Co nowego

Powtórny przetarg na Węzeł Chylonia

Wizualizacja placu Dworcowego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr.graf. P. Lewinowicz.

Wizualizacja placu Dworcowego w Chyloni po wybudowaniu węzła integracyjnego, mat. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, opr.graf. P. Lewinowicz.

Przetarg, który miał wyłonić wykonawcę Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia zostanie unieważniony. Jedyna złożona oferta opiewała na kwotę dwukrotnie większą niż ta, jaką Miasto Gdynia przeznaczyło na sfinansowanie inwestycji. Władze Gdyni zapowiadają ogłoszenie kolejnego postępowania i liczą na większe zainteresowanie rynku. Trwają pozostałe prace, prowadzone w ramach realizacji projektu unijnego: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”.

Inwestycja na Chyloni, której dotyczy powtórny przetarg, obejmuje całkowitą przebudowę Placu Dworcowego, budowę nowego parkingu podziemnego, budowę ścieżki rowerowej na Kartuskiej i przebudowę sieci trakcyjnej dla trolejbusów. 30.11.2018 roku miało miejsce otwarcie ofert przetargowych w pierwszym przetargu. Przypomnijmy, że jedyną firmą, która się zgłosiła, był warszawski Budimex SA. Oferta wyniosła 60 529 669,17 zł brutto, z okresem gwarancji i rękojmi wynoszącym 8 lat, a deklarowany czas wykonania prac to 96 tygodni. Miasto przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 30 912 541,40 brutto.

 - To inwestycja, z której z pewnością nie zrezygnujemy. Powtórzymy przetarg. Chcemy wybudować węzeł integracyjny w Chyloni za realną kwotę. Nie możemy akceptować tak dużych różnic w cenach. To jeden z naszych projektów strategicznych, a na jego realizację czekają mieszkańcy. Przez kilka najbliższych miesięcy będziemy przygotowywać kolejne, równie ważne dla Gdyni - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.  

Jak zmieni się Plac Dworcowy

Projekt zakłada utworzenie podziemnego parkingu park&ride na około 140 miejsc wraz z infrastrukturą towarzyszącą i budynkiem toalet. Z parkingu będzie prowadziło bezpośrednie przejście na perony SKM-ki. Na miejscu powstaną także naziemne miejsca postojowe na krótki postój i zadaszony parking dla około 50 rowerów. Będą też miejsca dla taksówek. Węzeł uzupełnią wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, czytelne tablice z informacją pasażerską. Cała inwestycja ma ułatwić przesiadanie się z kolejki SKM do komunikacji autobusowej i trolejbusowej, a kierowców zachęcać do pozostawienia auta i kontynuowania podróży kolejką SKM.  

Nie tylko Węzeł Chylonia

Budowa Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia jest elementem większego projektu pod nazwą „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”. To obecnie jeden z największych projektów infrastrukturalnych Miasta Gdyni, dzięki któremu znacząco poprawi się jakość podróżowania komunikacją miejską po Gdyni. Projekt nie ogranicza się do inwestycji, związanych z Chylonią. Ma zasięg ogólnomiejski.

- Wszystkie inwestycje, realizowane ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” mają na celu ułatwienie mieszkańcom poruszanie się po mieście komunikacją zbiorową. Powinno to zachęcić do jeszcze częstszego korzystania z autobusów i trolejbusów i na to liczymy. Mniej aut na drogach to większy komfort życia dla wszystkich – dodaje Marek Łucyk.

Na ukończeniu są już prace na ulicy Morskiej. Ten główny trakt komunikacyjny, prowadzący na Chylonię i dalej wyprowadzający ruch na drogę krajową S6 jest poddawany modernizacji. W trakcie budowy są buspasy, które doskonale się sprawdziły choćby na ulicy Kieleckiej i na które czekają pasażerowie gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie na wybór firmy, która wykona przebudowę kilkunastu zatok dla autobusów i trolejbusów. Wyremontowane zostaną wybrane przystanki w Śródmieściu, na Dąbrowie, Małym Kacku, Karwinach, Pustkach-Cisowskich i w Orłowie. Większość z zatok będzie przebudowana w taki sposób, by były przyjazne dla pasażerów wsiadających i wysiadających z pojazdów, a zwłaszcza dla osób niewidomych, niedowidzących, osób z niepełnosprawnością ruchową i dla rodziców z małymi dziećmi. Będą wykonane z nawierzchni betonowej, dzięki czemu będą bardziej odporne na zmienne warunki atmosferyczne i zagwarantuje trwałość. Dzięki temu projektowi na przystankach pojawiają też się nowe tablice informacji pasażerskiej. W sumie będzie ich aż 41. Staną w dzielnicach: Chylonia, Pustki Cisowskie-Demptowo, Leszczynki, Obłuże, Śródmieście, Grabówek, Działki Leśne, Witomino-Radiostacja, Redłowo, Orłowo. Ich użyteczność potwierdzają opinie mieszkańców, którzy już się przyzwyczaili do tego, że czekając na przystanku można łatwo sprawdzić, o której odjeżdża konkretny autobus lub trolejbus.

Wartość projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi ok. 66 mln zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskona lata 2014-2020 to około 40 mln zł.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 04.01.2019 15:00
  • ikona

    Autor: Grażyna Pilarczyk (g.pilarczyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.07.2019 15:27
  • ikonaZmodyfikował: Monika Kowalska
ikona

Zobacz także

Najnowsze