970 (570) 2010-09-24 - 2010-09-30

Dialog na temat jakości usług opiekuńczych

Do końca roku potrwają w Gdyni szerokie konsultacje w formie dialogu społecznego dotyczące jakości usług opiekuńczych. Inicjatywa nie jest badaniem, lecz formą wymiany opinii, informacji oraz dokonywania uzgodnień. Koncepcja tego innowacyjnego modelu konsultacji narodziła się podczas realizacji projektu „Terytorialne standardy jakości usług społecznych pożytku publicznego", realizowanego przez Gdynię w partnerstwie z kilkunastoma organizacjami skupionymi w europejskiej sieci na rzecz ekonomii społecznej REVES. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Komisji Europejskiej w kwocie 329.617 euro.
Konsultacje rozpoczynają się w obszarze usług opiekuńczych ze względu na ich rangę społeczną - tą formą pomocy Gdynia obejmuje około tysiąca mieszkańców rocznie. W ramach usług opiekuńczych samotne osoby starsze, przewlekle chore i niepełnosprawne uzyskują wsparcie w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych w swoim miejscu zamieszkania. Co jest najważniejsze w usługach opiekuńczych i jakie są oczekiwania w odniesieniu do ich jakości, gdynianie ustalą wspólnie.
W dialogu istotny jest głos każdego, komu temat opieki jest bliski. Liczymy na opinie seniorów - również tych, którzy nie korzystają z usług opiekuńczych - ich rodzin, wolontariuszy, opiekunek i pracowników socjalnych. Do Gdyńskiego dialogu włączymy osoby odpowiedzialne za organizowanie i realizację usług, a także władze miasta.
Wymiana opinii nastąpi podczas cyklicznych spotkań organizowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Czas, miejsce i forma spotkań zaplanowane zostały tak, aby ułatwić dostęp wszystkim zainteresowanym. Osoby, które z różnych względów nie będą miały możliwości uczestniczenia w spotkaniach, zostaną odwiedzone w domach.
Czas dialogu przyczyni się do osiągnięcia nowej jakości opieki, a w rezultacie lepszej jakości życia najstarszych gdynian. Materialnym odzwierciedleniem tych szczególnych konsultacji będzie „Karta jakości usług opiekuńczych", zaś wypracowana metoda zbierania opinii znajdzie zastosowanie w innych kluczowych rodzajach usług społecznych, np. w obszarze wspierania rodzin czy usług związanych z problematyką bezdomności. 

ikona