1445 (1145) 2021-03-12 - 2021-03-18

Umieją to. Licealiści z Gdyni uczą... jak się uczyć

Zakuć, zdać i zapomnieć? W żadnym przypadku. Licealiści z Gdyni rozkręcają swój internetowy projekt, w którym uczą rówieśników sposobów efektywnej nauki. To mnemotechniki, metody rysunkowe i inne techniki, które mają pomóc w przyswajaniu wiedzy podczas nauki zdalnej. „Umiem to” to projekt przygotowany z myślą o olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii”, ale niewykluczone, że będzie kontynuowany nieco dłużej.


Jest ich dziewięcioro, pochodzą z trzech różnych szkół i docierają ze swoimi treściami już do 10 tysięcy rówieśników. To autorzy projektu „Umiem to”, czyli Marta, Zuzia, Ania, Patrycja, Maja, Janek, Maciek i Weronika - grupa licealistów z gdyńskiego III LO i IX LO oraz II LO w Kaliszu.
Pomysł powstał z myślą o olimpiadzie „Zwolnieni z Teorii” i nauce zarządzania projektami. Dziś rozrasta się do takich rozmiarów, że najprawdopodobniej uda się go rozwinąć poza konkursową rywalizacją.
O co chodzi? O efektywną naukę. Mniej więcej tak, jak w słynnym powiedzeniu o rybie i wędce, a w tym przypadku chodzi właśnie o wędkę. „Umiem to” to nie korepetycje, ale zbiór przydatnej wiedzy na temat tego, jak najskuteczniej powtarzać, zapamiętywać i utrwalać wiedzę zaczerpniętą z lekcji i po ręczników.
Licealiści samodzielnie sięgają do naukowych źródeł, odkrywają tajniki ludzkiego umysłu i dzielą się nimi z rówieśnikami przez media społecznościowe. Ich cel to ułatwienie „wkuwania” podczas nauki zdalnej, która wywróciła ich dotychczasowy szkolny świat do góry nogami.
Wybrali najpopularniejsze kanały, którymi można dotrzeć do nastolatków. „Umiem to” to strona na Facebooku, profil na Instagramie i kanał YouTube, które w tej chwili obserwuje łącznie ponad 1500 osób. Stale rośnie też sam zasięg treści publikowanych w ich mediach społecznościowych.
Ich materiały są dopracowane, różnorodne pod względem treści i spójne graficznie. Autorzy projektu zamierzają też korzystać z nowych sposobów dotarcia do swoich rówieśników.
Zapamiętywanie metodą słów-kluczy, czytanie metodą PQ4R, smartfonowe aplikacje do nauki przedmiotów ścisłych, webinar o ludzkiej pamięci czy tworzenie notatek metodą Flow – brzmi skomplikowanie? Nic trudnego. To część z treści, które już udostępniono za pomocą „Umiem to”.
Poradom związanym z tajnikami umysłu towarzyszą też nieco inne, ale równie praktyczne treści, jak np. zestaw ćwiczeń z fizjoterapeutą na czas zdalnych lekcji i ograniczonego ruchu.
Jak sami przyznają, na początku nie spodziewali się aż tak pozytywnego odbioru swojego pomysłu. Projekt zaczęli realizować głównie z myślą o „Zwolnionych z Teorii”. Teraz zdobyli już tyle nowej wiedzy i pozytywnych reakcji, że dostali poważny zastrzyk energii do działania i rozważają kontynuowanie swojej pracy oraz rozwinięcie „Umiem to” do czegoś w rodzaju marki, która będzie pomagać ludziom także w przyszłości.
Projekt „Umiem to” swoim honorowym patronatem objął prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Z treściami przygotowywanymi przez gdyńskich licealistów można zapoznać się na Facebooku (facebook.com/umiemtoprojekt), na Instagramie (instagram.com/umiem.to) i platformie YouTube (kanał „Umiem to!”).

  • ikonaOpublikowano: 11.03.2021 12:59
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.03.2021 13:05
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona