Co nowego

Parkingi… dla pieszych. Zbadajmy gdyńskie Wzgórze!

„Pieszy też człowiek” - do przygotowania projektu posłużą wyniki internetowych ankiet dotyczących parkowania, mat. Traffic Design

„Pieszy też człowiek” - do przygotowania projektu posłużą wyniki internetowych ankiet dotyczących parkowania, mat. Traffic Design

Czy na Wzgórzu św. Maksymiliana, pośród zaparkowanych wzdłuż ulic aut i w miejscu dzikich parkingów mogą powstać miejsca przyjazne dla pieszych? Jeśli podobnie jak Traffic Design, studenci PG i duet Michał Kubieniec / Grzegorz Layer wierzysz, że to możliwe – weź udział w parkingowej ankiecie. To baza dla projektu „Pieszy też człowiek”, który ma odmienić wizerunek tej przestrzeni.

Mieszkańcy podzielą się swoimi odczuciami i przyzwyczajeniami, a wyniki ankiet pozwolą na wypracowanie małych metamorfoz miejsc, które kojarzą się głównie z zaparkowanymi samochodami. Gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design łączy siły ze studentami Politechniki Gdańskiej oraz katowickim aktywistą Michałem Kubieńcem i architektem Grzegorzem Layerem, zabierając się jednocześnie do przygotowywania projektu „Pieszy też człowiek”.

Głos dla pieszych i parkujących


Pod lupę projektantów trafia gdyńskie Wzgórze św. Maksymiliana i dzielnicowe drogi, a konkretniej – kwestia wszechobecnych samochodów. Internetowa ankieta (którą można znaleźć TUTAJ) to pierwszy krok do zmiany oblicza takich ulic, jak np. ul. biskupa Dominika, z naciskiem na przestrzeń wykorzystywaną jako parking, która z założenia wcale nim nie jest. Ankieta to kilkanaście pytań m.in. o przyzwyczajenia parkingowe i częstotliwość korzystania z postoju w tej okolicy.

- Tworzymy projekt, który będzie dostępny do zrobienia dla samych mieszkańców w formie „do it yourself”. Efektem ankiety będą wyniki, które posłużą projektantom do stworzenia małych, przenośnych mebli i form przestrzennych. Będzie można je umieścić w przestrzeniach takich jak trawniki i wszędzie tam, gdzie miejsce nielegalnie okupują auta. Będzie to jeden z siedmiu projektów, które tej jesieni pojawią się na Wzgórzu podczas Biennale 2020 – mówi Monika Domańska z Traffic Design.

Przykład z Katowic


Do współpracy zaproszono ludzi, których niewątpliwym atutem będzie świeże spojrzenie. Michał Kubieniec to aktywista i przedsiębiorca prowadzący sklep i kawiarnię Geszeft w Katowicach, członek Stowarzyszenia Moje Miasto i współtwórca Kolektywu Miastoprojekt. W możliwości projektowania zmian na Wzgórzu św. Maksymiliana szczególnie ujęło go podobieństwo do dzielnicy, z którą jest związany na co dzień – katowickiej Koszutki. Grzegorz Layer, również związany z Katowicami, to ceniony młody architekt, który miał już okazję kilkukrotnie projektować m.in. rewitalizacje zaniedbanych katowickich podwórek w ramach programu Plac na Glanc.
 
Projekt „Pieszy też człowiek” będzie miał swoją premierę właśnie podczas tegorocznego Biennale Trafic Design, zaplanowanego na jesień. Pozostałe projekty, które jeszcze w tym roku zmienią miejską przestrzeń Gdyni na razie są owiane tajemnicą.

O Traffic Design


Przypomnijmy, że poprzednie biennale, zorganizowane między 30 sierpnia a 15 września 2018 roku przyniosło m.in. odświeżenie identyfikacji wizualnej kultowego baru mlecznego „Słoneczny”, charakterystyczny napis „Zażółć gęślą jaźń” na ul. Żeromskiego czy metamorfozy elewacji gdyńskich budynków utrzymane w duchu modernizmu.

Samo stowarzyszenie Traffic Design było z kolei wielokrotnie nagradzane za realizowane projekty, a ich dzieła wpisały się już na stałe w miejską przestrzeń Gdyni – to chociażby akcje Re:Design, nowy szyld Targowiska Orłowo, Mapy Sentymentalne czy charakterystyczne murale. Fani dobrego designu regularnie edukują też lokalną społeczność, opracowując do tej pory np. poradnik dobrych praktyk szyldziarskich dla właścicieli małych biznesów.

  • ikonaOpublikowano: 01.07.2020 08:30
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 01.07.2020 12:03
  • ikonaZmodyfikował: Kamil Złoch
ikona

Zobacz także

Najnowsze