Co nowego

Cyfrowe wejścia i wyjścia z portu

Nowy moduł maklerski to rozwiązanie, które polega na cyfryzacji zgłoszeń o wejściu lub wyjściu statków z gdyńskiego portu, fot. Anna Michalak / zdjęcie z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie”

Nowy moduł maklerski to rozwiązanie, które polega na cyfryzacji zgłoszeń o wejściu lub wyjściu statków z gdyńskiego portu, fot. Anna Michalak / zdjęcie z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie”

Statki wchodzące do gdyńskiego portu lub wychodzące z niego będą dopełniać formalności poprzez elektroniczny system. Na razie to rozwiązanie działa w formie testów, a po ich pomyślnym zakończeniu digitalizacja stanie się obowiązkowa. To tzw. moduł maklerski Port Community System.


Rozwój technologiczny zmienia dobrze znane procedury. Nowe rozwiązanie pozwoli załogom statków, które wchodzą do Portu Gdynia lub go opuszczają na dopełnienie niezbędnych formalności w uproszczonej, elektronicznej formie. To dość istotna zmiana dla branży, która przez ostatecznym wdrożeniem w gdyńskim porcie musi najpierw przejść etap testów.

Formalności w elektronicznej formie


To moduł maklerski PCS (Port Community System), który opracowała spółka Polski PCS. Korzystają z niego przedstawiciele armatorów, którzy dzięki nowemu, innowacyjnemu narzędziu mogą wykonać kilka ważnych czynności: zgłoszenie do dyspozytora, zgłoszenie tzw. pre-arrival, zgłoszenia ewidencyjne czy dostęp do planera zawinięć. To podstawowe działania, które pozwalają na bezpieczną obsługę jednostek w gdyńskim porcie, a teraz staną się one bardziej zautomatyzowane.

- Zastosowanie modułu maklerskiego PCS umożliwia bezpieczną i inteligentną wymianę informacji w zakresie logistyki oraz obsługi statków i towarów. Moduł ten będzie wspomagać i koordynować wykorzystanie infrastruktury portowej Portu Gdynia, podnosząc efektywność obrotu ładunkowego – wyjaśnia w komunikacie Port Gdynia.

Moduł maklerski to zresztą więcej nowych możliwości – port może liczyć przede wszystkim na tzw. reużywalność informacji, wymieniając je w ramach współpracy m.in. z agentami morskimi, partnerami, głównym portowym dyspozytorem czy firmami świadczącymi specjalistyczne usługi pilotażowe i holownicze. W przyszłości system PCS ma zostać jeszcze rozbudowany o nowe funkcje, które usprawnią procesy obsługi statków i ładunków w gdyńskim porcie.

Jak powstało nowoczesne rozwiązanie? To element digitalizacji portów morskich w Polsce, czyli jeden z priorytetów wskazanych w rządowym „Programie rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”.

Najpierw testy, później obowiązek


Aktualnie nowy moduł maklerski znajduje się w fazie testowania, a sam Port Gdynia zachęca swoich kontrahentów, aby aktywnie korzystali z rozwiązania i sprawdzali jego funkcjonalność. Jak to zrobić? Należy skorzystać z platformy dostępnej pod adresem polskipcs.pl, wcześniej zakładając konto przez bezpośredni kontakt z portalem, podając kluczowe firmowe dane. Wewnątrz działa też elektroniczny system obsługi zgłoszeń, w którym armatorzy mogą zgłaszać swoje uwagi i wnioski dotyczące tego, jak działa moduł.

Co dalej? Po fazie testów, jeśli nie wskażą na żadne poważne uchybienia i poprawki, Port Gdynia zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z nowego modułu PCS. Obowiązek będzie dotyczył wypełnienia wszystkich formalności związanych ze zgłaszaniem wejścia statku do portu lub jego opuszczenia.

  • ikonaOpublikowano: 22.02.2022 14:15
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.02.2022 08:22
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Najnowsze