Co nowego

Aktywność gdynian nagrodzona

Z najbardziej aktywnymi użytkownikami aplikacji gdynia.pl spotkali się prezydent Wojciech Szczurek oraz wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz // fot. Paweł Kukla

Z najbardziej aktywnymi użytkownikami aplikacji gdynia.pl spotkali się prezydent Wojciech Szczurek oraz wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz // fot. Paweł Kukla

02.01.2020 r.

Gdynianie bacznie obserwują miejską przestrzeń, a dzięki temu mają wpływ na zmiany w swojej okolicy. Mieszkańcy chętnie korzystają z aplikacji gdynia.pl i nowych rozwiązań technologicznych, jakie daje. Można dzięki niej nie tylko na bieżąco szukać najnowszych informacji o Gdyni, ale także w szybki i prosty sposób zgłosić usterki w miejskiej infrastrukturze i przestrzeni. Aplikacja działa od grudnia 2018 roku i w tym czasie mieszkańcy przesłali ponad 1500 zgłoszeń, a prawie 1300 z nich zostało pozytywnie rozpatrzonych i naprawionych. Dziesięciu użytkowników aplikacji, którzy przesłali najwięcej zgłoszeń za pomocą Asystenta Mieszkańca, zostało nagrodzonych za swoją aktywność. Spotkali się z przedstawicielami władz miasta, którzy wręczyli im drobne upominki.

Aplikacja miejska gdynia.pl została uruchomiona pod koniec 2018 roku. Mieszkańcy mogą tam skorzystać m.in. ze specjalnego modułu Asystent Mieszkańca. Pozwala on zgłaszać nieprawidłowości w przestrzeni publicznej miasta. Gdynianie chętnie korzystają z tej możliwości. Każdego dnia do systemu trafia kilkanaście nowych spraw. Ich tematyka jest bardzo szeroka i obejmuje m.in.: dzikie wysypiska, drogi, transport, wandalizmu, zieleń, zwierzęta, sygnalizację świetlną, oświetlenie ulic czy awarie wodociągów. Dzięki innowacyjnemu systemowi zgłoszenia trafiają bezpośrednio do właściwych służb miejskich. W ciągu minionego roku mieszkańcy przesłali w sumie 1548 różnego rodzaju zgłoszeń. 1263 z nich zostało skutecznie naprawionych - niektóre w zaledwie kilku godzin od zgłoszenia.

Władze miasta postanowiły wyróżnić dziesięciu gdynian, którzy najaktywniej korzystali z aplikacji i przesłali najwięcej zgłoszeń za pomocą Asystenta Mieszkańca. To oni przyczyniają się do tego, aby Gdynia zmieniała się na lepsze. Wyróżnieni spotkali się w czwartek, 2 stycznia, z prezydentem Wojciechem Szczurkiem oraz wiceprezydentem Bartoszem Bartoszewiczem.

Przystępując do pracy nad aplikacją mieliśmy przekonanie, że możemy zaprosić gdynian do współpracy. Tych wpisów nie traktujemy w formie przykrości, tylko radości, że mamy takich fantastycznych mieszkańców, którzy czują się współodpowiedzialni za miasto. Dostrzegają Państwo to, co jest istotne dla jakości życia. Dlatego chcielibyśmy przede wszystkim podziękować za aktywność. Są Państwo dla innych przykładem na to, że warto się angażować. Bo to od aktywności i tego jak będziemy włączać się do takich działań, zależy to jak wygląda Gdynia. Dzięki Panom i wszystkim, którzy podejmują taką aktywność obywatelską Gdynia może być lepsza i piękniejsza. Namawiamy, żeby zachęcać innych do korzystania z tej aplikacji – mówił podczas spotkania Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Kiedy zastanawialiśmy się nad nowymi rozwiązaniami i wprowadzeniem Asystenta Mieszkańca toczyliśmy dyskusje na temat potencjalnej ilości zgłoszeń i zainteresowania mieszkańców. Dostajemy różnego rodzaju zgłoszenia. Na niektóre nie mamy wpływu, bo dotyczą posiadłości prywatnych albo przestrzeni, która nie jest zarządzania przez miasto. Przede wszystkim usuwamy nielegalne wysypiska śmieci i reperujemy drogi – te rzeczy dominują w zgłoszeniach. To dobry moment, żeby podsumować działania, ale też podziękować za to, że między innymi dzięki Państwu udało się zmienić i rozwiązać wiele rzeczy w przestrzeni miejskiej. Aplikacja i Asystent Mieszkańca na pewno będą dalej rozwijane – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Wyróżnieni użytkownicy w podziękowaniu za działanie otrzymali drobne upominki - zaproszenia do Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji, Centrum Nauki Experyment, Gdyńskiego Centrum Filmowego oraz na mecz Arki Gdynia.

Bardzo spodobał mi się fakt wprowadzenia tej aplikacji, dlatego że to miejsce dla osób, które są miejskimi aktywistami. Super, że udało się wprowadzić w Gdyni takie rozwiązanie technologiczne. Bardzo się cieszę, że można szybko przesłać zgłoszenie i informacje służbom, dlatego jestem tak aktywny – mówi jeden z najaktywniejszych użytkowników aplikacji.

fot. Paweł Kukla

Współtwórz aplikację


W ciągu minionego roku aplikacja gdynia.pl i moduł Asystenta Mieszkańca zyskały nowe funkcjonalności. Dodano m.in. warstwę z granicami lasów. Dzięki takiemu rozwiązaniu, system rozróżnia zgłoszenia dotyczące dzikich wysypisk na terenie lasów, od tych w miejskiej przestrzeni i wysyła zgłoszenia bezpośrednio do pracowników Lasów Państwowych.

Od niedawna zgłoszenia przyjmowane są również przez pracowników Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych. W najbliższym czasie współpraca ta będzie się poszerzała o kolejne instytucje. Do tej pory zgłoszenia naprawiane były przez pracowników Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Straży Miejskiej, Wydziału Środowiska, Wydziału Ogrodnika Miasta, Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, Gdyńskiego Centrum Sportu oraz PEWIK GDYNIA Sp. z o.o.

Aplikacja gdynia.pl obsługiwana jest przez zespół Gdyńskiego Centrum Kontaktu (GCK). Każdy użytkownik, który ma pomysł na jej rozwój, spostrzeżenia dotyczące funkcjonalności lub inne uwagi – może skontaktować się z GCK wysyłając maila na adres: kontakt@gdynia.pl.

Szczegółowe informacje i linki do pobrania aplikacji są dostępne tutaj.

  • Z najbardziej aktywnymi użytkownikami aplikacji gdynia.pl spotkali się prezydent Wojciech Szczurek oraz wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz // fot. Paweł Kukla
  • Spotkanie z najbardziej aktywnymi użytkownikami aplikacji gdynia.pl // fot. Paweł Kukla
  • Spotkanie z najbardziej aktywnymi użytkownikami aplikacji gdynia.pl // fot. Paweł Kukla
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - uszkodzona huśtawka // źródło: GCK
  • Naprawiona huśtawka po przekazaniu informacji do odpowiednich służb // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji -nierówna kładka // źródło: GCK
  • Naprawiona kładka po przekazaniu informacji do odpowiednich służb // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - uszkodzone barierki // źródło: GCK
  • Naprawione barierki po przekazaniu informacji do odpowiednich służb // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - powalone drzewo // źródło: GCK
  • Uprzątnięte drzewo po przekazaniu informacji do odpowiednich służb // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - pozostawione śmieci // źródło: GCK
  • Uprzątnięte śmieci po przekazaniu informacji do odpowiednich służb // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - dziura w jezdni // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - wyrzucone butelki // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - dziura w chodniku // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - dziura w jezdni // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - porzycony pojazd // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - powalone drzewo // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - połamana huśtawka // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - uszkodzona studzienka // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - przewrócone ogrodzenie // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - uszkodzony wyświetlacz // źródło: GCK
  • Przykładowe zgłoszenie z aplikacji - zniszczona ławka // źródło: GCK