905 (505) 2009-06-05 - 2009-06-11

Po XXXII sesji Rady Miasta Gdyni

27.05.2009 r. odbyła się XXXII w bieżącej V kadencji samorządu sesja Rady Miasta Gdyni. Podczas sesji zostały przegłosowane 23 uchwały, a wśród nich m.in.:
- w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon węzła Chwarzno, ul. Chwarznieńskiej i jej przedłużenia w kierunku południowo-zachodnim - Granice obszaru objętego planem obejmują rejon węzła zespolonego Trasa Kwiatkowskiego - Obwodowa Trójmiasta - Chwarzno wraz z ul. Chwarznieńską i jej przedłużeniem w kierunku południowo-zachodnim, aż do granicy administracyjnej Gdyni z gminą Szemud. Uchwałę uchylono uchwałą Rady Miasta Gdyni z 27 lutego 2008 roku w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w Gdyni, rejon łącznika gdyńskiego Trasy Kaszubskiej.
Od wielu lat prowadzone są prace projektowe dotyczące przebiegu Trasy Kaszubskiej (poprzednio zwanej Trasą Lęborską), zlecane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Analizy rozpatrywanych wariantów przebiegu Trasy Kaszubskiej i jej powiązań z Gdynią wykazały, że realizacja łącznika gdyńskiego Trasy Kaszubskiej, planowanego w dotychczasowych opracowaniach planistycznych Gdyni jest nieuzasadniona. Należało w związku z tym dokonać ponownej analizy założonych parametrów i dobrać je do zidentyfikowanych potrzeb.
- w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni. Do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Kamiennej Góry w Gdyni wprowadza się zmianę w wyniku której powiększy się obszar dopuszczalnej zabudowy Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej.
- w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe osób środkami miejskiej komunikacji w Gdyni. Z uwagi na dalszą integrację taryfową komunikacji miejskiej w Metropolii Zatoki Gdańskiej, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni przedłożył projekt zmian taryfy opłat uwzględniających propozycje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Wynikła potrzeba koniecznych kompromisów, w rezultacie których uległy likwidacji pewnego rodzaju rozwiązania, a pojawiły się nowe.
Zmiany taryfy w Gdyni dotyczą:
- wprowadzenia biletów 30-dniowych;
- wprowadzenia biletów semestralnych;
- wprowadzenia podziału biletów jednorazowych na jednoprzejazdowe i czasowe (1-godzinne i 24-godzinne);
- zlikwidowania biletów dekadowych;
- ujednolicenia nomenklatury, tj. zastąpienia biletów normalnych biletami pełnopłatnymi, a biletów ważnych codziennie - ważnymi we wszystkie dni tygodnia.
Nie ulegają zmianie ceny biletów okresowych. Warto dodać, że z tych biletów korzysta obecnie ok. 2/3 wszystkich gdyńskich pasażerów komunikacji miejskiej.
Wprowadzenie biletów 30-dniowych (w miejsce dotychczasowych miesięcznych opiewających na konkretny miesiąc) usprawni dystrybucję biletów okresowych, poprzez umożliwienie nabywania biletów w dowolnym dniu miesiąca (bilety 30-dniowe). Jednocześnie wprowadzenie biletów 30-dniowych pozwoli na zlikwidowanie biletów dekadowych, dotychczas nabywanych głównie przez osoby, które nie zdążyły nabyć biletu miesięcznego na dany miesiąc.
Natomiast wprowadzenie biletów semestralnych (4 i 5 miesięcznych) ograniczy liczbę osób kupujących bilety okresowe miesięczne, ponieważ bilety takie będą korzystniejsze finansowo dla uczniów i studentów.
Bilety czasowe - 1-godzinne - umożliwią pasażerom przesiadanie się bez konieczności wnoszenia kolejnej opłaty w trakcie podróży, w sytuacji braku bezpośrednich połączeń komunikacyjnych na zaplanowanej przez pasażera trasie lub w sytuacji powrotu w kierunku miejsca rozpoczynania podróży w wyznaczonym czasie.
Cena podstawowego biletu jednorazowego ważnego na liniach zwykłych w granicach Gdyni wzrośnie o 25%, tj. z poziomu 2 zł do 2,50 zł. Natomiast ceny biletów okresowych miesięcznych ważnych w granicach Gdyni oraz na przejazdy międzygminne pozostaną na dotychczasowym poziomie. Ostatnia regulacja opłat za bilety jednorazowe w Gdyni była przeprowadzona w 2002 roku. Cena biletu 24-godzinnego wzrośnie o 11%, tj. z 9 zł do 10 zł. Wzrosną także opłaty dodatkowe o 50% - obecnie kara za przejazd bez ważnego biletu wynosi 100 zł, a po zmianie taryfy wyniesie - 150 zł.
Jednocześnie dotychczasowe uprawnienie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej na liniach zwykłych, pospiesznych i nocnych dla uczniów niepełnosprawnych (bez ograniczeń wynikających z rodzaju szkoły) zostaje rozszerzone na minibusy na zamówienie, nie funkcjonujące w ramach regularnej komunikacji miejskiej, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Szacuje się, że zmiany struktury i poziomu cen biletów zwiększą wpływy ze sprzedaży biletów w skali pełnego roku o około 1,5 do 2 mln złotych czyli w tym roku będzie to połowa tej sumy, gdyż nowa taryfa wchodzi od lipca 2009 roku.
- w sprawie przystąpienia Gdyni jako Partnera do projektu pn.: IntAirBaltic w ramach Programu: Region Morza Bałtyckiego 2007-2013. Celem projektu „IntAirBaltic" jest m.in.:
- przygotowanie programu połączeń lotniczych z/do portu lotniczego Gdynia-Kosakowo w relacji północ-południe - w systemie „fly on demand" (latanie na zamówienie -czyli taksówka powietrzna)
- zorganizowanie formy współdziałania firm i instytucji zainteresowanych rozwojem połączeń lotniczych z/do Gdyni w systemie „fly on demand".
W kolejnych budżetach Miasta Gdyni na lata 2010-2012 środki finansowe niezbędne do realizacji projektu wyniosą 150 000 EUR,
- w sprawie przystąpienia Gdyni jako Partnera do projektu pn.: INTERFACE w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk.
Celem projektu INTERFACE jest:
1) Integracja systemu pasażerskich przewozów morskich z/do Gdyni z systemem transportu publicznego w mieście.
2) Wdrożenie rekomendowanych w obszarze Wspólnoty Europejskiej norm i standardów chroniących prawa pasażerów w transporcie morskim na trasach krajowych i międzynarodowych.
W kolejnych budżetach Miasta Gdyni na lata 2010-2012 środki finansowe niezbędne do realizacji projektu wyniosą 100 000 EUR.
- w sprawie przystąpienia Gdyni, jako członka Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej z siedziba w Gdyni, do projektu pn.: „South-North Axis" (SoNorA) w ramach programu INTERREG IVB Europa Środkowa - Projekt „South-North Axis" stanowi kontynuację projektu „Adriatic-Baltic Landbridge" (A-B Landbridge), realizowanego w latach 2006-2008, którego partnerem była Gdynia jako członek Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej. Celem projektu jest pomoc regionom Europy Środkowej w zwiększeniu dostępności szlaków komunikacyjnych, biegnących wzdłuż osi komunikacyjnych północ-południe pomiędzy Adriatykiem a Bałtykiem.
- w sprawie ustalenia zmian w uchwale Rady Miasta Gdyni w sprawie zasad udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych niesamorządowych i niepublicznych (szkoły/placówki o uprawnieniach publicznych): przedszkoli, szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych
W związku ze zmianą ustawy z dnia 7 września 2004 r. o systemie oświaty rozszerzono lokalne przepisy:
- dotyczące ustalenia sposobu wyliczenia i warunków otrzymania dotacji przez niepubliczne lub publiczne niesamorządowe inne formy wychowania przedszkolnego na uczniów niepełnosprawnych oraz uczniów nie będących mieszkańcami Gminy Gdyni, uczęszczających do niepublicznych zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych;
- dotyczące zmiany dnia miesiąca, wg którego osoba prowadząca szkołę lub jej dyrektor przekazuje dane dotyczące liczby uczniów,
- dotyczące rozszerzonego zakresu przeprowadzanej kontroli przez organ dotujący.
- w sprawie nadania nazwy skwerowi w Gdyni. Skwerowi, położonemu w Gdyni Dąbrowie pomiędzy ulicami Nagietkową i Gorczycową nadano imię ks. Piotra Mazura.
Ks. Piotr Mazur urodził się 25 maja 1971 roku w Gdyni. W parafiach, w których służył jako kapłan pozostawił trwały ślad swej bogatej osobowości. Każdy mógł na niego liczyć, nigdy nie odmawiał pomocy. Mieszkańcy Dąbrowy, z którymi przez ostatnie 5 lat posługi kapłańskiej w kościele pw. Trójcy Świętej zżył się bardzo, byli i są dumni, że mogli poznać i żyć tuż obok człowieka wielkiego duchem. Zmarł nagle 22 marca 2009 roku.
Pełna treść uchwał dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie:
http://www.gdynia.pl/wladze/rada/uchwaly/64_40912.html 

ikona