Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - zmiany w organizacji ruchu Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - zmiany w organizacji ruchu
Nauka

#wGdyni specgrupa czuwa nad bezpieczeństwem dzieci

Dzięki zakrojonym na szeroką skalę działaniom ma się zwiększyć bezpieczeństwo dzieci/fot. Kamil Złoch

Dzięki zakrojonym na szeroką skalę działaniom ma się zwiększyć bezpieczeństwo dzieci/fot. Kamil Złoch

10.09.2019 r.

97 szkół i przedszkoli, w sumie 100 lokalizacji, do których drogę pokonuje przez dziesięć miesięcy w roku prawie 35 tysięcy dzieci. Ta droga jest pod specjalnym nadzorem. Powołana przez prezydenta Gdyni grupa specjalistów składająca się z inżynierów ruchu, policjantów, urzędników odpowiedzialnych za inwestycje, edukację i politykę rodzinną na bieżąco monitoruje bezpieczeństwo młodych pieszych i rowerzystów w okolicach szkół i przedszkoli. W najbliższym tygodniu w dwóch lokalizacjach staną wyświetlacze prędkości, a w sześciu powstaną wyniesione przejścia dla pieszych. Ale na tym nie koniec.



 
– Każda szkoła i każde przedszkole w Gdyni wypełni we wrześniu ankietę, w której wskaże punkty, w jakich należy dokonać zmian, by droga młodych gdynian była bezpieczniejsza – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Dzięki tym zakrojonym na bardzo szeroką skalę działaniom chcemy zrealizować dwa cele. Przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo dzieci, ale też namówić rodziców, by nie odwozili swoich pociech samochodami pod drzwi szkoły.
 
Ankieta bezpieczeństwa trafi do wszystkich gdyńskich placówek. Dyrektorzy w porozumieniu z nauczycielami, rodzicami i samymi dziećmi zastanowią się, które miejsca mogą wymagać poprawy. Pod  koniec września ich uwagi trafią na biurko wiceprezydenta Marka Łucyka, który jest szefem gdyńskiej specgrupy.
 
– Wybierzemy rozwiązania, które najlepiej sprawdzą się w danej sytuacji i od razu przystępujemy do realizacji – zapowiada Marek Łucyk. – Dzięki tej diagnozie mamy nadzieję dostrzec miejsca, które umknęły uwadze naszych fachowców i działać także tam, gdzie działanie takie wcale na pierwszy rzut oka nie jest oczywiste. Wiemy już z doświadczenia, że czasem likwidacja kilku schodków czy nawet odpowiednie przycięcie zieleni, tak by nie zasłaniała widoczności, wystarcza, by droga małego pieszego lub rowerzysty stała się absolutnie bezpieczna – nagle po takiej drobnej zmianie okazuje się, że kilkudziesięciu rodziców rezygnuje z odwożenia dziecka.
 
Urzędnicy czekają na wskazanie przez placówki „nieoczywistych” miejsc, w tych bardziej oczywistych prace są już na finiszu. W tym tygodniu uruchomione zostaną wyświetlacze prędkości na ulicach Witomińskiej (przy Zespole Szkół Specjalnych nr 17) i Rdestowej (między Zespołem Szkolno-Przedszkolnym nr 3 i Szkołą Podstawową nr 45). Kończy się także budowa wyniesionych przejść dla pieszych przez ulice: Bosmańską, Cylkowskiego, Witomińską, Stolarską, Pelczara i Sucharskiego. Z kolei przy Szkole Podstawowej nr 20 w najbliższych dniach ustawione zostaną donice z roślinnością tak, by droga uległa zwężeniu – dzięki temu kierowcy nie będą mogli złamać zakazu wyprzedzania zatrzymującego się przy szkole autobusu, ani parkować na chodniku zasłaniając przechodzące w tym miejscu na drugą stronę drogi dzieci. W wielu miejscach Gdyni powstaną też strefy Tempo 20, które mają uspokoić ruch w newralgicznych miejscach.