1339 (1039) 2018-10-12 - 2018-10-18

Wygodniej dla pieszych, rowerzystów i pasażerów w Chyloni

Przebudowany Plac Dworcowy z nowym parkingiem podziemnym park&ride, ścieżka rowerowa na Kartuskiej i przebudowa sieci trakcyjnej dla trolejbusów – to najważniejsze ze zmian, które czekają sąsiedztwo dworca PKP Chylonia. Przetarg już jest ogłoszony, a ukończenie prac szacowane jest na koniec 2020 roku.


mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr. graf. P. Lewinowicz

W ubiegłym roku w siedzibie Ministerstwa Rozwoju w Warszawie podpisano umowę na dofinansowanie projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”. W ramach umowy Gdynia otrzyma aż 40 mln złotych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Nowy węzeł integracyjny powstanie w oparciu o istniejącą stację Szybkiej Kolei Miejskiej Gdynia Chylonia. W dużym skrócie chodzi o to, by pasażerowie bez żadnych utrudnień mogli przesiadać się z roweru lub auta do autobusu, trolejbusu czy kolejki. Taki węzeł musi posiadać odpowiednią liczbę miejsc do zaparkowania samochodu lub roweru, a piesi powinni móc poruszać się całkowicie bezpiecznie i w dobrze zaprojektowanej przestrzeni. Tak właśnie będzie na całkowicie przebudowanym placu Dworcowym.
Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingu park&ride na około 140 samochodów i na 48 rowerów, budynku toalet i infrastruktury towarzyszącej. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską.
– Prace budowlane będą poprzedzone rozbiórkami kilku obiektów handlowo-usługowych, które kolidują z inwestycją. Chciałbym uspokoić mieszkańców, że pobliskie targowisko pozostanie na swoim miejscu. Zmieni się lokalizacja przystanków autobusowego i trolejbusowego, zostaną one przeniesione bliżej wejścia do budynku dworca. Pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie, a także monitoring – zapowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent ds. jakości życia. – Nie zapominamy o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Na wszystkich przejściach dla pieszych znajdzie się specjalne fakturowe oznakowanie kierunkowe, na parking będzie można dostać się windą. Osoby z dysfunkcją wzroku będą mogły zorientować się w topografii miejsca za pomocą specjalnych planów dla osób niewidomych – dodaje Bartosz Bartoszewicz.
Na wybranych odcinkach ul. Morskiej powstają buspasy. Ich łączna długość w obu kierunkach (do i z centrum Gdyni) wyniesie około 1,28 km. Budowa już trwa. Przebudowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych zostanie także 30 zatok komunikacji miejskiej. Ponadto w dzielnicach: Chylonia, Pustki Cisowskie-Demptowo, Leszczynki, Obłuże, Śródmieście, Grabówek, Działki Leśne, Witomino-Radiostacja, Redłowo, Orłowo, Mały Kack, Karwiny i Dąbrowa zostanie zamontowanych 41 nowych tablic informacji pasażerskiej. Trolejbusy, poruszające się ul. Kartuską (na odcinku od ul. Morskiej do ul. Chylońskiej) i ul. Chylońską ( od nr 111 do nr 149) będą korzystać z przebudowanej sieci trakcyjnej. Rowerzyści docenią około 300-metrową nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Kartuskiej (od Morskiej do Chylońskiej).
Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi ok. 66 mln zł.


ikona