1214 (1014) 2015-11-06 - 2015-11-12

Kontrapas rowerowy na ul. 3 Maja

Kontrapas rowerowy na ul. 3 MajaZarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, tuż po Święcie Niepodległości, 12 listopada 2015 r., planuje przystąpić do wdrażania zmian na ul. 3 Maja. Na odcinku od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża na jezdni zostanie wyznaczony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się w obu kierunkach ulicy. Dzięki wyznaczeniu tzw. kontrapasa, rowerzyści będą mogli w łatwiejszy sposób przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.

Ta zmiana pociąga za sobą kilka kolejnych w zasadach ruchu i postoju na tej ulicy:
- na odcinku od 10 Lutego do ul. Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona szerokość dostępnego dla kierowców pasa ruchu;
- zmieni się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego
i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe;
- do programu sygnalizacji świetlnej zostanie dodana faza, która włącza zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy tacy się pojawią;
- na odcinku Starowiejska - 10 Lutego zlikwidowany zostanie lewy pas. Skręt w lewo w ul. 10 Lutego będzie możliwy z pasa, który obecnie jest pasem środkowym;

Prace rozpoczną się od korekty linii krawężnika miejsc postojowych przy kawiarni Cyganeria.

Równolegle do prac na ul. 3 Maja, ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama, od Starowiejskiej do 10 Lutego, zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści również tam będą mogli poruszać się w obu kierunkach ulicy (z wyłączeniem ul. Starowiejskiej).

Kontrapasy rowerowe to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Francji, Niemiec, Austrii, Danii czy Szwecji.
Wychodząc naprzeciw rozwijającej się w polskich miastach komunikacji rowerowej i spełniając wieloletnie apele rowerowych organizacji pozarządowych, we wrześniu br. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poprzez nowelizację Rozporządzenia o wytycznych oznakowania dróg, w sposób jednoznaczny dopuściło wyznaczanie kontraruchu rowerowego.

Polskie miasta, w ślad za metropoliami zachodniej Europy, coraz częściej i odważniej stosują świeżą metodę kontrapasów. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były Miasta: Kraków, Wrocław i Gdańsk. Nasz sąsiad może się obecnie pochwalić niemal 200 ulicami z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd, o łącznej długości ponad 40km. Mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. W Gdyni funkcjonują aktualnie na takich zasadach dwie ulice: Lotników od Przemyskiej do Stryjskiej (za ekranem hałasowym) oraz fragment ul. Starowiejskiej.

Poprawa dostępności ulic Śródmieścia dla rowerzystów jest częścią przyjętego do realizacji planu w ramach audytu BYPAD, przeprowadzonego w 2013 r.

ikona