Co nowego

Trolejbusem z Dąbrowy do Sopotu

Na charakterystyczny, kręty fragment ul. Sopockiej wyjechał pierwszy przegubowy trolejbus, fot. Kamil Złoch

Na charakterystyczny, kręty fragment ul. Sopockiej wyjechał pierwszy przegubowy trolejbus, fot. Kamil Złoch

08.04.2019 r.

Przez krętą serpentynę na ulicy Sopockiej… trolejbusem? Tak, to możliwe – potwierdził to poniedziałkowy pierwszy przejazd nowym Trollino 18 na bateriach. Na trasę linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem oficjalnie trafia pierwszy pojazd napędzany energią elektryczną. Zmianę odczują przede wszystkim pasażerowie, bo będzie ciszej i bardziej komfortowo, a ponadto ekologicznie.

Z pętli w gdyńskich Kaczych Bukach wystartował symboliczny, pierwszy przegubowy trolejbus linii 181. To zupełna nowość – nowoczesny Solaris Trollino 18 łączy Dąbrowę i Karwiny z Sopotem, przemierzając górzysty i kręty odcinek ulicy Sopockiej. Co najciekawsze, trolejbus pokonuje tę część trasy na bateriach, które po drodze ładują się m.in. dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii z hamowania.

Początek elektryfikacji




Inauguracyjnym kursem do użytku na linii 181 został wprowadzony pierwszy „trajtek”, natomiast samo wydarzenie to jest początkiem szerszego procesu elektryfikacji linii 181.

- Linia 181 funkcjonuje na mocy porozumienia międzygminnego zawartego przez Gdynię i Sopot. Dzięki ścisłej współpracy obu samorządów wdrażane jest właśnie innowacyjne przedsięwzięcie integracyjne, wydatnie poprawiające komfort podróżowania – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Trolejbus nie emituje bowiem spalin, a poziom emitowanego przez niego hałasu jest kilkukrotnie niższy od hałasu generowanego przez silniki spalinowe autobusów – dodaje wiceprezydent.

- Chcemy systematycznie zwiększać tabor elektryczny z kilku powodów. Wspólnie z Gdynią wspieramy elektromobilność. Bardzo ważna jest dla nas jakość powietrza, ważne są działania proekologiczne, a temu służą między innymi elektryczne trolejbusy. Co najważniejsze, pojazdy są nowe i mam nadzieję, że będzie się państwu dobrze nimi podróżowało - mówił podczas pierwszego przejazdu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

W Sopocie do trolejbusu wsiadł Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, fot. Kamil Złoch

Baterie dają moc na trudny odcinek


To najważniejsze zalety w stosunku do wcześniej eksploatowanych na tej linii autobusów spalinowych – pasażerowie odczuwają mniejszy hałas wewnątrz pojazdu, mogąc swobodnie rozmawiać. Ponadto, szczególnie na leśnym odcinku Sopockiej, cichy i zeroemisyjny silnik jest mniej szkodliwy dla okolicznej natury. Sam przegubowy trolejbus bez problemu radzi sobie natomiast z wymagającym odcinkiem.

- Baterie z powodzeniem pozwalają na pokonanie aż 40 kilometrów poza zasięgiem sieci trakcyjnej. Odcinek na linii 181 jest kilkukrotnie krótszy, stąd nawet przy najtrudniejszych warunkach drogowych i przy silnym mrozie trolejbus da radę przejechać ten odcinek na baterii - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. - To linia, która w najszybszy możliwy sposób, serpentynami, łączy gdyńską Dąbrowę, Wielki Kack i Karwiny z Sopotem. Jeździ na niej 7 autobusów, dzisiaj pierwszy z nich zostaje zastąpiony trolejbusem przegubowym. To swego rodzaju testy, po nich okaże się, czy kolejne autobusy będą zastępowane trolejbusami. Jestem jednak przekonany, że ten eksperyment zakończy się sukcesem – zapewnia.

Część trasy trolejbus pokonuje bez podpiętego pantografu, na baterii, fot. Kamil Złoch

Od 25 lat z Dąbrowy do Sopotu


Sama linia 181 jest stosunkowo młodym połączeniem – uruchomiono ją dokładnie 3 stycznia 1994 roku. Początkowo zaplanowano tylko 10 par kursów, obsługiwanych jednym, krótkim autobusem kursującym od godz. 5:56 do 17:20, tylko w dni powszednie. Linia miała stanowić kontrofertę transportu zbiorowego dla samochodów osobowych w przejazdach pomiędzy Dąbrową, Wielkim Kackiem i Karwinami a Sopotem.

Okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Już po czterech miesiącach od jej uruchomienia, skierowano na nią drugi autobus, a liczba kursów została zwiększona. Aktualnie na linii 181 zaplanowano 63,5 pary kursów w dniu powszednim, a jednocześnie obsługuje ją 7 autobusów. W godzinach 7-18 niemal wszystkie kursy wykonują pojazdy przegubowe.

  • Przedstawiciele spółek komunikacji publicznej przed pierwszym kursem, fot. Kamil Złoch
  • Prezes ZKM Gdynia, Hubert Kołodziejski, fot. Kamil Złoch
  • Wskaźnik naładowania baterii w trolejbusie Trollino 18, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd przegubowego trolejbusu na linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd przegubowego trolejbusu na linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem, fot. Kamil Złoch
  • Symboliczny pierwszy klakson przed odjazdem należał do Stanisława Borskiego, wiceprzewodniczącego gdyńskiej Rady Miasta, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd przegubowego trolejbusu na linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem, fot. Kamil Złoch
  • Wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni, Stanisław Borski i Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd przegubowego trolejbusu na linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem, fot. Kamil Złoch
  • Pierwszy przejazd przegubowego trolejbusu na linii 181 łączącej Gdynię z Sopotem, fot. Kamil Złoch