Co nowego

Ruch w biznesie stoczniowym

Pierwsze cięcie stali na kadłuby do belgijskich i holenderskich okrętów w stoczni CRIST S.A.. Źródło: www.gospodarkamorska.pl / CRIST S.A.

Pierwsze cięcie stali na kadłuby do belgijskich i holenderskich okrętów w stoczni CRIST S.A.. Źródło: www.gospodarkamorska.pl / CRIST S.A.

22.07.2021 r.

Tego lata gdyńskie stocznie są zapracowane. Kolejnymi zleceniami może pochwalić się zarówno stocznia CRIST, która rozpoczęła cięcie stali na kadłuby do belgijskich i holenderskich okrętów, jak i Nauta, gdzie remontowanych jest obecnie 14 jednostek.

Dopiero co pisaliśmy o fińskich zleceniach Crista, czyli powstającym w gdyńskiej stoczni trzecim już hybrydowym promie dla Finferries oraz kadłubie do luksusowego wycieczkowca dla stoczni Helsinki Shipyard, a znów z ul. Czechosłowackiej płyną wieści o kolejnych rozpoczętych pracach.

Tym razem klientem stoczni CRIST S.A. jest francuskie przedsiębiorstwo stoczniowe Naval Group, które wygrało przetarg na budowę intuicyjnych okrętów do walki z minami. Zlecenie jest częścią dużego, międzynarodowego programu MCMV wymiany floty wojennej w Belgii i Holandii. Naval Group zdecydowało, że 12 super nowoczesnych okrętów powstanie w stoczni Kership, która jest częścią Piriou. Projekt rozłożony jest na kilka lat. Pierwsze trzy okręty powstaną we Francji. Co pół roku wodowany ma być jeden okręt.

W ramach międzynarodowej współpracy w Gdyni ruszyły prace nad pierwszą jednostką - rozpoczęło się cięcie stali, które jest jak wbicie łopaty na budowie. Rola Crista na razie ograniczona jest do podstawowej prefabrykacji na kadłuby okrętów – cięcia i gięcia blach. Tak przygotowane blachy trafią do francuskiej stoczni. Jednocześnie dogrywane są uzgodnienia związane z podobnymi usługami przy kolejnej jednostce. Ale szefostwo stoczni ma nadzieję na rozszerzenie zakresu współpracy i zlecenie wykonania całego kadłuba już do piątego okrętu.

Letnie remonty

Słoneczna pogoda sprzyja naprawom statków. To właśnie latem armatorzy najczęściej decydują się na remonty i konserwację swoich statków, a także przebudowy związane np. z montażem systemu uzdatniania wód balastowych.

Korzysta z tego stocznia Nauta, która obecnie ma na warsztacie aż 14 statków. Gdyńska stocznia remontowa może pochwalić się m.in. dokowaniem połączonym z montażem systemu BWTS jednostki Annaba pływającej u światowego potentata przewozów kontenerów Peter Doehle Schiffahrts GmbH.

BWTS to zaawansowany, modułowy system uzdatniania wód balastowych, który został opracowany aby spełnić wszystkie, specjalne wymagania zarówno dla nowo budowanych jednostek, jak i dla modernizacji jednostek już pływających.

Ponadto w Naucie odbywają się obecnie remonty połączone z montażem systemów BWTS na chemikaliowcach Agath oraz Solway Fischer, a także remonty kontenerowców JSP Anna i Amina oraz prace na drobnicowcach m/v Hagland Carrier, BBC London oraz BBC Opal.