Uwaga! Obowiązuje zakaz wchodzenia do lasu w związku z ASF (afrykański pomór świń). Szczegóły w komunikacie.
Co nowego

SKM: na Dworzec Podmiejski zaczekamy do listopada

Piesi aktualnie muszą kierować się na peron w Gdyni Głównej dookoła, przez budynek głównego dworca kolejowego. Taki stan potrwa jeszcze do listopada, bo termin prac przesunął się m.in. przez dodatkowy zakres, fot. Przemysław Kozłowski

Piesi aktualnie muszą kierować się na peron w Gdyni Głównej dookoła, przez budynek głównego dworca kolejowego. Taki stan potrwa jeszcze do listopada, bo termin prac przesunął się m.in. przez dodatkowy zakres, fot. Przemysław Kozłowski

Przedłuża się remont Dworca Podmiejskiego, który jest związany z przystankiem Gdynia Główna SKM. Jak podaje odpowiedzialna za przebudowę obiektu i peronu PKP SKM w Trójmieście, aktualnie termin przesunął się do listopada tego roku. Ekipa budowlana boryka się m.in. z zaleceniami konserwatora zabytków i harmonogramami innych kolejowych inwestycji.


Pasażerowie już nie mogą się doczekać – będą musieli jednak uzbroić się w dodatkową cierpliwość. Zmieniły się terminy oddania do użytku wyremontowanego dworca SKM w centrum Gdyni, którego kompleksowa przebudowa (oprócz samego budynku modernizację przechodzi też m.in. peron kolejowy, powstaje też nowoczesne centrum monitoringu) trwa od lipca 2022 roku.

Przypomnijmy, że jeszcze w marcu tego roku informowaliśmy o zbliżającym się zakończeniu prac i rychłym powrocie do normalnego funkcjonowania przystanku „skm-ki” w Śródmieściu. Niestety, z odświeżonego budynku dworca, peronu i dodatkowej infrastruktury skorzystamy najszybciej dopiero w listopadzie.

- Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac w listopadzie tego roku. Zmiana pierwotnego, marcowego terminu spowodowana jest koniecznością skoordynowania prac z innymi zadaniami inwestycyjnymi, których terminy realizacji zmieniły się z przyczyn niezależnych od nas i od wykonawców – informuje Tomasz Złotoś z PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.

Odkrycie przy rozbiórce opóźniło remont


Co sprawiło, że remont prowadzony przez PKP SKM w Trójmieście znacząco się opóźnił? Okoliczności, których nie było w planach – w tym m.in. odkrycia w trakcie rozbiórki. Wojewódzki Konserwator Zabytków zalecił odtworzenie historycznego podcienia budynku Dworca Podmiejskiego, którego ślady odkryto... w pozostałościach lokalu gastronomicznego. Cały projekt zakłada przywrócenie budynkowi jego historycznego kształtu, więc plany musiały się zmienić. Aktualizacja projektów i zdobycie nowych pozwoleń sprawiły, że budowlańcy musieli tymczasowo wstrzymać prace.

Rozbiórki ujawniły dawny podcień budynku - ekipy pracujące na miejscu będą musiały odtworzyć go zgodnie ze wskazaniem konserwatora zabytków, fot. Przemysław Kozłowski
Rozbiórki ujawniły dawny podcień budynku - ekipy pracujące na miejscu będą musiały odtworzyć go zgodnie ze wskazaniem konserwatora zabytków, fot. Przemysław Kozłowski

Przebudowa od „A” do „Z”


Wewnątrz cały remont przebiega kompleksowo, do przysłowiowej „gołej ściany”. Ekipy skuwają stare tynki, stolarka okienna i drzwiowa oraz boazeria trafiły do odrestaurowania, a wszystkie techniczne instalacje zostały zamontowane od nowa. Sporo pracy dotyczy też infrastruktury i urządzeń niezbędnych do podłączenia nowoczesnego systemu monitorowania bezpieczeństwa (to właśnie w Dworcu Podmiejskim ma znaleźć się jego lokalne centrum, sala monitoringu). W najbliższym czasie budowlańcy skupią się na wykończeniu i wyposażeniu wnętrz oraz tarasu.

Cały czas prace toczą się też na samym peronie, gdzie zatrzymują się pociągi SKM. Za wykonawcą już część prac związanych z samymi torami i trakcją, ale ciągle na finisz czeka chociażby zadaszenie nad przystankiem. To element, który od pewnego czasu pada obiektem niewybrednych żartów internautów, ale bez obaw – prace jeszcze się nie zakończyły, a lukę między pokryciami dachowymi docelowo ma wypełnić membrana, izolacja i odwodnienie. Czekają też prace brukarskie (nowa nawierzchnia peronu), montaż systemu informacji pasażerskiej czy oświetlenia.
- Modernizacja Dworca Podmiejskiego to część tzw. projektu Centrum, w ramach którego m.in powstaje zintegrowany system monitorowania bezpieczeństwa oraz nowoczesny  system informacji pasażerskiej na linii 250 zarządzanej  PKP SKM, czyli na odcinku od Rumi-Janowa do Gdańska-Śródmieścia.  Centrum tych systemów będzie właśnie na Dworcu Podmiejskim, ale niezbędne do ich działania urządzenia są montowane także na peronach – wyjaśnia rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście.


Dworce z historią


Przypomnijmy, że wykonawcę całej przebudowy kolejowa spółka wyłoniła jeszcze w 2021 roku. Wówczas konsorcjum firm T4B i Maxto Technology wyceniło prace na około 62 miliony złotych.

Sam budynek Dworca Podmiejskiego – kluczowego z punktu widzenia pasażerów elementu – to obiekt, który od 2009 roku figuruje w rejestrze zabytków. Powstał w 1959 roku według projektu architekta Wacława Tomaszewskiego, łącząc styl klasycystyczny z art-deco i modernizmem. Jest połączony podłużnym pasażem z sąsiednim budynkiem „głównegodworca PKP Gdynia Główna, który kompleksowy remont ma już za sobą (prace zakończono w 2012 roku).

Budynek Dworca Gdynia Główna PKP, który przeszedł remont w 2012 roku, fot. Miriam Emessaouden / z naszej facebookowej grupy Gdynia w obiektywie
Budynek Dworca Gdynia Główna PKP, który przeszedł remont w 2012 roku, fot. Miriam Emessaouden / z naszej facebookowej grupy Gdynia w obiektywie

  • ikonaOpublikowano: 07.08.2023 14:21
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 07.08.2023 14:38
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze