1479 (1179) 2021-12-17 - 2022-01-06

Elektrobusy coraz bliżej Gdyni

Wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy marki Mercedes-Benz eCitaro. Obecnie trwa montaż dodatkowego wyposażenia pojazdów. W autobusach zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania. To m.in. antywirusowa klimatyzacja czy zeroemisyjne ogrzewanie. W pojazdach nie będzie też agregatów spalinowych.


W kwietniu miasto podpisało z firmą EvoBus umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedes-Benz eCitaro to kolejny krok w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja jest realizowana przy znacznym udziale środków europejskich, które pokryją aż 85% kosztów tego projektu.
– W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa, wprowadzą nową jakość do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy – od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

elektrobus
fot. Marcin Gromadzki

Elektrobusy powinny wyjechać na gdyńskie ulice w drugim kwartale 2022 roku.
Z przodu uwagę zwraca jedna z kamer systemu monitoringu 360 stopni. Po prawej stronie, za przednim nadkolem, z nadwozia wystają czujniki systemu asystenta martwego pola. To nowość w autobusach miejskich. Z przodu, pod logo producenta, widać z kolei radar aktywnego tempomatu. Dzięki niemu można zapobiec najechaniu na pojazd znajdujący się bezpośrednio przed autobusem lub inne obiekty, takie jak słupki czy hydranty.
Trwa montaż wyposażenia wewnątrz pojazdów. Proekologiczna innowacja to system ogrzewania, który zastosowano w modelu eCitaro. Pojazd będzie miał zaawansowane technologicznie ogrzewanie elektryczne, a nie agregat spalinowy. Dodatkowo będzie wyposażony w system rekuperacji energii, który pozwoli na odzyskiwanie energii podczas hamowania i zmniejszania prędkości.
Praktyczną nowinką, istotną zwłaszcza w trudnych czasach pandemii, będzie też klimatyzacja z aktywnym filtrem neutralizacji wirusów. Nowość to również lepiej wyizolowana kabina – z szybą aż do sufitu, schowkami dla kierowcy, roletą przeciwsłoneczną i minilodówką.
W każdym autobusie znajdą się również: defibrylator AED oraz alkolock. Nie zapomniano także o bramkach systemu automatycznego zliczania pasażerów.
Pod maską elektrobusa będą baterie NMC (litowo-jonowe z elektrodą dodatnią z niklu, manganu i kobaltu w różnych proporcjach, a ujemną – grafitową) o wysokiej gęstości energii i pojemności 192 kWh. Gwarancja na baterie to aż 8 lat.
Gdyńskie elektrobusy będą przystosowane do szybkiego ładowania poprzez rozkładany pantograf umieszczony na dachu oraz do ładowania w zajezdni poprzez dwa złącza plug-in – jedno będzie się znajdować na przednim prawym nadkolu, a drugie na tylnej ścianie.

ikona