Co nowego

„Pociąg do miasta” – artyści już na pokładzie

Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Pociągu do Miasta” to fascynująca podróż po Gdyni szlakiem najciekawszych polskich spektakli offowych // zdjęcie archiwalne, fot. Krzysztof Winciorek

Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Pociągu do Miasta” to fascynująca podróż po Gdyni szlakiem najciekawszych polskich spektakli offowych // zdjęcie archiwalne, fot. Krzysztof Winciorek

Wiemy, kto wystąpi podczas ósmej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do miasta” i jakie spektakle zaprezentują artyści. To offowe grupy teatralne z Wrocławia, Szczecina, Krakowa i Gdyni. Tegoroczna odsłona wydarzenia potrwa od 8 do 13 sierpnia. Hasłem przewodnim jest „Stacja Sanatorium”.


Artystów, którzy zagrają podczas „Pociągu do miasta”, łączy to, że są ciekawi świata, świadomie balansują na granicy nowoczesnego teatru i nieustannie poszukują nowych sposobów ekspresji.

Spektakle będą prezentowane poza murami teatru, w przestrzeni miasta. Motyw przewodn tegorocznej edycji festiwalu to sanatorium. W ten sposób organizatorzy chcą pokazać, że teatr może być również świetną kuracją i dawać wytchnienie.

Komisja konkursowa miała twardy orzech do zgryzienia. Chętnych do wystąpienia na festiwalu było wielu – nadesłano siedemdziesiąt zgłoszeń. Po burzliwych obradach jury wybrało sześć przedstawień, które będzie można zobaczyć w Gdyni. Listę spektakli prezentujemy poniżej.

„Historja” Teatru na faktach z Wrocławia


To spektakl dokumentalny w reżyserii Doroty Bator. Scenariusz jest oparty na rozmowach z bajarzami i ludźmi zajmującymi się baśniami w Polsce. Bazuje na opowieści o stracie, która koresponduje z prawdziwymi wydarzeniami z życia jednej z bohaterek przedstawienia. Spektakl łączy teatr dokumentalny z teatrem formy.

„Chłopaki. Prawo głosu” w wykonaniu Kolektywu Kobietostan z Wrocławia


To przedstawienie o spotkaniu artystek z mężczyznami, których poznały w zakładach karnych podczas prowadzonych przez nie warsztatów teatralnych. Kobiety z jednej strony wyrażają obawy i lęki, których doświadczają wchodząc w proces twórczy z mężczyznami. Z drugiej – tworzą nielinearną opowieść o wydobywaniu wrażliwości i o godności, która staje się głębszą refleksją na temat społeczeństwa. Artystki starają się zrozumieć, z czego wynika społeczne ciśnienie na toksyczną męskość, które krzywdzi zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Spektakl wyreżyserowała Weronika Fibich z Kolektywu Kobietostan.

„Mury krzyczą albo uliczna śpiewka” Nieformalnego Kolektywu Czy z Wrocławia


Spektakl to obraz naszych czasów, ale też uparcie powracających obsesji ludzkości. Co mówi o nas współczesne Lascaux, które mijamy codziennie? Jaką piosenkę nuci dzisiejsza ulica? Scenariusz napisali Magdalena Drab i Albert Pyśk, tworząc teksty piosenek z napisów na ulicznych murach.



„A ja żyję bardzo” Teatru KANA i Fundacji pod Sukniami ze Szczecina


To teatralne spotkanie, które wokół twórczości i postaci Piotra Gęglawego (autora licznych tekstów i rysunków zebranych m.in. w tomiku „Gołe Baby”) zbudowali Romek Zańko i Paweł Niczewski przy wsparciu Ewy Galicy. Widzowie poznają pingwiny, które uczą fruwać anioły. Będzie też Ziemniak zakochany w Grubej Cebuli oraz wilk Adam, który bał się bać. Co wyniknie ze zderzenia tak różnych światów i wrażliwości?

„Echa” Teatru Migro z Krakowa


Spektakl bez słów, inspirowany książką Agnieszki Pajączkowskiej – „Wędrowny zakład fotograficzny”. To impresja na temat Kresów Wschodnich. Opowiada o zapomnianych miejscach, ludziach i przedmiotach, które zostają. Odwołuje się do wspomnień, ale również pamięci przyszłych pokoleń.

Przedstawienie jest nie tylko opowieścią o przeszłości, ale również zaproszeniem do przyjrzenia się własnym korzeniom. Wyreżyserowała je Monika Kozłowska.



„Nie/znajomi” Teatru Gdynia Główna


Spektakl „Nie/znajomi” w reżyserii Ewy Ignaczak i Marka Kościółka to próba pokazania na scenie życia uczniów gdyńskiej szkoły, którzy przyjechali do Polski z Ukrainy, Białorusi i Gruzji. Scenariusz pomogli napisać bohaterowie przedstawienia. Nastolatkowie opowiedzieli o systemie nauczania w ich ojczyznach, różnicach kulturowych i wyjeździe do Polski.

Celem spektaklu jest przybliżenie ludziom prawdziwej historii migrantów/uchodźców (kim są, skąd pochodzą, dlaczego przyjechali do Polski, jak się czują w nowym miejscu), pokazanie różnic kulturowych i tego, co jest wspólne u obu grup.

O festiwalu


„Pociąg do miasta” jest organizowany od 2015 roku. Gromadzi szerokie grono widzów z Trójmiasta i innych rejonów Polski. Festiwal nie ma charakteru konkursu. Prezentowane spektakle nie rywalizują ze sobą. Pokazywane są tam propozycje teatralne, które najlepiej oddają główny temat tegorocznej edycji. Każdy ze spektakli zostanie zaprezentowany w miejscu, które będzie korespondowało z jego tematyką lub formą.

Podczas sześciu festiwalowych dni (8-13 sierpnia) publiczność będzie mogła zobaczyć sześć przedstawień (każde zostanie zaprezentowane dwa razy). Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na stronie internetowej Teatru Gdynia Główna.

ikona

Najnowsze