Co nowego

Tak wyglądają najlepsze szyldy w Gdyni

Te szyldy uznano za najlepsze w Gdyni: Mariola Cafe po zmianach spowodowanych uchwałą krajobrazową (u góry, po lewej), Modystka z ul. Kilińskiego (na dole, po lewej) i nowa kawiarnia Kosmos przy ul. Starowiejskiej (po prawej) to nagrodzone propozycje (fot. mat. Plastyka Miasta Gdyni)

Te szyldy uznano za najlepsze w Gdyni: Mariola Cafe po zmianach spowodowanych uchwałą krajobrazową (u góry, po lewej), Modystka z ul. Kilińskiego (na dole, po lewej) i nowa kawiarnia Kosmos przy ul. Starowiejskiej (po prawej) to nagrodzone propozycje (fot. mat. Plastyka Miasta Gdyni)

Wszyscy chcemy żyć w estetycznej, dobrze zaprojektowanej przestrzeni – rozumieją to coraz lepiej gdyńscy przedsiębiorcy. Miejski plastyk już po raz trzeci rozstrzygnął konkurs na najlepiej zaprojektowane szyldy w Gdyni. Tym razem uhonorowano też biznesy, które dekorowały swoje witryny w okresie świątecznym.



Mariola Cafe, kawiarnia Kosmos, sklep Modystka, kwiaciarnia Narcyz, sklepy Cotton Tkaniny i Skarbnica Win – co łączy te punkty? Wyjątkowe podejście do estetyki i zrozumienie, że posiadanie lokalu usługowego w mieście to też odpowiedzialność za to, jak wpływa on na publiczną przestrzeń.

W środę, 7 maja poznaliśmy w Urzędzie Miasta Gdyni nagrodzonych w kolejnej, trzeciej edycji konkursu organizowanego przez Plastyka Miasta Gdyni. Tym razem elewacje i witryny lokalnych przedsiębiorców zostały przejrzane nie tylko pod kątem rywalizacji o tytuł „Najlepiej zaprojektowanego szyldu”, ale po raz pierwszy także na „najciekawiej zaaranżowaną witrynę świąteczną”.

Było z czego wybierać


Pod względem estetyki gdyńskich przedsiębiorców działo się w ostatnim czasie sporo, bo wpłynęło łącznie około 100 zgłoszeń konkursowych. Komisja – złożona m.in. z wiceprezydenta Gdyni Macieja Zielonki, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni Karin Moder, Luizy Skrzypkowskiej z Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, wykładowcy ASP w Gdańsku Mateusza Żywickiego, architekta Zbigniewa Reszki, odpowiedzialnego za projekt „Gdyński Szlak Modernizmu” Jacka Debisa oraz wspomnianego Plastyka Miasta Jacka Piątka – wybrała spośród nich 31 szyldów i 10 witryn ze świątecznymi dekoracjami, które spełniały określone kryteria.

Czemu najmocniej przyglądała się kapituła? Szczególnie ważne były czytelność przekazu, estetyka, integracja z otoczeniem czy oryginalność i dobry pomysł. Później oceniano już konkretne propozycje, obradując w gronie historyków sztuki, architektów czy projektantów, żeby po punktacji wyłonić ostatecznych laureatów.

Zwycięzcy, których warto poznać



Zdjęcia i montaż: Łukasz Czerwiński

W kategorii szyldów najwyższe noty zdobyła kawiarnia Mariola Cafe (ul. 10 Lutego 11, CH Batory), której projekt zachwycił subtelną integracją z nowoczesną architekturą. Tuż za nią uplasowały się kawiarnia Kosmos (ul. Starowiejska 25) oraz sklep Modystka (ul. Jana Kilińskiego 8).

Postawiliśmy na może nie „zwykłą”, ale dość prostą typografię, odwołującą się do międzywojennej Gdyni. Stwierdziliśmy, że potrzebujemy właśnie okrągłych liter. (…) Wydaje mi się, że jeżeli logo jest elegancko zaprojektowane czy zapraszające, to sprawia, że ktoś właśnie chce być w tym lokalu. I może dlatego fajniejsze jest takie logo prostsze, odwołujące się do miejsca, do miasta, do kontekstu. Wydaje mi się, że jest lepsze niż coś „krzyczącego” – mówił odbierający nagrodę za 1. miejsce Robert Ruszczyk z cukierni Mariola Cafe, który osobiście uczestniczył w procesie tworzenia firmowej identyfikacji.

1. miejsce w konkursie na najlepiej zaprojektowany szyld w Gdyni - Mariola Cafe (na zdjęciu lokal w CH Batory)
2. miejsce w konkursie na najlepiej zaprojektowany szyld w Gdyni – kawiarnia Kosmos przy ul. Starowiejskiej
3. miejsce w konkursie na najlepiej zaprojektowany szyld w Gdyni – sklep Modystka przy ul. Kilińskiego

W kategorii witryn świątecznych bezkonkurencyjna okazała się kwiaciarnia Narcyz (ul. Władysława IV 32). Jej kompozycja – pełna blasku i świątecznego nastroju – podbiła serca jury. Drugie miejsce zdobyła witryna sklepu Cotton Tkaniny (ul. Starowiejska 52), a trzecie – elegancka aranżacja sklepu Skarbnica Win (pl. Górnośląski 24/17).


Wręczenie nagród dla autorów najlepszych szyldów w Urzędzie Miasta Gdyni (fot. Kamil Złoch)

Najlepsi w obu kategoriach (najlepszy szyld oraz najlepsza witryna świąteczna) otrzymali nagrody w wysokości 5 tysięcy złotych. Pozostałe miejsca zostały nagrodzone kwotą 1 tysiąca złotych. Przedsiębiorcom gratulował m.in. wiceprezydent Gdyni Maciej Zielonka, podkreślając znaczenie estetyzacji przestrzeni publicznych w mieście.

Widać po frekwencji na konkursie i zaangażowaniu przedsiębiorców, że temat był warty podjęcia i wspólnie z osobami, które tworzą te szyldy, współpracujemy. Dla nas te opinie są ważne.Razem tworzymy dobrą, wspólną przestrzeń miasta. (…) Gdynia jest modernistycznym miastem, powstałym niespełna sto lat temu. Są tutaj tradycyjne, pierzejowe kamienice, gdzie na dole znajdują się punkty usługowe, sklepy. Są przystosowane do tego, żeby w nich był handel, różnego rodzaju usługi i te przestrzenie powinny być wypełnione dobrymi, estetycznymi szyldami – podkreślał Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni.



Gdyńskie tradycje w estetyzacji miasta


Co ciekawe, idea konkursu dla przedsiębiorców, którzy wyjątkowo odpowiedzialnie podchodzą do kwestii oznaczania swojego sklepu czy lokalu ma w Gdyni wieloletnią tradycję. Pierwsza edycja miejskiego konkursu na najlepiej zaprojektowany szyld w Gdyni odbyła się już w 1934 roku. Poprzedni raz wyróżniono natomiast w ten sposób lokalne biznesy w 2014 roku, czyli nieco ponad dekadę temu.

Głównym celem konkursu jest nie tylko poprawa estetyki Gdyni, ale także wzmacnianie tożsamości lokalnych marek i tworzenie inspirującej przestrzeni miejskiej.

Szyld jest wizytówką przedsiębiorcy i „biżuterią” elewacji. Jest dodatkiem, a nie jest efektem jakiegoś krzyku komercyjnego. Dzisiejsze spotkanie i nagrody pokazały, że przedsiębiorcy mają smak, mają wyczucie proporcji, szukają harmonii w wykorzystaniu swojej witryny sklepowej i to jest ten cel – mówił Jacek Piątek, Plastyk Miasta.



Uchwała krajobrazowa „oczyszcza” miejską przestrzeń


Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach rozpoczął się w Gdyni nowy etap dla przedsiębiorców, jeśli chodzi o estetykę – nie tylko szyldów i witryn, ale i innych form ekspozycji czy reklamy. Od października 2024 roku na terenie miasta obowiązuje uchwała krajobrazowa, czyli nowe wytyczne dotyczące tego, jakiego typu, rozmiaru i wielkości reklamy można umieszczać w miejskiej przestrzeni.

Plastyk Miasta jest w tej kwestii otwarty na współpracę z firmami, które dostosowują się do nowych reguł. Podsumowanie „szyldowego” konkursu było okazją do przypomnienia, że od momentu wprowadzenia wspomnianej uchwały odpowiedzialność za otoczenie i jego wygląd jest już znacznie szersza.

Musimy zdawać sobie sprawę, że od października 2024 roku obowiązuje uchwała krajobrazowa, która reguluje kwestie szyldów, tablic i urządzeń reklamowych. Z jednej strony mobilizujemy przedsiębiorców, którzy nie chcą się dostosować, ale chcemy to robić przede wszystkim w sposób „miękki” i zapraszamy przedsiębiorców do współpracy. Biuro Plastyka Miasta jest jednostką doradczą, opiniodawczą. Chętnie doradzamy naszym klientom, jak zrobić szyld zgodnie z przepisami – zachęca do kontaktu Jacek Piątek.

Już wcześniej Urząd Miasta Gdyni wyszedł w tej sprawie z akcją informacyjną skierowaną do lokalnych firm, zapraszając m.in. na spotkania konsultacyjne (zrealizowano kilkaset szkoleń, podczas których przedsiębiorcy poznali szczegóły dotyczące nowych zasad). Z pełną treścią uchwały krajobrazowej miasta Gdyni można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej.

W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości warto skontaktować się bezpośrednio z Biurem Plastyka Miasta Gdyni.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 08.05.2025 15:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.05.2025 16:18
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze