Uwaga! W sobotę PKO Gdynia Półmaraton. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu.
Co nowego

Branża, która się zmienia. Transport Week #wGdyni

Transport Week zgromadził w Gdyni ekspertów i praktyków z sektora transportu morskiego z regionu Morza Bałtyckiego. Pierwszego dnia uczestników międzynarodowej konferencji powitał w roli gospodarza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji, fot. Kamil Złoch

Transport Week zgromadził w Gdyni ekspertów i praktyków z sektora transportu morskiego z regionu Morza Bałtyckiego. Pierwszego dnia uczestników międzynarodowej konferencji powitał w roli gospodarza Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji, fot. Kamil Złoch

Oczy przedstawicieli bałtyckich portów i spółek związanych z gospodarką morską są zwrócone na Gdynię – właśnie ruszyła tegoroczna edycja konferencji Transport Week. To dwa dni pełne branżowej wiedzy, tematów poświęconych szansom i zagrożeniom oraz temu, czym żyje cały sektor w świetle wojny za wschodnią granicą.


Od wtorkowego poranka przestrzeń konferencyjna w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront wypełniła się dyskusjami poświęconymi transportowi i szeroko pojętej logistyce. Rozpoczęła się czternasta edycja Transport Week, która potrwa do środy, 15 marca.

Wszystko, co dzieje się na Bałtyku i w portach


Dla kogo jest przeznaczone to wydarzenie? Nie tylko dla przedstawicieli portów, w szczególności tych położonych w basenie Morza Bałtyckiego, ale i dla wszystkich podmiotów, które bezpośrednio lub pośrednio uczestniczą w transporcie drogą morską, łącznie z jego codziennym zabezpieczeniem zza komputerowego ekranu – grono adresatów tego wydarzenia jest naprawdę szerokie.

Tak samo jak lista tematów, które uda się poruszyć przez dwa dni spotkań w Gdyni. I tak: będzie okazja do przyjrzenia się sytuacji w bałtyckich portach od momentu wybuchu wojny w Ukrainie, będzie szansa na porozmawianie o tym, jak zadbać o cyberbezpieczeństwo transportu; będzie wreszcie miejsce na to, żeby przyjrzeć się zmianom w portowej infrastrukturze i zielonej transformacji.

- Rosyjska agresja na Ukrainę zmienia wiele, zmienia wiele również w ekonomii i handlu międzynarodowym, ma oczywiście przełożenie również na porty morskie i między innymi o tym będziemy rozmawiać, czyli co się wydarzyło w ostatnim roku i co się wydarzy w najbliższym czasie. (…) Jednocześnie mamy też inne wydarzenie, które dotyczy cyberbezpieczeństwa. Jak wiadomo, w obecnych czasach jest to temat bardzo ważny i możemy sobie wyobrazić, co może się stać, jeśli zostaną zaatakowane systemy portowe, systemy żeglugi. Jutro skręcamy z kolei bardziej w tematy klimatyczne, będziemy rozmawiać strategii klimatycznej portów morskich, będziemy pokazywać, jak różne porty podchodzą do tego tematu i jak określają swoje cele redukcji emisji gazów cieplarnianych – mówił o dwudniowym programie Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum – organizatora Transport Week 2023.





Branża spotyka się #wGdyni

 
To jednocześnie już czwarty raz, gdy gospodarzem Transport Week jest Gdynia. Gdzie indziej, jeśli nie w mieście, które „wyrosło” z potrzeby budowy nowoczesnego portu morskiego? Siłą rzeczy w dwudniowym programie wydarzenia przewijają się zatem lokalne wątki.

Na początek pierwszego dnia konferencji jej uczestników powitał okolicznościowym wystąpieniem Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Wiceprezydent Michał Guć podkreślił związek Gdyni z sektorem transportu morskiego i powitał uczestników Transport Week 2023, fot. Kamil Złoch
Wiceprezydent Michał Guć podkreślił związek Gdyni z sektorem transportu morskiego i powitał uczestników Transport Week 2023, fot. Kamil Złoch

- Cieszymy się, że ta konferencja na stałe zakotwiczyła w naszym mieście i mamy nadzieję, że dyskusje, które będą tutaj prowadzone będą się przekładały na praktykę, na rozwój gospodarki w Gdyni, w Polsce i basenie Morza Bałtyckiego – podkreślił Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Organizatorzy zadbali o to, aby i w tym roku na miejscu można było wysłuchać międzynarodowego grona prelegentów. Na liście znaleźli się dzięki temu m.in. przedstawiciele portów z Finlandii, Estonii, Szwecji, Danii czy Niemiec oraz osoby związane z cenionymi w branży firmami i podmiotami konsultingowymi.

- Jest to wydarzenie, które gromadzi praktyków z szeroko rozumianego biznesu portowo-morsko-logistycznego i, co ważne, tworzy płaszczyznę do dyskusji na temat przyszłości tej branży, która dla Gdyni, można powiedzieć, była branżą „założycielską”, bo przecież tak naprawdę powstał port, wokół którego rozwinęło się miasto. Dzisiaj ta branża przechodzi bardzo silne przeobrażenia. (…) Mówimy dzisiaj o przeobrażeniu szlaków transportowych, mówimy o tym, że tak naprawdę cała geografia transportu na naszych oczach tworzy się na nowo i teraz pytanie: jak różne podmioty, przedsiębiorstwa, ale również miasta znajdą swoje miejsce – mówił Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni, zawodowo ekspert rynku transportowego, wykładowca akademicki związany z tą tematyką.


Po pierwsze: bezpieczeństwo


Równolegle do głównego programu Transport Week 2023 w drugiej sali odbywały się panele skupione wokół cyberbezpieczeństwa. W tym roku na ten temat postawiono szczególnie mocno, bo i realia, w których funkcjonuje morski transport stały się szczególne – stąd okazja do poruszenia w międzynarodowym gronie kwestii m.in. wdrażania nowych, cyfrowych zabezpieczeń, bezpośrednich zagrożeń i ich typów dla całej gospodarki morskiej i sektora logistycznego.

Równolegle pierwszego dnia odbywały się panele tematyczne poświęcone cyberbezpieczeństwu. To właśnie ono jest najczęściej wymieniane przez przedstawcieli sektora transportu morskiego jako jedno z najbardziej aktualnych i najważniejszych wyzwań - ze względu na wojnę w Ukrainie, fot. Kamil Złoch
Równolegle pierwszego dnia odbywały się panele tematyczne poświęcone cyberbezpieczeństwu. To właśnie ono jest najczęściej wymieniane przez przedstawcieli sektora transportu morskiego jako jedno z najbardziej aktualnych i najważniejszych wyzwań - ze względu na wojnę w Ukrainie, fot. Kamil Złoch

Przygotowano też specjalne warsztaty dla uczestników, które w formie gry wprowadzają zainteresowanych w nowe regulacje prawne – unijną dyrektywę NIS i NIS 2 oraz w zarządzanie firmą właśnie w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Dwa dni dyskusji i warsztatów


Przed nami jeszcze dzień drugi Transport Week, który oprócz kilkugodzinnych paneli tematycznych (m.in. kwestie adaptacji bałtyckich portów do zmian klimatu i zmniejszenia śladu węglowego w transporcie morskim czy inwestycji w morskie farmy wiatrowe) przyniesie też podsumowanie tegorocznej edycji wydarzenia.

Organizatorami Transport Week 2023Actia Forum oraz Namiary – wydawca branżowego dwutygodnika „Namiary na Morze i Handel”. Partnerami wydarzenia są miasto Gdynia, Port Gdynia, Port Gdańsk, EY, Terramar, Hutchison Ports Gdynia, Polferries, Polski PCS, DHI oraz Awake.ai.

Ponadto swoim honorowym patronatem konferencję objęły też Baltic Ports Organization, ESPO (The European Sea Ports Organisation) i Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza.

Więcej informacji o programie wydarzenia, prelegentach i tematach tegorocznej edycji na stronie internetowej www.transportweek.eu.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 14.03.2023 15:30
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 15.03.2023 13:41
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze