Wymagane dokumenty: 1) wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych - formularz wniosku dostępny w załączeniu, w Biurze ds. organizacji pozarządowych przy ul. 3 maja 27/31 lub na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej. Wniosek o wpis składa przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe lub członkowie zarządu. Jeżeli wniosek składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu;2) regulamin działalności (przykładowy wzór regulaminu stowarzyszenia zwykłego w załączeniu);3) listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;4) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;5) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;6) adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.Dokumenty należy złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miasta Gdyni lub dowolnym punkcie podawczym Urzędu Miasta Gdyni.Konsultacje w zakresie tworzenia i działania organizacji pozarządowych prowadzi Gdyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych po wcześniejszym umówieniu - tel. 58 527-51-20 / 58 527-51-23, e-mail: ngo@gdynia.pl. Opłaty: Nie podlega opłacie skarbowej. Tryb odwoławczy: W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego. Podstawa prawna: Ustawa prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261); rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz.U. z 2016 r. poz. 644). Sposób załatwienia sprawy: po weryfikacji dokumentów organ nadzoru informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis; pismo zostanie doręczone za pośrednictwem poczty. Czas załatwienia sprawy: Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:1) wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego;2) uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego.Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność. Do pobrania Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych. doc35kb Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych. doc38kb Wzór regulaminu stowarzyszenia zwykłego. docx18kb Opublikowano: 05.11.2025 11:49 Autor: Magdalena Sienkiewicz (magdalena.sienkiewicz@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 18.11.2025 09:11 Zmodyfikował: Paweł Jałoszewski