1087 (687) 2013-02-15 - 2013-02-21

Dobry rok i ambitne plany Portu Gdynia

Gdyński port dobrze będzie wspominał rok 2012. Nie tylko z powodu jubileuszu 90-lecia istnienia, ale głównie osiągniętych wyników. Przy gdyńskich nabrzeżach przeładowano 15,8 mln ton i był to trzeci wynik w historii. Rozpoczęto też ważne inwestycje w infrastrukturę portową.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA podsumował ubiegły rok i przedstawił plany na przyszłość. Wysokość przeładunków przełożyła się na wynik finansowy - odnotowano zysk netto w wysokości 56,7 mln zł. W porównaniu z 2011 rokiem to mniej o 38,3 mln zł (-40,3%), ale tylko dlatego, że wówczas sprywatyzowano dwie spółki portowe, a zysk z obu transakcji wyniósł 57,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży wzrosły o 3%, a wynik na sprzedaży o 5,2%.

W 2012 r. do portu w Gdyni zawinęło 3237 statków. 69 z nich to wielkie wycieczkowce, na pokładach których przypłynęło 108 628 pasażerów. Rośnie popularność linii promowej Gdynia-Karlskrona. Promy Stena Line obsłużyły w minionym roku aż 469 516 pasażerów. 

Potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej Portu jest niesłabnące tempo inwestycji w infrastrukturę portową, która pozwoli w przyszłości zapewnić prawidłowe funkcjonowanie i rozwój portu. Nakłady inwestycyjne w 2012 roku sięgnęły 62,2 mln zł i wzrosły o 30% w porównaniu z rokiem poprzednim. Kontynuowano rozbudowę terminala ro-ro (I i II faza inwestycji) oraz prace poprawiające dostęp drogowy i kolejowy do wschodniej części portu. Rozpoczęto też przebudowę budynku magazynowego przy ul. Polskiej 13A na budynek biurowy (planowane zakończenie prac w II kwartale 2013 r.).

Istotnym wsparciem inwestycji portowych są środki unijne. W 2012 roku ZMPG SA otrzymał pierwszą część dotacji na rozbudowę terminalu ro-ro w wysokości 19,2 mln zł.

Imponujące i realne plany
W latach 2013-15 Zarząd Portu zamierza przeznaczyć blisko 700 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Plany na najbliższy rok obejmują m.in. dokończenie rozpoczętych prac oraz rozpoczęcie zabudowy niezagospodarowanego terenu w rejonie Nabrzeża Bułgarskiego (powstaną 192 m kei), przebudowę Nabrzeża Szwedzkiego oraz terminala kolejowego do przeładunku kontenerów na terenie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego.

Cieszy informacja o wznowieniu prac nad budową terminala promowego przy Nabrzeżu Polskim. To będzie wspólna inwestycja Portu Gdynia i armatora Stena Line. Docelowo - terminal ma zostać oddany do użytku w 2016 r. Tematem najważniejszym ze strategicznego punktu widzenia jest budowa obrotnicy, czyli miejsca w którym wielkie statki będą mogły zawracać. Dzięki tej inwestycji, gdyńskie terminale kontenerowe będą mogły przyjmować jednostki długie nawet na 380 m. 

ikona