Była: niczym nie wyróżniająca się witryna Misstery Atelier, jest: gustowna, oszczędna w formie i nawiązująca do tradycji identyfikacja wokół hasła „Modystka”. Kolejny mały biznes w Gdyni zmienił swoje oblicze dzięki działaniom Traffic Design, a konkretniej Patryka Skoczylasa, który kończy łódzką ASP. Kolejny re:design, jak już od lat nazywają swoje działania projektowe na rzecz małych, lokalnych biznesów członkowie Traffic Design udało się zrealizować na gdyńskich ulicach. Konkretniej w Śródmieściu, przy ulicy Kilińskiego, gdzie od wielu lat w tym samym miejscu działała firma sięgająca w swojej działalności do dawnych, rzemieślniczych tradycji. To właśnie do nich postanowiono sięgnąć, przygotowując kompletną metamorfozę witryny i całej identyfikacji wizualnej. Wszystko o kapeluszach, czyli modystka To Misstery Atelier, które znajdowało się pod adresem Kilińskiego 8 – niemal w samym sercu modernistycznego centrum miasta, przysłowiowy rzut beretem od Świętojańskiej. Dziś zdecydowanie bardziej w tym miejscu zamiast wspomnianej nazwy należy szukać „Modystki”, bo właścicielka oraz projektanci postawili właśnie na odkurzenie tego tradycyjnego określenia na rzemieśniczkę specjalizującą się w wytwarzaniu i sprzedaży damskich kapeluszy.Re:design na Kilińskiego 8, czyli nowa wersja Misstery Atelier, fot. Rafał Kołsut / Traffic DesignSame wizualne zmiany w tym miejscu to dzieło Patryka Skoczylasa. Młody artysta zrealizował je w ramach swojej pracy magisterskiej, którą przygotowuje na Wydziale Sztuk Projektowych ASP w Łodzi. - Re:design objął nie tylko szyld i witrynę, ale także całą identyfikację wizualną zakładu łącznie z logotypem, wizytówkami i papierem pakowym. Nad realizacją czuwało Biuro Konserwatora Zabytków w Gdyni, dzięki któremu całemu parterowi budynku przywrócono oryginalny kolor. Na jego życzenie zachowano w stanie nieruszonym obszar z pionowym ryflowaniem – opisuje projekt stowarzyszenie Traffic Design. Jak informuje Traffic Design, modystka działająca przy ul. Kilińskiego kontynuuje długie tradycje – wcześniej w tym samym miejscu tę samą działalność przez lata prowadziła nieżyjąca już Janina Bogusz. Później w lokalu prowadzono rodzinny zakład kuśnierski, a od dziewięciu lat Beata Kołodziejska powróciła do wcześniejszego rzemiosła, zajmując się kapeluszami.Parterem Traffic Design przy realizacji projektu było miasto Gdynia. Projektanci współpracowali też z producentem farb Flügger oraz pracownią Mapalu. Znane miejsca na nowo, czyli re:design Przypomnijmy, że re:design to działania projektowe w wykonaniu stowarzyszenia Traffic Design, które – w największym uproszczeniu – dają drugie życie miejscom, które już na stałe wpisały się w miejską przestrzeń. Wcześniejszy re:design w Gdyni, czyli odmienione delikatesy Aldek, fot. Traffic Design / Rafał KołsutNajczęściej to zupełne odmiany sklepowych witryn, małych, rzemieślniczych zakładów zakorzenionych w lokalnej tożsamości czy po prostu miejsc, które przez lata swojego funkcjonowania na stałe zapisały się w świadomości mieszkańców i przyszła pora na uporządkowanie ich identyfikacji wizualnej. Zmiany są realizowane zgodnie z dobrymi praktykami projektowymi, w tym przede wszystkim z poszanowaniem zasad projektowania graficznego, ale też z szacunkiem dla tradycji architektonicznych i ich otoczenia.Odmieniony warsztat mechanika na gdyńskim Grabówku - kolejny z re:designów w mieście, fot. Traffic Design / Rafał KołsutHistoria gdyńskich re:designów sięga już kilku lat, a wśród miejsc, które zmieniły swoje oblicze dzięki miłośnikom dobrego projektowania warto wymienić chociażby siedzibę YMCA w Gdyni, Targowisko Orłowo na placu Górnośląskim, sklepy specjalistyczne przy ul. Morskiej na Grabówku czy kultową lodziarnię Kwaśniak. Działania w ramach re:design były też realizowane przez Traffic Design m.in. w Elblągu i Warszawie, a łącznie do tej pory udało się wykonać kilkadziesiąt tego typu projektów. W Gdyni jedne z poprzednich, najświeższych realizacji to zupełna odmiana delikatesów Aldek w Śródmieściu, nowe projekty dla baru mlecznego Smakosz oraz metamorfoza warszatu na Grabówku.Jeden z detali nowej identyfikacji wizalnej na froncie Targowiska Orłowo, fot. Kamil Złoch / archiwalne Opublikowano: 02.09.2022 14:32 Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 02.09.2022 16:07 Zmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl