Co nowego

Fortepiany Wolności w Gdyni – klasyka, film i samplery

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

04.07.2019 r.

„Fortepiany Wolności” to cykl kameralnych koncertów zainaugurowany w ubiegłym roku dziesięcioma recitalami. Występy odbywały się w przestrzeni miejskiej Łodzi, w miejscach, które były zaskakujące i dla publiczności, i dla wykonawców. Innowacyjne podejście do formuły koncertów sprawiło, że cieszyły się one powodzeniem wśród publiczności oraz zainteresowaniem mediów. 
 
Tak dobre przyjęcie sprawiło, że w 2019 r. fortepianowa opowieść tym razem zostanie skierowana do młodej publiczności najpopularniejszych letnich festiwali: łódzkiego Foto Festiwalu, katowickiego Off Festivalu, wrocławskich Nowych Horyzontów, Dwóch Brzegów w Kazimierzu Dolnym oraz gdyńskiego Open’er Festivalu. Każda z tych imprez od lat wzbogaca polską kulturę, a uczestnicy dzięki żywemu kontaktowi z kulturą są uwrażliwiani na świat, który ich otacza. Otwarta formuła koncertów z cyklu „Fortepiany Wolności” jest zbliżona do popularnych flash mobów.
 
Program poszczególnych gdyńskich recitali zostanie ściśle powiązany ze specyfiką wspomnianych festiwali oraz zainteresowaniami, jakie wykazuje ich publiczność. Poza obecnymi w zeszłym roku arcydziełami: T. Sikorskiego, P. Szymańskiego, K. Głowickiej, wykorzystany zostanie idiom filmowy, jazzowo-rockowy oraz elektroniczny. W Gdyni do gwiazd młodej pianistyki klasycznej: M. Walentynowicz - dołączą mistrzowie improwizacji: J. Duda, K. Sokołowski.
 
Program wydarzeń Fortepiany Wolności w Gdyni:

  • Muzeum Emigracji w Gdyni, 5 lipca, 18:00 - Joanna Duda gra Bacewicz, Sikorskiego i Lutosławskiego 
  • Konsulat Kultury w Gdyni, 6 lipca, 12:00 - Małgorzata Walentynowicz gra Głowicką 
  • Muzeum Miasta Gdyni, 7 lipca, 12:00 – Kuba Sokołowski gra Koniecznego i Pawlika

Wstęp na wszystkie koncerty „Fortepianów Wolności” jest bezpłatny. Ideą projektu „Fortepiany Wolności” jest nie tylko dostarczenie odbiorcom niezwykłych, muzycznych wrażeń, ale przede wszystkim, dzięki niezwykłej artystycznej podróży poprzez style muzyczne, odkrycie niezwykłych imprez oraz miejsc budujących świadomość kulturową. Organizatorzy chcą również zaprezentować jak wciąż fascynującym instrumentem jest fortepian, a muzyka -bez względu na styl bądź repertuar - na nim wykonywana jest uniwersalnym językiem.
 
„Fortepiany Wolności” dedykowane ważnym letnim festiwalom, to wydarzenie towarzyszące 11. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit. Łódzki festiwal od lat stara się o podnoszenie kwalifikacji osób związanych z polską kulturą muzyczną poprzez warsztaty, spotkania, prelekcje, unikatowe koncerty, szkolenia oraz właśnie nietuzinkowe, często zaskakujące działania w przestrzeni publicznej.
 
I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na 11. edycję Soundedit! Zapraszamy na "Fortepiany Wolności". Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.

fot. materiały prasowe 

Fortepiany Wolności 2019 - edycja festiwalowa – biogramy artystów

5 lipca, 18:00 - Joanna Duda gra Bacewicz, Sikorskiego i Lutosławskiego - Muzeum Emigracji w Gdyni

Joanna Duda, to artystka wszechstronna, udzielająca się na muzycznym (kompozycja, produkcja, improwizacja) i wizualnym (instalacja, video – art) polu. Jej głównymi środkami przekazu są fortepian i układy scalone. W twórczości solowej artystka porusza się na pograniczu elektroniki i akustyki, improwizując na fortepianie jak i operując starannie przygotowanymi samplami. Nie stroni od czarnej taśmy i pozornej brzydoty zdezelowanych instrumentów. Obecnie jej dwa główne projekty to Joanna Duda solo (niedawno wydana płyta „Keen” pod szyldem Alpaka Records oraz Joanna Duda Trio koncertujące w Kanadzie. Kompozytorka jest twórczynią cyklu instalacji „Track(s)”, video „Flow” (prezentowanego m.in. w: Hamburger Bahnhof), serii video „Pamięć Wody” (kooperacja polsko - japońska) oraz instalacji o tym samym tytule.
Pianistycznie i kompozytorsko wspomaga Kwintet Wojtka Mazolewskiego odnoszącego sukcesy w Polsce i zdobywającego serca publiczności na wszystkich kontynentach. Wykonuje także muzykę współczesną oraz komponuje i produkuje muzykę do spektakli teatralnych. Joanna Duda występowała już chyba na całym Świecie łącznie z Grenlandią. Joanna Duda występowała między innymi w Tokio, Kaliningradzie, Pekinie, Singapurze, Delhi, Szanghaju, Istambule, Bukareszcie, Budapeszcie, Berlinie, Weimarze, Londynie, Dublinie, Oslo, a nawet na Grenlandii.

Joanna Duda, fot. materiały prasowe

6 lipca, 12:00 - Małgorzata Walentynowicz gra Głowicką - Konsulat Kultury w Gdyni

Małgorzata Walentynowicz to nie tylko jedna z najzdolniejszych, ale też najbardziej radykalnych estetycznie oraz politycznie polskich pianistek. W słynnym już projekcie „Serie Rose” badała świat kobiecej erotyki, między innymi imitując orgazm przy pomocy samplera. I może właśnie o to chodzi? O przełamanie hermetycznego, pretensjonalnego i wyzutego ze zmysłowości męskiego stereotypu.
Pianistka uczestniczyła w wielu prawykonaniach utworów muzyki współczesnej, współpracowała z dyrygentami i kompozytorami, takimi jak: Wolfgang Rihm, Beat Furrer, Johannes Schöllhorn, Caspar Johannes Walter, Hans Zender, Walter Nußbaum, Franck Ollu i Jürg Wyttenbach.
Występowała i koncertowała na wielu cenionych i uznanych festiwalach. Obecnie obok aktywnego życia koncertowego, uczy wykonawstwa muzyki współczesnej w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze. Od 2010 r. jest wykładowczynią Akademii Muzycznej im Stanisława Moniuszki w Gdańsku, przedmiot: wstęp do improwizacji. W 2015 r. obroniła tamże doktorat w zakresie sztuk muzycznych, „Twórczość fortepianowa Pierra Jodlowskiego w kontekście muzyki elektronicznej”, a jej promotorem był Zygmunt Krauze.

Małgorzata Walentynowicz, fot. materiały prasowe

7 lipca. 12:00 - Kuba Sokołowski gra Koniecznego i Pawlika - Muzeum Miasta Gdyni

Twórczą drogę Kuby Sokołowskiego przez lata określała historia nowoczesnego fortepianu jazzowego, zgłębiana i rozwijana w brooklyńskim konserwatorium School for Improvisational Music oraz w ramach autorskiej formacji Magnolia Acoustic Quartet. Z czasem okazało się, że upragnionej artystycznej wolności nie odnalazł w gatunku będącym jej popularnym synonimem, lecz w - rzekomo sztywnej i konwencjonalnej – muzyce współczesnej. Może dlatego, że Sokołowski nie szukał inspiracji w jej głównym – warszawsko-jesiennym nurcie, lecz na jego obrzeżach. Na mistrza wybrał Szabolcsa Esztenyiego, wybitnego outsidera awangardowej sceny polskiej i węgierskiej. Muzyków dzielą dwa pokolenia, jednoczy - unikatowe połączenie minimalizmu, swobodnej improwizacji oraz radyklanych eksperymentów brzmieniowych. W końcu Esztenyi zdradził uczniowi tajniki nigdy nie zapisanych, przez dekady żyjących tylko w jego pamięci „muzyk kreowanych”. Ten cykl jest fascynującą wyprawą w świat fortepianu totalnego. Poczciwy instrument Chopina zamienia Esztenyi w monumentalny dzwon, egzotyczny zestaw perkusyjny albo akustyczny syntezator. Jednak w Gdyni Sokołowski zaprezentuje repertuar złożony z utworów Zygmunta Koniecznego i Włodzimierza Pawlika.

Jakub Sokołowski, fot. materiały prasowe