Co nowego

48 milionów na remont Dworca Podmiejskiego

Dworzec Podmiejski po remoncie ma nawiązywać do swojej socrealistycznej architektury, fot. Paweł Kukla

Dworzec Podmiejski po remoncie ma nawiązywać do swojej socrealistycznej architektury, fot. Paweł Kukla

Trwa przetarg na wartą blisko 48 milionów złotych przebudowę Dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z peronem SKM i niezbędnymi systemami. Zabytkowy budynek doczeka się renowacji i odzyska dawny blask. To drugie postępowanie – pierwsze zostało unieważnione w zeszłym roku. Już niedługo dowiemy się, czy prace ruszą jeszcze w tym roku.

Jest na tyle nietypowy i charakterystyczny, że bardzo szybko zapada w pamięć podróżnych. Zabytkowy budynek, który pełni rolę dworca Szybkiej Kolei Miejskiej ma zostać odrestaurowany z zachowaniem wszystkich najważniejszych detali architektonicznych, pomieszczenia zostaną zaadaptowane m.in. pod kątem nowej infrastruktury technicznej, a oprócz tego powstanie też nowoczesny system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją.

Zmiany dosięgną też samego peronu SKM Gdynia Główna, z którego każdego dnia korzystają setki podróżnych.

Drugie podejście do remontu dworca


To zakres prac, które będzie musiała wykonać firma zgłaszająca się do przetargu ogłoszonego przez PKP SKM w Trójmieście. Kolejowa spółka wyceniła prace na nieco ponad 48 milionów złotych i czeka do 22 maja na oferty od wykonawców.

Przypomnijmy, że pierwsze podejście do wyłonienia firmy, która przywróci Dworcowi Podmiejskiemu dawny blask zostało unieważnione w listopadzie zeszłego roku. Wówczas jedyny oferent znacząco przekroczył zakładany maksymalny budżet.

Zabytkowa forma, estetyka i funkcjonalność


Co wizualnie zmieni się po remoncie? Zachowana ma zostać oryginalna stolarka (drzwi i okna), wyremontowany zostanie hol z kasami, a z poziomu ulicy na pewno w oczy będzie się rzucać usunięcie wszystkich konstrukcji, które zostały na przestrzeni lat dobudowane do pierwotnego budynku – dziś funkcjonują w nich lokale usługowe.

To nie koniec estetyzacji - wewnątrz znikną też reklamy. Docelowo charakterystyczny napis „Dworzec Podmiejski” na elewacji ma świecić po zmroku, a wszelkie elementy identyfikacji graficznej, jak tabliczki, szyldy i informacje mają być spójne i zgodne z historyczną architekturą.

Dokumentacja przetargowa - wizualizacja wschodniej elewacji budynku, mat. PKP SKM
Dokumentacja przetargowa - wizualizacja południowej strony elewacji, mat. PKP SKM
Dokumentacja przetargowa - przekrój budynku dworca, mat. PKP SKM
Dokumentacja przetargowa - przekrój budynku dworca, mat. PKP SKM

Wśród zmian na zewnątrz warto wspomnieć o wymianie nawierzchni peronu i remoncie tunelu łączącego go z dworcem, a poza tym nowe oblicze zyska też przestrzeń przed budynkiem – oprócz nowej kostki wykonawca będzie musiał zamontować nowe ławki i kosze na śmieci. Jak zapisano w dokumentacji, pojawią się także obrotowe, automatyczne drzwi.

Odnowiony dworzec już za trzy lata?


Sam budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna to przykład architektury socrealizmu. Został wybudowany w 1959 roku - cztery lata po wybudowaniu zasadniczej bryły Dworca PKP Gdynia Główna. Cały zespół dworca kolejowego, w skład którego wchodzi dworzec główny, dworzec podmiejski oraz kolumnowy pasaż łączący oba dworce został wpisany do rejestru zabytków województwa pomorskiego.

W związku z tym przy przebudowie budynku będzie obowiązywała ochrona konserwatorska. Dworzec Podmiejski będzie funkcjonował podczas prac – przyszły wykonawca musi zapewnić tymczasową konstrukcję do obsługi podróżnych. Cały remont powinien zakończyć się w połowie 2022 roku.

  • ikonaOpublikowano: 25.04.2019 08:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.04.2019 09:18
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze