Społeczeństwo

Niebieska koperta to nie przywilej, tylko konieczność

Spotkanie w InfoBoksie. Na zdj. (z przodu, od lewej): Magdalena Biegańska i Anna Dobkowska z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni oraz instruktorzy nauki jazdy // fot. Kamil Złoch

Spotkanie w InfoBoksie. Na zdj. (z przodu, od lewej): Magdalena Biegańska i Anna Dobkowska z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni oraz instruktorzy nauki jazdy // fot. Kamil Złoch

17.05.2022 r.

Maj to miesiąc wrażliwości. Tym samym nadeszła pora na kolejną odsłonę kampanii społecznej „Wchodzę – zawsze jest jakieś wejście”. Tegoroczna edycja zwraca szczególną uwagę na prawidłowe parkowanie na tzw. niebieskich kopertach oraz obok nich. Do współpracy przy kampanii zostali zaproszeni instruktorzy szkół nauki jazdy. Pierwsze spotkanie odbyło się w poniedziałek, 16 maja w InfoBoksie.  

 
Instruktor nauki jazdy to przewodnik i nauczyciel, który wprowadza początkujących kierowców w świat niezbędnych umiejętności, mądrego i praktycznego prowadzenia pojazdu. Uczy przewidywania i reagowania na przeróżne sytuacje drogowe oraz zapoznaje z przepisami, bez których nie da się zdobyć prawa jazdy. Dlatego w tegorocznej kampanii Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni „Wchodzę – zawsze jest jakieś wejście” pod hasłem „Parkuję z empatią” nie mogło zabraknąć spotkań i rozmów z instruktorami nauki jazdy.



– W ramach tegorocznej akcji promujemy kampanię parkingową. Ten temat jest nam bardzo bliski i jest tak naprawdę problemem ogólnopolskim. Dotyczy każdego mieszkańca z każdego miasta. Osoby z niepełnosprawnością są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i korzystają z kopert, czyli miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością, które bardzo często są zajmowane przez nieuprawnionych kierowców – wyjaśnia Anna Dobkowska z Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością.
 
Kierowcy i pasażerowie z niepełnosprawnościami są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego. Stąd też pomysł, aby w 6. edycji kampanii wykorzystać doświadczenie zawodowe instruktorów nauki jazdy i poprosić ich o wsparcie w uświadamianiu kursantów w kwestii potrzeb kierowców i pasażerów z niepełnosprawnościami.

– Bardzo dużo zależy od instruktorów i wykładowców szkół nauki jazdy. Ważne jest, żeby już podczas zajęć teoretycznych i praktycznych uświadamiać kursantów, dlaczego mamy pozostawiać te miejsca wolne i dlaczego te koperty są takie duże. Chodzi przecież o to, żeby taka osoba z niepełnosprawnością miała komfort, a przede wszystkim możliwość wsiąść, wysiąść z pojazdu i bezpiecznie poruszać się po drogach – informuje Radosław Surała z Elka School Gdynia.
 
Niestety często spotykamy się z sytuacją, kiedy niebieskie koperty są zajmowane przez osoby do tego nieuprawnione. W rezultacie utrudnia to swobodne i samodzielne funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnością, które poruszają się w miejskiej przestrzeni.

Miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością są szerokie, ponieważ: kierowca, pasażer czy rodzic niepełnosprawnego dziecka potrzebuje miejsca, aby szeroko otworzyć drzwi samochodu i swobodnie wystawić wózek inwalidzki. Osoby z niepełnosprawnością poruszają się samochodami wyposażonymi w boczny wysuwany system wyjmowania i wkładania wózka inwalidzkiego. Nie parkuj zbyt blisko koperty. Mat. prasowe kampanii

Zawsze parkuj z empatią


Celem tegorocznej kampanii pod hasłem „Parkuję z empatią” jest zwrócenie uwagi na duży problem zajmowania przez pełnosprawnych kierowców miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla osób z niepełnosprawnością. Mowa o tzw. niebieskich kopertach. Gdyńska akcja ma uwrażliwiać przyszłych kierowców, aby respektowali potrzeby pasażera jak i kierowcy z niepełnosprawnościami.

Według szacunków GUS w Polsce żyje około 5 mln osób niepełnosprawnych (dane z 2018 roku). Z myślą o tych, którzy mają trudności w poruszaniu się, na parkingach oraz przy budynkach użyteczności publicznej wydzielone są specjalne miejsca postojowe.

Zgodnie z polskim ustawodawstwem parkować na nich mogą tylko osoby posiadające kartę parkingową. Jest ona przyznawana osobom o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności oraz tym o ograniczonej sprawności ruchowej. Pomimo jasno określonych przepisów, prawo to często nie jest respektowane. Czasami z powodu braku wiedzy lub pośpiechu, a kiedy indziej – przez zwykly brak empatii.
  • Spotkanie w InfoBoksie // fot. Kamil Złoch
  • Na zdj. Magdalena Biegańska, kierownik Referatu ds. Osób z Niepełnosprawnością UMG // fot. Kamil Złoch
  • Nie parkuję na miejscach dla osób z niepełnosprawnościami // fot. Kamil Złoch
  • Podczas spotkania w InfoBoksie nie zabrakło także zajęć praktycznych // fot. Kamil Złoch
  • Podczas spotkania w InfoBoksie nie zabrakło także zajęć praktycznych // fot. Kamil Złoch
  • Podczas spotkania w InfoBoksie nie zabrakło także zajęć praktycznych // fot. Kamil Złoch
  • Przypinki tegorocznej kampanii „Wchodzę – zawsze jest jakieś wejście” // fot. Kamil Złoch