Co nowego

Coraz bliżej elektrycznej PKM

Duże zainteresowanie przetargiem sprawia, że już za kilka lat linię PKM będzie mógł obsługiwać elektryczny tabor. Na zdjęciu przystanek PKM Gdynia Stadion, fot. Karol Stańczak / archiwum

Duże zainteresowanie przetargiem sprawia, że już za kilka lat linię PKM będzie mógł obsługiwać elektryczny tabor. Na zdjęciu przystanek PKM Gdynia Stadion, fot. Karol Stańczak / archiwum

Aż jedenaście ofert, z czego trzy mieszczące się w planowanej kwocie inwestycji – wszystko wskazuje na to, że wkrótce uda się wyłonić wykonawcę, który zajmie się elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oznacza to, że pasażerowie z całego Pomorza, a więc również z Gdyni, będą mogli korzystać z bardziej ekologicznego taboru. Dodatkowo powstanie też nowy przystanek Gdańsk Firoga.


Pomorska Kolej Metropolitalna, do której gdynianie zdążyli się już przyzwyczaić i z której chętnie korzystają w codziennych podróżach, wkrótce doczeka się wartej kilkadziesiąt milionów złotych elektryfikacji. To dobre wieści dla wszystkich pasażerów. Dzięki inwestycji będą oni mogli poruszać się na całej linii bardziej ekologicznymi, elektrycznymi pociągami.

Duże zainteresowanie przetargiem


Swoje oferty w ramach ogłoszonego przez PKM przetargu na elektryfikację połączoną z budową nowego przystanku Gdańsk Firoga złożyło aż 11 firm z całej Polski. Wśród propozycji 3 oferty zmieściły się w zakładanym budżecie, a kolejne 3 są zbliżone do planowanej kwoty inwestycji, która wynosi 67,8 mln złotych.

Oznacza to, że po analizie ofert najprawdopodobniej uda się wyłonić wykonawcę inwestycji. Jedynym kryterium jest cena (100%), w tym cena zamówienia podstawowego (95% punktów) i cena zamówienia opcjonalnego (5 % punktów). Wybrany wykonawca będzie miał 21 miesięcy na wykonanie prac, licząc od momentu podpisania umowy. PKM posiada już gotowy projekt budowlany i pozwolenia na budowę.


Elektryfikacja linii PKM w latach 2021-2023 - film promocyjny PKM

Elektryfikacja i nowy przystanek

– Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą przed pandemią jeździło ponad 4 miliony pasażerów rocznie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Projekt o nazwie „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” obejmuje budowę sieci trakcyjnej na liniach kolejowych nr 248 i 253 wraz z włączeniem w linie kolejowe 201 i 202, budowę nowego przystanku osobowego PKM Gdańsk Firoga oraz rozbudowę istniejącej infrastruktury technicznej i telematycznej. PKM przewiduje też opcję budowy dodatkowych 4 rozjazdów, jeśli okaże się to konieczne.

Samorządy za rozwojem PKM


Przypomnijmy, że pomorscy samorządowcy już wcześniej deklarowali chęć rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W kwietniu 2019 roku podpisano deklarację dotyczącą rozwoju kolei w perspektywie 2030.

Lokalne samorządy zobowiązały się w ten sposób m.in. do zabezpieczenia planistycznego terenów w otoczeniu węzłów i przystanków, określenia planów rozwoju infrastruktury dopasowanych do specyfiki i potrzeb konkretnych lokalizacji i wdrożenia integracji kolejowo-autobusowej.

W imieniu Gdyni deklarację podpisała wówczas wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała. Jednym z działań spełniających założenia deklaracji jest właśnie elektryfikacja całej linii PKM.

  • ikonaOpublikowano: 24.02.2021 19:00
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 24.02.2021 19:30
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze