Co nowego

„Kocham, lubię, szanuję. Nie biję!”

Grafika opisująca sygnał pomocy: pokaż dłoń, zegnij kciuk i zaciśnij całość w pięść // mat. Canadian Women's Foundation

Grafika opisująca sygnał pomocy: pokaż dłoń, zegnij kciuk i zaciśnij całość w pięść // mat. Canadian Women's Foundation

W czwartek, 25 listopada w Gdyni ruszyła 13. edycja ogólnoświatowej kampanii społecznej „Biała wstążka”. Akcja symbolizuje brak zgody na przemoc stosowaną przez mężczyzn wobec kobiet. To dobry moment, aby przypomnieć o międzynarodowym geście „Signal for help”, który opracowała Canadian Women's Foundation. Kanadyjska organizacja pomaga kobietom, dziewczynom i osobom zróżnicowanym pod względem płci. 

 
Pandemia COVID-19 i domowa izolacja spowodowały gwałtowny wzrost przemocy domowej – zarówno w stosunku do kobiet, jak i dzieci. Jak pokazują policyjne statystki, w kwietniu br. w Polsce z telefonu zaufania korzystano dwa razy częściej niż przed wybuchem pandemii. Tylko że ofiary przemocy nie zawsze mogą zadzwonić albo głośno poprosić o pomoc.

Poza tym problem przemocy nie ogranicza się jedynie do czterech ścian. Coś niepokojącego i złego może wydarzyć się wszędzie: na ulicy, w samochodzie czy sklepie. Organizacja Canadian Women's Foundation opracowała prosty gest – „Signal for help” (sygnał pomocy), który pomaga ofiarom dyskretnie poprosić o pomoc. I choć stworzono go z myślą o przemocy domowej, okazuje się, że działa też w innych sytuacjach. Jak wygląda taki gest? To otwarta dłoń ze zgiętym kciukiem, którą potem trzeba zacisnąć w pięść.

Podczas opracowywania znaku organizacja konsultowała się ze środowiskami osób niesłyszących. Aby jednak nie było żadnych wątpliwości, poinformowała na swojej stronie, że sygnał ten nie pochodzi z języka migowego i nie ma żadnego innego znaczenia.

„Biała wstążka”

Na zdj. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, fot. Kamil Złoch
Na zdj. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek z symboliczną białą wstążką, fot. Kamil Złoch

Z kolei kampania społeczna „Biała wstążka” potrwa do 10 grudnia. Do akcji tradycyjnie przyłączyli się: prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydenci: Michał Guć, Bartosz Bartoszewicz, Marek Łucyk oraz dyrektor Urzędu Miasta Gdyni – Rafał Klajnert.

Głównymi organizatorami gdyńskiej edycji są w tym roku: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Zespół Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych.

Ponadto w akcję aktywnie włączyły się też inne szkoły i instytucje, m.in: Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 i 2, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia, gdyńska policja i prokuratura, stowarzyszenie „Ovum” oraz Klub 3. Flotylli Okrętów. Prezydent Wojciech Szczurek po raz kolejny objął honorowy patronat nad tym wydarzeniem.

Na zdj. (u góry, od lewej): Michał Guć, Bartosz Bartoszewicz, Marek Łucyk i Rafał Klajnert, fot. Kamil Złoch, Magda Śliżewska
Na zdj. (u góry, od lewej): Michał Guć, Bartosz Bartoszewicz, Marek Łucyk i Rafał Klajnert, fot. Kamil Złoch, Magda Śliżewska

W ramach kampanii przygotowano także konkurs. Gdyńscy uczniowie mieli za zadanie nagrać filmy, które poruszają temat przemocy wobec kobiet.

W tym roku zwyciężyła praca przygotowana przez uczniów Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Zasłużonych Ludzi Morza. Spot wyreżyserowała Lamia Bożek, a wystąpili w nim: Maja Sobisz, Jakub Kuczkowski, Kamil Krzynówek i sama reżyserka.



Wyróżniono także spot przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych. I to właśnie w ich filmie pojawia się wspomniany wyżej znak pomocy opracowany przez kanadyjską organizację.

Reżyserem spotu i jednym z aktorów jest Kamil Rogowski. Poza nim w filmie wystąpiły również m.in.: Sandra Malottki i Amelia Święcka.

  • ikonaOpublikowano: 27.11.2021 09:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (m.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.11.2021 14:19
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze