Idealny do miasta


Przypomnijmy, że rowery do zadań specjalnych od miesięcy przechodziły już swój „bojowy test” na gdyńskich ulicach. Unijny projekt CityChangerCargoBike, dzięki któremu innowacyjne rowery trafiły do Gdyni umożliwił pokazanie mieszkańcom nowego środka transportu – jeszcze kilka lat temu wręcz niespotykanego w Polsce.

Krótka prezentacja możliwości rowerów cargo z 2019 roku:




Cargo bike’i zostały już przetestowane w różnych okolicznościach. Miejska biblioteka przewoziła nimi książkowe zbiory i wykorzystywała je do bookcrossingu przy plaży, a uczestnicy konkursu „Do pracy jadę rowerem” otrzymywali w swoich firmach darmowe śniadania.

Korzystali z nich też urzędnicy, lokalni przedsiębiorcy i przede wszystkim mieszkańcy. Jednym z założeń projektu było uruchomienie wypożyczalni dla gdynian, która z ogromnym powodzeniem działa od zeszłej jesieni, a kolejka do wypożyczeń sięga już… października. Rowery sprawdziły się przy rodzinnych wycieczkach, przewozie dzieci czy zakupów. Ankiety wskazały, że 100% wypożyczających było zadowolonych z pojazdu, połowa rozważa jego zakup, a dla 92% dofinansowanie jest wystarczającym impulsem do kupna własnego roweru.

- Cieszymy się, że zainteresowanie tymi pojazdami jest tak duże. Im więcej ich w naszych codziennych podróżach, tym mniej samochodów na ulicach miasta. A rower cargo to pojazd przyjazny środowisku, wielofunkcyjny, cieszący oko i dający dużo satysfakcji w użytkowaniu – zachęca Agata Lewandowska z Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością gdyńskiego Urzędu Miasta.

Główne założenia realizowanego przez Gdynię projektu CityChangerCargoBike to zmniejszenie hałasu w mieście, czystsze powietrze i promocja zrównoważonego transportu. Projekt jest finansowany ze środków Programu Ramowego Unii Europejskej Horyzont 2020.



Informacji na temat dotacji na zakup roweru towarowego udziela Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.

  • ikonaOpublikowano: 04.08.2020 14:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 04.08.2020 14:06
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także